English

اردوغان: درهای ترکیه به روی اروپا پس از همه پرسی باز است

رئیس جمهور ترکیه کشورهای اروپایی را متهم به حمایت از کمپین "نه" در همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور کرد اما در عین حال بر باز بودن درهای ترکیه به روی اروپا برای بهبود روابط تاکید کرده است.

اردوغان: درهای ترکیه به روی اروپا پس از همه پرسی باز است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در سخنانی اتحادیه اروپا را متهم کرد که از کمپین "نه" در همه پرسی اخیر اصلاح قانون اساسی ترکیه حمایت کرده است.

وی در عین حال تصریح کرد: درهای ترکیه به روی اروپا باز است تا روابط دوجانبه را پس از برگزاری این همه پرسی، بهبود بخشند.

ترکیه بیش از نیم قرن است که برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش می کند ولی برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه که قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش می دهد، به مانع بزرگ دیگری در این مسیر تبدیل شده است.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا طی ماه های اخیر به خصوص پس از کودتای نظامی نافرجام و سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان دولت آنکارا، به شدت متشنج شده است. اردوغان در اظهاراتی تند، لغو راهپیمایی های سیاسی در آلمان را با تاکتیک های آلمان نازی مقایسه کرده است.

اردوغان افزود: شما (اتحادیه اروپا) از کمپین نه در همه پرسی حمایت کردید، شما شکست خوردید. گرچه شما برای شکست دادن همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه تلاش کردید ولی ما درهای خود را باز می کنیم.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز نسبت به اجرای مجدد مجازات اعدام در ترکیه هشدار داده و آن را خط قرمزی برای عضویت آنکارا در این اتحادیه برشمرده است. اردوغان بارها آمادگی خود را برای برگزاری همه پرسی در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مجازات اعدام اعلام کرده است. برخی کشورهای اروپایی خواستار متوقف شدن مذاکرات مربوط به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده اند ولی زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در نشست مالت اعلام کرده است که برلین مخالف متوقف شدن روند مذاکرات با ترکیه است... این یک واکنش کاملا اشتباه است.

ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنانی گفت: ترکیه می خواهد عضویت در اتحادیه اروپا را همچنان یک هدف راهبردی حفظ کند.

کمیته نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا اخیرا ضمن ابراز نگرانی نسبت به اصلاحات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر و پس از اعلام حالت فوق العاده در این کشور به تصویب مردم رسیده، خواستار نظارت مجدد بر روندهای قانونی در ترکیه شده است.

این کمیته منتقد جدی فضای ایجاد شده در ترکیه در آستانه برگزاری این همه پرسی و سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان دولت پس از کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه