English

اعتراض کشمیری ها به اعلام گیلگیت به عنوان استان پنجم پاکستان

دهها نفر از مردم سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو وکشمیر روز جمعه با برگزاری راهپیمایی به تصمیم پاکستان در اعلام گیلگت - بلتستان به عنوان استان پنجم این کشور اعتراض کردند.

اعتراض کشمیری ها به اعلام گیلگیت به عنوان استان پنجم پاکستان

به گزارش خبرگزاری موج، راهپیمایان درحالیکه پارچه نوشته هایی در دست داشتند با سردادن شعارهایی علیه پاکستان اعلام کردند منطقه 'لخانپور' تا 'گیلگت' متعلق به مردم کشمیر است و پاکستان حق الحاق آن را به کشور خود ندارد.
'سلیم اختات ملک' دبیر گروه دوستان جنوب آسیا گفت:منطقه بلتستان متعلق به مردم کشمیر است و پاکستان باید این منطقه را به کشمیر برگرداند.
وی با بیان اینکه مردم به اعتراض خود تا زمان پایان اشغال غیر قانونی توسط پاکستان ادامه می دهند از سازمان ملل خواست پاکستان را از تصمیم برای الحاق بلتستان به عنوان استان پنجم این کشور منصرف کنند.
پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه هند با اعتراض به تصمیم دولت پاکستان در اعلام گیلگیت به عنوان استان پنجم این کشور ،این اقدام را غیر قابل قبول اعلام کرده بود.
'گوپال باگلای' افزود:کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند است.
این درحالی است که رهبران جدایی طلب کشمیری نیز در بیانیه ای اعلام کردند هرگونه اقدام پاکستان در اعلام گیلگیت- بلتستان به عنوان استان پنجم این کشور غیر قابل قبول است.
گیلگت - بلتستان از سوی دولت پاکستان به عنوان یک منطقه جغرافیایی جداگانه شناخته می شود که دارای پارلمان و سروزیر مخصوص به خود است.
یک هیات دولتی پاکستان در ماه مارس سال جاری به رهبری سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی پیشنهاد اعلام گیلگت - بلتستان به عنوان استان پنجم پاکستان را مطرح کرد.
به نظر می رسد نگرانی چین از مشخص نبودن وضعیت این منطقه که کریدور اقتصادی چین و پاکستان از آن عبور می کند،اسلام آباد را وادار به تقسیمات جدید کشوری کرده است.
پاکستان هم اکنون دارای چهار استان با نام های پنجاب، سند، خیبر پختونخوا و بلوچستان می باشد.
هند و پاکستان از زمان استقلال در سال 1947 بر سر مالکیت کشمیر با هم اختلاف دارند و دوبار نیز برسر آن جنگ کرده اند.
 براساس طرح تقسیم شبه قاره قرار بود کشمیر به عنوان منطقه مسلمانان نشین به پاکستان تعلق یابد .اما به دلیل موقعیت راهبردی و گردشگری کشمیر، دولت تازه تاسیس هند با کمک نیروهای انگلیسی به بهانه اینکه مقامات محلی کشمیر درخواست کمک نظامی کرده اند وارد کشمیر شدند.
پاکستان نیز که کشور نوپایی بود با اشغالگر دانستن هند وارد جنگ با این کشور شد که در نهایت با مداخله سازمان ملل و برقراری آتش بس درگیری میان هند و پاکستان متوقف شد.
شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه خواهان برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت کشمیر از سوی مردم این منطقه شد.
با این حال، در حدود هفت دهه گذشته به دلیل کارشکنی های هند بحران کشمیر نه تنها حل نشده بلکه به شدت بر روابط دهلی نو و اسلام آباد سایه افکنده است.
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی