English

در جلسه شورای امنیت مطرح شد؛

تیلرسون: زمان آن رسیده که علیه کره شمالی وارد عمل شویم

در حالی که چین و روسیه به واشنگتن علیه اعمال نیروی نظامی تهدیدآمیز علیه کره شمالی هشدار دادند وزیر امور خارجه آمریکا گفت ناکامی در سرکوب توسعه برنامه موشکی و اتمی کره شمالی می‌تواند منجر به پیامدهای فاجعه باری شود.

تیلرسون: زمان آن رسیده که علیه کره شمالی وارد عمل شویم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن اخیرا پکن را به خاطر تلاش‌هایش برای کنترل پیونگ یانگ تحسین کرده اما وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کرد که حل مشکل کره شمالی تنها به چین مربوط نمی‌شود.

وی در اظهاراتی مخالف با عقیده کاخ سفید دال بر اینکه پکن باید از نفوذ چشمگیر خود استفاده کند، گفت: کلید حل مساله اتمی در شبه جزیره کره در دستان چین نیست.

این نشست شورای امنیت در سطح وزرا که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست آن را برعهده داشت، شاهد اختلاف میان چین و آمریکا درخصوص نحوه رسیدگی به مساله کره شمالی بود. چین می‌خواهد که ابتدا مذاکره صورت بگیرد و سپس اقدام، در حالی که آمریکا می‌خواهد پیش از آغاز هر نوع مذاکره‌ای کره شمالی برنامه اتمی‌اش را محدود یا متوقف کند.

وانگ یی در این نشست گفت: بهتر است که بحث درخصوص اینکه چه کسی باید اولین گام را بردارد کنار بگذاریم و دیگر درباره اینکه چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط، صحبت نکنیم. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که با جدیت از سرگیری مذاکرات را مدنظر قرار دهیم.

تیلرسون در پاسخ گفت: ما درباره بازگشت به میز مذاکرات با کره شمالی صحبت نخواهیم کرد، نقض‌های آنها درخصوص قطعنامه‌های شورای امنیت را بدون مجازات نخواهیم گذاشت و با برگزاری مذاکره از رفتار بد آنها چشم پوشی نخواهیم کرد.

این در حالی است که کره شمالی در این نشست شرکت نداشت.

تیلرسون در نخستین حضورش در سازمان ملل از شورای امنیت به خاطر "کم کاری‌"هایش در اجرای کامل تحریم‌ها علیه کره شمالی انتقاد کرده و گفت: اگر شورای امنیت به درستی اقدام می‌کرد تنش‌ها درخصوص برنامه اتمی کره شمالی تا این اندازه بالا نمی‌گرفت.

وی افزود: عدم اقدام درست درخصوص مهمترین مساله اتمی در جهان ممکن است پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد. آمریکا به دنبال تغییر رژیم در کره شمالی نیست و یک راه حل قابل مذاکره را ترجیح می‌دهد اما پیونگ یانگ به خاطر خودش باید برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش را منحل کند.

تیلرسون در ادامه گفت: تهدید یک حمله اتمی به سئول یا توکیو بسیار واقعی است و برای آنکه کره شمالی توانایی‌اش را برای حمله به خاک آمریکا توسعه دهد، تنها به زمان نیاز دارد.

تیلرسون بار دیگر موضع دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را مطرح کرد مبنی بر اینکه اگر پیونگ یانگ به توسعه برنامه اتمی و موشکی‌اش ادامه دهد تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد اما وانگ یی تاکید کرد که تهدیدات نظامی هیچ کمکی نمی‌کند.

وی گفت: مذاکره و صحبت تنها راه مناسب است. استفاده از زور اختلافات را حل نمی‌کند و تنها منجر به فاجعه‌های بزرگتر می‌شود.

در همین حال گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که استفاده از زور کاملا غیرقابل قبول است.

وی در این نشست شورای امنیت گفت: لفاظی‌های نظامی به همراه زورآزمایی‌های بی جا تنها منجر به وضعیتی می‌شود که در آن کل جهان به طور جدی گرفتار یک جنگ شود. یک فکر نادرست یا تفسیر غلط یک اقدام می‌تواند منجر به ترسناک‌ترین و اسفناک‌ترین پیامدها شود.

گاتیلف افزود: کره شمالی با مانورهای نظامی مشترک معمول آمریکا و کره‌ جنوبی و استقرار ناو گروه هواپیمابر آمریکا در آب‌های شبه جزیره کره احساس تهدید می‌کند.

از سوی دیگر فومیو کیشیدا،‌ وزیر امور خارجه ژاپن در این نشست شورای امنیت گفت: برای برگرداندن کره شمالی به پای میز مذاکرات جامعه بین‌الملل باید پیام بسیار جدی را ابلاغ کند مبنی بر اینکه اقدامات تحریک آمیز بهای سنگینی دارد.

وی افزود: شکی وجود ندارد که مذاکره لازم و ضروری است با این حال در وضعیت کنونی که کره شمالی به توسعه برنامه‌های اتمی و موشکی خود ادامه می‌دهد قطعا مذاکرات موثر غیرممکن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه