English

تماس تلفنی شاه اردن با دونالد ترامپ

سرویس بین الملل- همزمان با انتشار اخباری در خصوص افشای اطلاعات سری توسط دونالد ترامپ به مقام های روسیه، رئیس جمهور آمریکا با عبدالله دوم شاه اردن، تلفنی گفت و گو کرد.

تماس تلفنی شاه اردن با دونالد ترامپ

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ و ملک عبدالله طی یک تماس تلفنی به بررسی تحولات خاورمیانه و نحوه دستیابی به راه‌حل‌های بحران‌ها پرداختند.

طبق بیانیه صادره از دفتر پادشاهی اردن، ملک عبدالله دوم با ترامپ درباره روابط دو جانبه و تقویت مشارکت استراتژیک گفت وگو کرد.

این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این تماس تلفنی به دنبال افشاگری به روس‌ها درباره اطلاعات خطرناک و فوق محرمانه که منابع اطلاعاتی منطقه ای مانند اردن و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در اختیار واشنگتن قرار داده بودند و دولت آمریکا اجازه نداشته آنها را در اختیار روسیه قرار دهد، صورت گرفته است.

همچنین این تماس تلفنی کمی پیش از سفر ترامپ به ریاض برای مشارکت در نشست کشورهای عربی و آمریکا صورت گرفت؛ سفری که ریاض آن را گامی

'تاریخی' توصیف کرده که منجر به همکاری بین آمریکا و کشورهای عربی می‌شود.

بسیاری بر این باورند که این تماس تلفنی پس از ساعاتی از انتشار خبر افشای اطلاعات سری توسط دونالد ترامپ به روسیه صورت گرفته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت: افشای این اطلاعات باعث نگرانی و صدمه زدن به روابط آمریکا با همپیمانان خود که ناظران، این همپیمانان را اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یا اردن می دانند، خواهد شد.

روزنامه 'واشنگتن پست' روز دوشنبه در گزارشی به نقل از مقام های کنونی و سابق ایالات متحده آمریکا نوشته است که دونالد ترامپ جزئیات طبقه بندی شده ای را به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و 'سرگئی کیسلیاک' سفیر آن کشور در جریان ملاقات در کاخ سفید در هفته گذشته پیشکش نموده است. 

این اطلاعات توسط یک منبع جاسوسی و اطلاعاتی کلیدی آمریکا در مورد داعش تهیه شده بود و به ایالات متحده آمریکا اجازه نداده بود که این مواد را در اختیار مسکو قرار دهد. 

روزنامه 'واشنگتن پست' گزارش داده است که ادعا می شود ترامپ در جریان دیدار با لاوروف و کیسلیاک در اتاق بیضی به تاریخ ۱۰ می، از متن تدوین شده فراتر رفته و جزئیاتی در مورد برنامه مقابله با داعش پیشکش نموده است که شامل اطلاعلات رایانه هواپیماها می شود. بنا به اظهار مقاماتی که از آنها نام برده نشده است، شریک ساختن این اطلاعات یک مشارکت امنیتی بسیار حساس را به مخاطره می اندازد که به ایالات متحده آمریکا این امتیاز را می داد تا از درون گروه داعش اطلاع داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه