English

آرش اشکان در گفت و گو با خبرگزاری موج:

شاه سلمان در صدد ترغیب السیسی برای نزدیکی با ریاض است

سرویس بین الملل- کارشناس مسائل بین الملل گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیروز یکشنبه برای انجام یک دیدار رسمی در پاسخ به دعوت شاه سلمان وارد ریاض شد.

شاه سلمان در صدد ترغیب السیسی برای نزدیکی با ریاض است

آرش اشکان در گفت و گو با حوزه بین الملل خبرگزاری موج با اعلام این مطلب افزود: شاه سلمان که طی چند ماه گذشته شاهد ناکامی در سیاست آتش افروزی فرامرزی خود است و با ریخت و پاش های میلیاردی در حمایت از گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق، تلاش می کند متحدان گذشته خود را به دور خود جمع کند.

وی ادامه داد: سران وهابی عربستان در شروع تجاوز به یمن و کشتار مردم بیگناه این کشور از دولت مصر خواسته بود به ائتلاف ناقص عربستان ملحق شود اما مقامات قاهر ه ابراز مخالفت کردند و با وجود خشم ریاض از این موضع گیری مصر، وهابیون تلاش می کنند تا در شر ایط کنونی آنها را به سوی خود جلب کنند.
این کارشناس امور بین الملل در بخش دیگری  گفت: مصر به دلیل مشکلات مالی همواره مناسباتی از نوع دریافت کمک مالی با عربستان برقرار کرده بود و در پنهان دیدگاه های نزدیکی نسبت به یکدیگر نداشته اند.

آرش اشکان همچنین اظهار داشت: رئیس‌جمهور مصر با مقامات سعودی درباره هماهنگ کردن مواضع در قبال لیبی، آینده رابطه مصر با ایران، و همکاری نظامی و اطلاعاتی در منطقه باب‌المندب گفت وگو خواهد کرد و در همین راستا ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده که گفت و گو درباره راه‌های تقویت روابط استراتژیک دو کشور، بحث و بررسی مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم، محور دیدارهای السیسی با مقامات سعودی خواهد بود.

به گفته وی در مذاکرات السیسی با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد این کشور و مذاکرات وی با دیپلمات‌های دو کشور، درباره همه موضوعات و مسائل حل نشده بین دو کشور بحث می شود و اولویت، گفت و گو درباره چگونگی و زمان اجرای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین دو کشور با گذشت یکسال از امضای آن و در سایه ادامه اختلافات داخلی در مصر بر سر مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر خواهد بود. به گفته این منابع، دو طرف همچنین درباره هماهنگ کردن مواضع در قبال لیبی و آینده رابطه مصر با ایران، همکاری نظامی و اطلاعاتی در منطقه باب‌المندب، فراهم کردن تسهیلات سرمایه‌گذاری از سوی مصر برای پیمانکاران سعودی، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه