English

بوستون گلوب:

ایران به روح برجام پایبنده مانده است/ ترامپ تا حدی توانسته به برجام اعتماد کند

روزنامه بوستون گلوب در گزارشی با اشاره به این‌که ایران در راستای برجام حرکت کرده است، گفت: روح برجام تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران است و ترامپ نمی‌تواند بگوید که دیگر اقدامات ایران در منطقه روح برجام را نقض می‌کند.

ایران به روح برجام پایبنده مانده است/ ترامپ تا حدی توانسته به برجام اعتماد کند

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه بوستون گلوب در گزارشی نوشت: دولت ترامپ موضعی سر گردان و بی‌نظم و پر از هرج و مرج را در قبال توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.

او (ترامپ) در کارزار انتخاباتی ضمن انتقاد شدید از برجام آن را بدترین توافق ممکن دانست.

او به کمیته روابط عمومی اسراییلی‌ها آمریکا گفت که اولویت شماره یک او لغو توافق هسته‌ای با ایران است. اما با وجود همه این انتقادات شدید از ایران به نظر می‌رسد او تا حدی توانسته به برجام اعتماد کند، چرا که ایران در راستای توافق هسته‌ای حرکت کرده است.

از همه مهم‌تر ایران 97 درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده و راکتور اراک را به نحوی بازطراحی کرده تا تولید پلوتونیوم متوقف شود.

در حقیقت وزارت خارجه دولت ترامپ نیز اخیرا اذعان کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است.

در حالی‌که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که دولت ترامپ در حال بازبینی برجام است، ترامپ اصرار دارد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است. البته روح برجام تنها محدود به برنامه هسته‌ای است و این یک توافق مربوط به همه رفتارهای ژئوپلتیکی ایران نیست. این توافق شامل اقدامات ایران در حمایت از گروه‌هایی مثل حزب‌الله نیست که البته این مشکل جدا است و باعث نمی‌شود بگوییم دولت ترامپ نباید به ایران برای توقف این اقدامات در منطقه فشار وارد کند، اما دولت ترامپ باید توجه داشته باشد که ایران به تعهدات خود در قبال برجام پایبند مانده که باعث کاهش نگرانی‌ها در منطقه شده است.

حتی با این‌که بنیامین نتانیاهو از مخالفان جدی این توافق بود اما اکنون سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به کارآمد بودن برجام اذعان کرده و از نتانیاهو خواسته‌اند تا ترامپ را به لغو آن تشویق نکند.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که ترامپ بتواند متحدان آمریکا را که به لغو توافقی که ایران به آن پایبند مانده است راضی کند.

این توافق علاوه بر همه امتیازها به آژانس امکان این را می‌دهد تا بازرسان آن بر همه چرخه هسته‌ای ایران نظارت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی