English

مکزیک از آمریکا درخواست کرد قانون نفتا را تعلیق نکند

در حالی که یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بررسی قانون تجاری نفتا میان آمریکا و مکزیک است، این کشور از واشنگتن درخواست کرده که این قانون را تعلیق نکند.

مکزیک از آمریکا درخواست کرد قانون نفتا را تعلیق نکند

به گزارش خبرگزاری موج، مکزیک با اشاره به عواقب تعلیق قرارداد تجارت آزاد آمریکای  شمالی (نفتا) از واشنگتن خواسته است از این قرارداد حمایت کند.

مقام‌های مکزیکی چهارشنبه (20 اردیبهشت) اعلام کردند تأخیر در ائتلاف اقتصادی به صادرات آمریکا ضربه می‌زند، مشاغل این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد و بر مصرف‌کنندگان در مرز شمالی تأثیر می‌گذارد.

این اظهارات در واکنش به فرمان اجرایی 11 فروردین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای تجدیدنظر در کسری تجاری آمریکا با مکزیک در سال 2016 مطرح شد که مکزیک آن را به ورود چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 مرتبط می‌داند.

طبق اسنادی که سفارت مکزیک در واشنگتن منتشر کرد، کسری تجاری سال گذشتۀ آمریکا با مکزیک به میزان 63.2 میلیارد دلار همچنین از ضعف واحد پول مکزیک (پزو) حکایت می‌کند که تحت تأثیر منفی تردیدها دربارۀ آیندۀ روابط تجاری دوجانبه این کشورها قرار گرفت.

کنت اسمیت، مدیر دفتر تجاری و نفتا در این سفارت، در این اسناد تأکید کرد: «انسجام فزایندۀ اقتصادهای ما مکزیک را به میزان زیادی برای اقتصاد آمریکا مهم می‌کند نه‌تنها به‌عنوان یک بازار صادرات بلکه به‌عنوان یک شریک در تولید. کارگران در دو سوی مرز در تولید کالا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی با موفقیت رقابت کنند.»

سفارت مکزیک در واشنگتن همچنین اعلام کرد تعرفۀ میانگین بر صادرات مکزیک به آمریکا بدون نفتا 3.5 درصد یا حدود نیمی از تعرفۀ میانگین بر صادرات آمریکا به مکزیک است.

ترامپ پیش‌تر از کسری تجاری کشورش با مکزیک به‌عنوان مدرکی برای اثبات بازنده بودن واشنگتن در این معامله یاد کرده و گفته بود اگر دو کشور با یکدیگر تجارت نکنند آمریکایی‌ها رفاه بیشتری خواهند داشت.

ترامپ ماه گذشتۀ میلادی پیش از توافق با مذاکرۀ مجدد دربارۀ نفتا با کانادا و مکزیک تهدید کرد از این پیمان سه‌جانبه خارج می‌شود.

وی نفتا را یک فاجعه و «بدترین توافق تجاری» آمریکا خواند که به برون‌سپاری هزاران شغل از آمریکا به مکزیک و چین منجر شده است.

نفتا نخستین بار از سوی دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پیشنهاد و در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون نهایی شد.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی خود تهدید کرده بود درصورتی‌که نتواند شرایط بهتری برای کارگران و صنعت آمریکا فراهم کند از این توافق خارج می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه