English

مکرون؛ مرد اقتصاد و سیاست در قامت رئیس جمهوری

سرویس بین الملل- «امانوئل ژان- میشل فردریک مَکْرون» 39 ساله معروف به امانوئل مکرون، بانکدار، وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال کابینه فرانسوا اولاند و حالا بیست و پنجمین رئیس جمهوری و به عبارتی هشتمین رئیس جمهوری پنجم فرانسه است.

مکرون؛ مرد اقتصاد و سیاست در قامت رئیس جمهوری

به گزارش خبرگزاری موج، فراز و فرودهای زندگی شخصی و سیاسی امانوئل مکرون رئیس جمهوری جدید فرانسه از آن جهت که به عنوان چهره ای جدید در سپهر سیاسی این کشور و قاره سبز محسوب می شود، از دید بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است.

***زندگی شخصی مکرون

امانوئل ژان-میشل فردریک مَکْرون (Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron) معروف به امانوئل مکرون، زاده 21 دسامبر 1977 در «آمیان Amiens» فرانسه است.

پدر مکرون «ژان-میشل مکرون» پزشک و استاد مغز و اعصاب در بیمارستان آموزشی آمیان و مسئول دانشکده پزشکی این شهر و مادرش «فرانسواز نوگِ» پزشک و مشاور امنیت اجتماعی است.

همسر مکرون «بریژیت ترونیو Brigitte Trogneux» که 24 سال از مکرون بزرگتر است، در دوران دبیرستان معلم وی بود. این دو نخستین بار زمانی که مکرون شاگرد بریژیت بود و تنها 15 سال داشت با هم آشنا شدند و با وجود اینکه بریژیت همسر و سه فرزند داشت، در نهایت در سال 2006 میلادی از همسرش جدا شد و در سال 2007 با مکرون ازدواج کرد.

ازدواج جنجالی مکرون تاکنون بارها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و در مواردی سوژه ای برای انتقاد و گاه شایعه پردازی شد.

***مکرون در عرصه اقتصاد در قامت سیاستمدار

مکرون کار خود را به عنوان بازرس مالی آغاز کرد و سپس در بانک «روشیلد و شرکاء» مشغول فعالیت شد.

مکرون جوان در نهایت از 26 اوت 2014 تا 30 اوت 2016 به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال به کابینه فرانسوا اولاند سوسیالیست راه یافت.

اگرچه در سال های 2006 تا 2009 عضو حزب سوسیالیست فرانسه بود، اما در سال 2015 اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در این حزب فعالیتی داشته باشد و از این پس به صورت مستقل فعالیت سیاسی خواهد کرد.

در ادامه این روند و در آوریل 2016، زمانی که مکرون هنوز در کابینه اولاند فعالیت می کرد، به دنبال اجرای تفکرات خود که فراتر از مرزهای سنتی هم حزبی های پیشینش بود، حزب سیاسی خود را با نام «آن مَرش En Marche» (به معنی در حرکت) و به عنوان یک سازمان مترقی در میان احزاب چپ و راست، در شهر زادگاهش «آمیان» (Amiens) واقع در 120 کیلومتری پاریس (شمال فرانسه) تاسیس کرد.

کارشناسان در تعریف حزب سیاسی که مکرون بنیانگذار آن بود، ویژگی سوسیال - لیبرال را به عنوان مولفه شاخص و محور سیاست های این حزب مطرح می کنند؛ حزبی که تمایل زیادی به شبکه های اجتماعی دارد و از ویژگی های آن قبول عضوگیری از دیگر احزاب و دریافت نکردن حق عضویت است.

***خروج از کابینه اولاند و ورود به کارزار انتخاباتی

خروج مکرون از دولت اولاند حدود یک ماه پس از توبیخ شدنش توسط رئیس جمهوری فرانسه به دلیل اشاره به احتمال رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و افزایش حرف و حدیث ها مبنی بر قصد نامزدی اش در این انتخابات همزمان بود.

در این میان، شکل گیری حزب مستقل «آن مَرش» به این شایعات دامن می زد؛ شایعاتی که با گذشت کمتر از سه ماه از استعفای وی از کابینه اولاند، عینیت یافت و مکرون در منطقه «بوبینی Bobigny» واقع در حومه شمال شرقی پاریس، اعلام نامزدی کرد و به صورت رسمی وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه شد.

در تبیین برخی سیاست های مکرون در دوران وزارت، می توان به درخواست برگزاری همه پرسی در اتحادیه اروپا با هدف ترسیم نقشه راه جدید برای این اتحادیه اشاره کرد که به اعتقاد کارشناسان موجب ایجاد تنش در حزب حاکم سوسیالیست فرانسه به رهبری اولاند شد.

البته پیش از وی، رئیس جمهوری و «مانوئل والس» نخست وزیر آن دوران نیز گفته بوند که اتحادیه اروپا پس از رای گیری مردم انگلیس به ترک این اتحادیه (برگزیت) باید دوباره خود را کشف کند، اما ماکرون پا را فراتر گذاشت و درخواست همه پرسی داد.

***مکرون و فاصله گرفتن از سوسیالیست ها

درحالی که مکرون سال ها سابقه عضویت در حزب سوسیالیست فرانسه را داشت و به دلیل برخی گرایش های چپی حزب تازه تاسیس وی، انتظار می رفت که برای انتخابات 2017 در صف نامزدهای این جناح سیاسی وارد گود رقابت ها شود، درخواست سوسیالیست ها مبنی بر مشارکت در رقابت های مقدماتی چپ های فرانسه را رد و اعلام کرد که به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی می شود.

در آن تاریخ (نیمه نخست آذر 95) قاطعانه هرگونه مشارکت در رقابت های مقدماتی احزاب چپ فرانسه را رد و تاکید کرد که «نمی خواهد در دشمنی های قبلیه ای شرکت کند»؛ به اعتقاد وی «رقابت های مقدماتی یک حصار و مانع است و زمانی که تصمیم به اداره کشور می گیریم، نباید در دشمنی های درون قبیله ای گرفتار شویم».

مکرون با طرح این پرسش که آیا اگر «آرنود مونتبورگ» در رقابت های درون حزبی سوسیالیت ها پیروز شود، «مانوئل والس» از او حمایت می کند؟ و اگر والس پیروز این رقابت ها شود، تصور می کنید که هواداران مونتبورگ پشت این نامزد جناح چپ جمع می شوند و از وی حمایت می کنند؟ این نتیجه گیری را کرد که «پیروزی در رقابت های مقدماتی یک پیروزی ساختگی است» و استدلال کرد که «در احزاب راست و میانه فرانسه نیز هواداران نامزدهای شکست خورده ای همچون «آلن ژوپه» نمی توانند از برنامه های «فرانسوا فیون» حمایت کنند.»

***نمایش قدرت مکرون در سخنرانی ها و نظرسنجی ها

بسیاری از کارشناسان، حضور گسترده و چند هزار نفری هواداران مکرون در نخستین سخنرانی های انتخاباتی اش را نمایش قدرت این نامزد ارزیابی می کردند؛ روندی که در فراز و نشیب جاده انتخابات، حفظ شد و در نهایت به جشن باشکوه پیروزی وی در پاریس انجامید.

بر اساس آمار منتشر شده در تارنمای روزنامه پرشمارگان فیگارو، افزون بر 15 هزار هوادار در نخستین سخنرانی کارزار انتخاباتی مکرون شرکت کردند؛ مزیتی که انگیزه جدیدی برای هواداران وی ایجاد و ثابت کرد که این نامزد مستقل از احزاب سنتی چپ و راست فرانسه، تنها نیست و جایگاه رو به رشدی در میان دیگر رقیبان دارد.

مکرون در نظرسنجی ها نیز همواره خوش می درخشید و از همان ابتدای نامزد شدن، جایگاه مناسبی در نظرسنجی ها کسب می کرد.

محبوبیت وی با مطرح شدن اتهام های مالی فرانسوا فیون نامزد احزاب راست و میانه مبنی بر ایجاد مشاغل ساختگی برای همسر و فرزندانش، به سرعت افزایش یافت تا جایی که در ماه های اخیر همواره در صدر نتایج نظرسنجی ها نام وی می درخشید.

***سیاست مکرون در عرصه انتخابات

مکرون از جمله نوادر عرصه سیاست به شمار می رود چراکه تا پیش از انتخابات 2017 ریاست جمهوری در هیچ انتخاباتی نامزد نشده بود و این تنها باری بود که مکرون خود را در بوته آزمایش افکار عمومی آنهم در بالاترین سطح اجرایی کشور فرانسه قرار داد.

رقابت رسمی مکرون در قامت یک نامزد جوان، مستقل و متمایز انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه در منطقه «بوبینی» و با جملاتی همچون «برای انتخابات 2017 می توانیم پیشرفت را انتخاب کنیم؛ مبارزات برای موفقیت کشورمان آغاز شده است» کلید خورد.

به اعتقاد وی «انتخاب رئیس جمهوری فقط سرمایه گذاری نیست و او ارزش های کشور، تداوم تاریخ و راه های پنهان پیشرفت و منزلت یک ملت را به دوش می کشد.» کاری که وی با قدرت مدعی شده است «من برای این کار آمادگی دارم و به همین دلیل برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده ام.»

مکرون در همان ابتدای کار و در نخستین سخنرانی های انتخاباتی، «نبرد اقتصادی و اجتماعی» را نخستین اولویت خود در صورت پیروزی در انتخابات 2017 اعلام و وعده کاهش هزینه های کسب و کار را داد؛ وعده هایی که در بزنگاه چالش های سیاسی و اقتصادی فرانسه، به سرعت با استقبال قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان این کشور مواجه شده است.

مکرون هرچند در هفته پایانی انتخابات فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید پذیرای تغییراتی باشد، در غیر اینصورت باید با فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) مواجه شود، اما به عنوان یکی از طرفداران اتحادیه اروپا شناخته می شود و بیش از دیگر نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری، از این اتحادیه حمایت کرده است.

وی سابقه موضع گیری منفی علیه ایران در کارنامه سیاسی خود نداشته است و در سفر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه بود و در آن سفر بسیاری از تفاهمنامه های بین دو کشور در حوزه کاری وی طبقه بندی می شد که در نهایت در راستای منافع هر دو کشور ارزیابی می شود.

مکرون درمواجه با مسلمانان نیز، علیه سیاست های تبعیض آمیز در مورد جمعیت مسلمانان فرانسه سخنرانی و اعلام کرده است که «هیچ دینی مشکل فرانسه نیست» و از طرف دیگر با انتقاد از عملکرد کشورش در استعمار الجزایر، این اقدام فرانسه را «جنایت علیه بشریت» معرفی کرده است.

مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال - لیبرال مبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت های بزرگ، کاهش هزینه های عمومی و پزشکی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و حمایت از شرکت های نوین دیجیتال را دنبال می کند.

این سیاستمدار جوان فرانسه از حامیان اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه و از منتقدان رئیس جمهوری سوریه بشمار می رود و خوستار کناره گیری بشار اسد از طریق مذاکره است.

کارزار انتخاباتی مکرون خود را قربانی حمله هکرهای روسیه معرفی می کند و مدعی است که کرملین، مارین لوپن و فرانسوا فیون را به عنوان نامزدهای محبوب خود برگزیده است و در رسانه های بین المللی خود به زبان فرانسه، علیه مکرون تبلیغات و شایعه پراکنی می کند.

حمله هکرها به کارزار انتخاباتی مکرون دقایقی پیش از پایان ساعت قانونی تبلیغات دور دوم انتخابات بار دیگر تکرار شد و هزاران هزار ایمیل فعالان کارزار وی در فضای مجازی و سپس در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

و اینک امانوئل مکرون به عنوان هشتمین رئیس جمهوری پنجم فرانسه (بیست و پنجمین رئیس جمهوری) جانشین «فرانسوا اولاند» سوسیالست می شود و سکان هدایت این کشور را در دست می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه