English

در نخستین گزارش اطلاعات ملی دولت ترامپ مطرح شد

از پایبندی ایران به برجام تا نقش‌آفرینی در منطقه

روز پنج‌شنبه نخستین گزارش جامعه‌ اطلاعاتی دولت ترامپ منتشر شد که در بخش‌هایی از آن به فرافکنی علیه ایران پرداخته شده است.

از پایبندی ایران به برجام تا نقش‌آفرینی در منطقه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وب‌سایت دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، «دن کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نخستین گزارش جامعه اطلاعاتی این کشور را درباره تهدیدهای پیش روی این کشور در دوره دونالد ترامپ منتشر کرد که بخش مهمی از آن به ایران اختصاص یافته است.

او در این گزارش مدعی شد که ایران هم‌چنان از فضای سایبری برای جاسوسی، تبلیغات، حمله یا پشتیبانی از اولویت‌های امنیتی و نیز انجام حمله‌های سایبری علیه آمریکا استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ایران هم‌چنان عمده‌ترین حامی تروریسم با همدستی حزب‌الله، تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدانش در سراسر جهان است.

در این گزارش که از سوی کوتس ارایه شد آمده است که "ایران به صورت رسمی اعلام کرده در پی حفظ برجام است، زیرا حفظ این توافق را راهی برای برچیدن تحریم‌ها در عین نگهداشتن توانمندی‌های هسته‌ای خود می‌داند. اجرای برجام هم‌چنین باعث افزایش شفافیت در فعالیت‌های اتمی ایران شده است."

این گزارش در ادامه‌ می‌افزاید: ایران هم‌چنان به دنبال رسیدن به اهداف خود در انرژی و فن‌آوری هسته‌ای و رسیدن به درجه‌ای از توانمندی است تا در صورت انتخاب، بتواند موشک‌هایی با قابلیت حمل سلاح اتمی داشته باشد. با این حال هنوز نمی‌دانیم ایران در نهایت تصمیم به ساخت سلاح اتمی می‌گیرد یا نه.

بر اساس گزارس رسانه‌های آمریکایی، او گفته است که با توافق هسته‌ای، ایران زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد.

کوتس مدعی شد: از دیدگاه ما، موشک‌های بالستیک شیوه ترجیحی ایران برای شلیک تسلیحات اتمی در صورت تصمیم به چنین کاری است. موشک‌های بالستیک ایران به صورت ذاتی قابلیت حمل تسلیحات کشتار جمعی را دارند و تهران در حال حاضر بزرگ‌ترین دارنده موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است. پیشرفت ایران در برنامه فضایی می‌تواند راه این کشور را برای موشک‌های قاره‌پیما کوتاه‌تر کند، زیرا فن‌آوری به کار رفته در هر دو شبیه هم هستند.

در ادامه این گزارش مدعی شده که "ایران و کره شمالی در حال ارتقای فن‌آوری‌های خود برای اخلال در ارتباطات نظامی هستند."

وی درباره مساله سوریه گفت: به باور ما ایران و روسیه که متحدان دولت اسد هستند، تلاش خواهند کرد این دولت همچنان در قدرت بماند و دولت اسد نیز فرصت به دست آمده در صحنه نبرد را غنیمت می‌شمارد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که ایران هم‌چنان تامین مالی، تسلیحاتی، مستشاری و لجستیکی را به (نیروهای مقاومت) در لبنان به عهده دارد و این تامین از مرزهای سوریه صورت می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، جلسه سالانه «کمیته اطلاعاتی سنا» با حضور مقام‌های ارشد اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا درباره تهدیدهای جهانی برگزار شد.

در این جلسه دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، مایک پمپئو مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، دریا سالار مایکل راجرز مدیر آژانس امنیت ملی، اندرو مک‌کِیب مدیر موقت اف‌بی‌آی، همراه با مدیران آژانس‌های اطلاعاتی دفاعی و اطلاعات ژئوپولیتیک ملی آمریکا به ترسیم تصویری جامع از تهدیدهای امنیت ملی آمریکا در نقاط مختلف دنیا پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه