English

فضای آشفته انتخابات فرانسه با حمله هکرها

سرویس بین الملل - مردم فرانسه امروز برای تعیین رئیس جمهور از بین امانوئل ماکرون میانه‌رو و هوادار اروپا و مارین لو پن راست‌گرای تندرو پای صندوق‌های رأی می روند.

فضای آشفته انتخابات فرانسه با حمله هکرها

به گزارش خبرگزاری موج ، در پایان یک تبلیغات انتخاباتی پرتنش، مردم فرانسه روز یکشنبه برای تعیین رئیس جمهور کشورشان در پنج سال آینده از بین امانوئل ماکرون میانه‌رو و هوادار اروپا و مارین لو پن راست‌گرای تندرو پای صندوق‌های رأی می روند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون 39 ساله، بانکدار سابق و وزیر اقتصاد سابق فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی که در دور اول در صدر قرار گرفت، در نظرسنجی‌ها همچنان پیشتاز است که او را با کسب 61.5 تا 63 درصد آرا پیروز دور دوم اعلام می کنند. رقیب 48 ساله‌اش در نظرسنجی‌ها بین 37 تا 38.5 درصد آرا به خود اختصاص داده است.

اما رأی غیرمنتظره به برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) یا پیروزی دور از انتظار دونالد ترامپ در آمریکا، احتیاط را در مورد نظرسنجی‌ افکار عمومی برانگیخته است چرا که در فرانسه به سختی می توان تأثیر احتمالی «آرا سفید» و خودداری از شرکت در انتخابات را سنجید.

دو نامزد راه یافته به دور دوم اطمینان می دهند که مظهر نو کردن چشم‌اندازی سیاسی فرانسه هستند اما یکی از تجارت آزاد دفاع می کند و می خواهد همگرایی اروپایی را تقویت کند و دیگری «جهانی سازی وحشیانه» و مهاجرت را محکوم می کند و خواهان «حمایت‌گرایی هوشمندانه» است.فضای آشفته انتخابات فرانسه با حمله هکرها

انتخاب بین طاعون وبا!

فاصله بین دو دور انتخابات با اعلام حمایت‌های گسترده (از چپ گرفته تا راست) از ماکرون برای سد کردن راه لو پن همراه بود.

در حالی که برای نخستین بار از 60 سال گذشته، دو حزب بزرگ سنتی فرانسه یعنی حزب سوسیالیست (چپ) و حزب جمهوری خواهان (راست) نامزدی در دور دوم انتخابات ندارند. انتظار می رود مشارکت در این انتخابات ضعیف باشد. تنها 68 درصد از پرسش‌شوندگان اعلام کردند که قطعا پای صندوق‌های رأی می روند.

در بین چپ‌گرایان تندرو نیز برخی از اعلام کردند حاضر نیستند بین «طاعون» و «وبا» یکی را انتخاب کنند.

ماکرون و لو پن در شمال فرانسه رأی خواهند داد. ماکرون در تفریحگاه ساحلی «توکه» Touquet و لو پن در پایگاه کارگری خود یعنی «انین بومون» Hénin-Beaumont.

حمله هکرها در دقیقه 90

مهلت تبلیغات انتخاباتی جمعه در شرایطی به پایان رسید که هک شدن و انتشار هزاران سند ستاد انتخاباتی امانوئل ماکرون فضای آشفته‌ای را رقم زد. 

ستاد انتخاباتی ماکرون این اقدام را «بی ثباتی» توصیف کرد.

رئیس جمهور فرانسه نیز گفت این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

اولاند افزود: «می دانستیم که این خطر وجود دارد زیرا این اتفاق قبلا در جای دیگری از دنیا رخ داده بود.»

کمیسیون ملی نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به رسانه‌ها توصیه کرد روح مسئولیت شناسی را نشان دهند و به منظور جلوگیری از تغییر در نتیجه انتخابات محتوی این اسناد را منتشر نکنند.

کمیسیون ملی نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری افزود «اطلاعات جعلی» می تواند با اسنادی که متقلبانه به دست آمده‌اند و می توانند جنبه کیفری داشته باشند، ترکیب شده باشد.

اما این اسناد هک شده به محض انتشار از طریق توییتر، توسط راست‌ افراطی مورد استناد قرار گرفت.

دو هفته بین دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فضای خشنی مبارزات انتخاباتی در فرانسه حاکم بود که اوج آن مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب بین دو نامزد بود که به یک مسابقه مشت زنی بدل شد. لو پن از همان دقیقه اول باب دشمنی‌ها را گشود.

رفتار و نحوه سخن گفتن رئیس جبهه ملی در این مناظره به شدت مورد انتقاد قرار گرفت حتی در درون حزب خودش.

فردای مناظره، آرا او در نظرسنجی‌ها سه درصد سقوط کرد.

امانوئل ماکرون به نوبه خود اطلاعاتی در مورد کاری که در صورت رئیس جمهور شدن انجام خواهد داد، ارائه کرد.

او جمعه گفت که نخست وزیر خود را انتخاب کرده است و روی ترکیب دولت آینده خود کار می کند.

نخست وزیر جدید مأمور رهبری تبلیغات برای انتخابات پارلمانی در فاصله یازدهم تا هجدهم ژوئن خواهد شد با این هدف که رئیس جمهور  آینده اکثریت را نیز در پارلمان کسب کند.

حدود 47 میلیون و 500 هزار فرانسوی پای صندوق‌های رأی فراخوانده شدند.

شعب رأی‌گیری از ساعت شش تا 17 به وقت گرینویچ باز خواهند بود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز مانند دور اول تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود. بیش از 50 هزار مأمور پلیس، ژاندارم و نظامی برای تأمین امنیت این انتخابات مستقر شده‌اند.

فرانسه که از سال 2015 زیر رژیم وضعیت اضطراری به سر می برد، شاید بتوان گفت از یک حمله جدید تروریستی جان به در برد.

یک نظامی سابق 34 ساله که با داعش اعلام بیعت کرده است پنجشنبه شب بازداشت شد.

او نزدیک یک پایگاه نظامی در اورو Evreux حدود صد کیلومتری شمال غرب پاریس به همراه سلاح‌هایی که در آن نزدیکی مخفی کرده بود، دستگیر شد.

20 آوریل، سه روز مانده به دور اول انتخابات ریاست جمهوری، یک مأمور پلیس در حمله یک مرد مهاجم در خیابان شانزه‌لیزه پاریس کشته شد.

داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

داعش مسئول بیشتر حملات تروریستی در فرانسه از ژانویه 2015 بوده است که 239 کشته بر جا گذاشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه