English

سازمان ملل پیش‌نویس معاهده منع تسلیحات هسته‌ای را منتشر کرد

بنا بر پیش‌نویس معاهده‌ای که سازمان ملل در مورد منع تسلیحات هسته‌ای منتشر کرده است کشورهای دارنده این تسلیحات باید همه تسلیحات هسته‌ای را که در اختیار دارند از بین ببرند و از استفاده آنها نیز منع شده‌اند.

سازمان ملل پیش‌نویس معاهده منع تسلیحات هسته‌ای را منتشر کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه گاردین، این پیش‌نویس معاهده، نتیجه تلاش‌های بیش از 130 کشور غیر هسته‌ای نگران نسبت به روند کند خلع این تسلیحات برای ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای و وادار ساختن کشورهای هسته‌ای به خلع تسلیحات هسته‌ای آن‌ها است.

9 کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی دارای تسلیحات هسته‌ای هستند که هیچ کدام از این معاهده حمایت نکرده‌اند.

این سند کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای را ملزم می‌کند تا تحت هیچ شرایطی توسعه، تولید، دستیابی در اختیار داشتن یا انبار کردن تسلیحات هسته‌ای یا هرگونه چاشنی‌های انفجاری هسته‌ای را انجام ندهند یا در اختیار نداشته باشند.

کشورهای هسته‌ای هم‌چنین از در اختیار داشتن هرگونه تسلیحات هسته‌ای یا انتقال آنها به هر کشور یا ارگان یا شخص دیگری منع خواهند شد.

الیان گومز، سفیر کاستاریکا در سازمان ملل که رئیس کنفرانس تهیه‌ کننده پیش‌نویس این معاهده بود در این‌باره گفت: این پیش‌نویس به احتمال زیاد مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و یک سطح خوبی از همگرایی میان هیات‌های شرکت‌کننده وجود داشته است.

مدافعان خلع تسلیحات معتقدند که پیش‌نویس این معاهده که مورد حمایت ده‌ها کشور است قرار است در اواسط ژوئن سال جاری در دومین جلسه در مقر سازمان ملل (نیویورک) مورد بررسی گیرد که ممکن است در همین جلسه در چارچوب یک معاهده سازمان ملل مورد تصویب قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه