English

بشار اسد: البغدادی در مرز سوریه و عراق است

سرویس بین الملل- رئیس جمهور سوریه با اطمینان اعلام کرد، منبع سلاح تروریست ها، از جمله موادشیمیایی آنها به طور مستقیم، ترکیه است.

بشار اسد: البغدادی در مرز سوریه و عراق است

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، بشار اسد در مصاحبه با اسپوتینک گفت: جبهه النصره در منفجر کردن اتوبوس های حامل غیرنظامیان کفریا و الفوعه در محله الراشدین حلب دست دارد، زیرا این گروه خواهان عملی شدن توافق مربوط به آن نبود. 

اسد افزود: آنچه غرب درباره شمار قربانیان جنگ در سوریه منتشر می کند، بزرگنمایی می شود تا افکار عمومی جهان را بترسانند و بهانه ای انسانی برای دخالت در سوریه بتراشند. غرب و آمریکا مانع از آن شدند که هیئت تحقیقات درباره حادثه خان شیخون به سوریه سفر کند. این مسئله به این علت است که آنها نمی خواهند دروغ و ساختگی بودن آنچه که می گویند رخ داده است، برملا شود. 

وی درباره دخالت ترکیه در کشورش گفت: زمانی که از تهاجم ترکیه یا تهاجم نیروهای آمریکایی سخن می گوییم و زمانی که از تروریست ها در سوریه سخن می گوییم، در واقع هدف همه آنها یکی است. یک ارباب همه این گروه ها را هدایت می کند و به همین علت اولویت فعلی شکست دادن تروریست هاست. زمانی که تروریست ها شکست داده شوند، ارتش ترکیه یا هر ارتش دیگری در صحنه سوریه ضعیف خواهد شد و باید با آنها جنگید. قدرت واقعی آنها به گروه هایی است که به نمایندگی از آنها در سوریه می جنگند. به همین علت، زمانی که تروریست ها در مناطق مختلف شکست داده شوند، بیرون راندن هر طرف دیگری از جمله ترکیه ایها آسان خواهد بود. یا آنها خاک سوریه را ترک خواهند کرد یا اینکه به علت حضورشان در سرزمین ما، مجبور به دفاع از آن هستیم و باید با آنها بجنگیم. 

رئیس جمهور سوریه، گفت: آنچه درباره شمار قربانیان جنگ در سوریه گفته می شود از سوی غرب با هدف ترساندن افکار عمومی جهان بزرگنمایی می شود تا به بهانه انسانی برای دخالت در سوریه تبدیل شود. آمارهایی که در رسانه های غربی در طول شش سال گذشته می شنویم دقیق نیست، بلکه به عمد بزرگنمایی می شود تا اوضاع را هولناک جلوه دهند. ما به عنوان حکومت سوریه از دهها هزار قربانی تاکنون سخن می گوییم. با آمارهایی که سازمان ملل اعلام می کند موافق نیستم، زیرا این سازمان هیچ ابزاری برای شمارش قربانیان ندارد. در واقع هیچ کسی چنین ابزاری در اختیار ندارد. تعیین رقم بسیار دشوار و پیچیده است. به ویژه که گروه های مختلف از بیگانگان، سوریها و تروریست ها در سوریه حضور دارند. 

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره حمله خان شیخون افزود: ما نامه رسمی برای سازمان ملل ارسال کردیم و از آن خواستیم تا هیئتی را برای تحقیقات درباره حادثه خان شیخون اعزام کند. آنها تاکنون هیئت اعزام نکرده اند، زیرا غرب و آمریکا مانع از آمدن هر هیئتی می شوند. زیرا اگر هر هیئتی بیاید به این نتیجه خواهد رسید که همه آنچه آنها درباره حادثه خان شیخون و سپس حمله به فرودگاه الشعیرات می گویند ساختگی و دروغ در دروغ است. به هیمن علت هیئتی اعزام نکردند. تنها تماسهایی که اکنون صورت می گیرد بین روسیه و چند کشور دیگر برای اعزام این هیئت است. تاکنون هیچ خبر مثبتی درباره آمدن چنین هیئتی دریافت نکرده ایم. نیروی هوایی سوریه هیچ حمله هوایی به خان شیخون در صبح آن روز نداشت.

قضاوت در این باره غیرممکن است، زیرا تنها اطلاعاتی که در اختیار جهانیان قرار دارد، چیزی است که جبهه النصره از طریق اینترنت منتشر کرد. در واقع این منطقه در کنترل جبهه النصره که شاخه القاعده است، قرار دارد. ما نمی توانیم بر اساس گزارش های جبهه النصره قضاوت کنیم. آنها می گویند این حمله بین ساعت شش تا شش و نیم صبح رخ داد، اما ما حدود ساعت یازدهم و نیم هدفی را در این منطقه بمباران کردیم. نمی دانیم  آیا این هدف که در آن روز بمباران شد، انبار مواد شیمیایی بوده است یا نه.

 ما صبح زود هیچ حمله هوایی نداشتیم. بنابراین دو احتمال وجود دارد، یا این حمله نزدیک ظهر رخ داده است یا احتمال دوم که معتقدیم این احتمال درست است، ساختگی بودن همه این ماجراست. این حمله از قبل طراحی شده بود و آنها (غربیها) نمی خواهند چیزی بشنوند و تحقیقی صورت گیرد. تنها هدف آنها حمله بود. به اعتقاد من گزارش ها، تصاویر و نوارهای ویدئویی ساختگی بود. به این علت که اگر نشت گاز یا حمله با گاز درست باشد که شصت نفر در آن شهر جان خود را از دست دادند، سوال آن است که چگونه زندگی عادی در این شهر ادامه دارد؟ شهر را تخلیه نکردند. هیچ کسی این شهر را ترک نکرد و زندگی به صورت طبیعی ادامه دارد. 

در حالی که می گویند در این شهرک از سلاح کشتار جمعی استفاده شده است. این ماجرا، نمایش ساختگی برای توجیه حمله به پایگاه هوایی الشعیرات بود. 

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره احتمال تکرار حادثه خان شیخون در آینده خاطر نشان کرد: در واقع این احتمال نه فقط به علت آنچه اخیرا رخ داد، وجود دارد، بلکه در گذشته هم رخ داده است. چند سال پیش هم چنین احتمالی مطرح بود. نخستین بار در سال 2013 از این مسئله استفاده کردند و از نظر ما از آن زمان تاکنون این احتمال وجود دارد. 

در واقع در عمل هم از این مسئله به عنوان بهانه ای استفاده کردند، اما این بار حمله تبلیغاتی متفاوت بود، زیرا همه برای حمله آماده بودند. در واقع این تبلیغات بخشی از برنامه شان بود. بنابراین احتمال تکرار حوادث تحریک آمیز مانند آنچه در خان شیخون رخ داد وجود دارد. نظام در آمریکا تغییر نکرده است. از زمان فروپاشی شوروی، آمریکا به کشورهای مختلف به شیوه های متفاوت و بدون گرفتن مجوز از سازمان ملل یا شورای امنیت حمله می کند. نظام آمریکا حمله می کند، می کشد و برای توجیه اقداماتش دروغ می گوید. چیزی در آمریکا تغییر نکرده  و آنها ممکن است این کار را هر زمانی تکرار کنند. زیرا هدف آنها برهم زدن ثبات سوریه، تغییر و سرنگونی دولت و جایگزین کردن آن با دولتی وابسته به خودشان است. بنابراین آنها هر کاری می کنند، زیرا از نظر آنها هدف وسیله را توجیه می کند. 

اسد در پاسخ به سوالی درباره خبرهای مربوط به بازداشت ابوبکر البغدادی سرکرده داعش گفت: این خبرها درست نیست. مرزهای سوریه و عراق همچنان در کنترل داعش قرار دارد و در دست نیروهای سوری یا روسی یا حتی غربیها یا آمریکاییها نیست. فقط داعش بر این منطقه تسلط دارد و در نتیجه البغدادی در این منطقه در امنیت قرار دارد. 

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره اطلاعات مربوط به طرح اردن برای استقرار نیرو در سوریه با هماهنگی آمریکا به بهانه مبارزه با داعش گفت: ما چنین اطلاعاتی در اختیار داریم که فقط محدود به گزارش های رسانه ای نیست. ما منابع خاص خود را در این باره داریم. همانطور که می دانید قبایل و خانواده های مشترکی در دو سوی مرزها زندگی می کنند که می توانند تغییرات فضای عمومی یا هر نوع تغییر در مسایل لجستیک را ببینند. ما چنین اطلاعاتی در اختیار داریم، اما در هر صورت، اردن بخشی از طرح آمریکا از همان ابتدای جنگ در سوریه بوده است. چه بخواهند و چه نخواهند باید از دستورات آمریکا اطاعت کنند. اردن یک کشور مستقل نیست و هر چه آمریکاییها می خواهند در اردن رخ می دهد. اگر آمریکاییها بخواهند از بخش شمالی اردن ضد سوریه استفاده کنند، این کار را خواهند کرد. از همان نخستین روز جنگ در سوریه شمار زیادی از تروریست ها از مرزهای اردن و نیز ترکیه وارد خاک سوریه شدند. 

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره عامل حمله به اتوبوس های حامل اهالی دو شهرک کفریا و الفوعه افزود: زمانی که فکر می کردیم همه چیز برای اجرای توافق آماده است، آنها کاری را کردند که از قبل اعلام کرده بودند. آنها از جبهه النصره هستند و از همان ابتدا خود را پنهان نکردند. فکر می کنم همه قبول دارند که جبهه النصره این کار را کرد. چند ماه پیش همین توافق در آستانه اجرا قرار گرفت، اما همانطور که می دانید یکی از گروه های مسلحی که همه آنها مرتبط با القاعده یا جبهه النصره هستند به اتوبوس هایی که قرار بودئ غیرنظامیان را از کفریا و الفوعه خارج کند، حمله کردند. به این اتوبوس ها حمله کردند و آنها را آتش زدند و اعلام کردند اجازه اجرای چنین توافقی را نخواهند داد. زمانی که ما از جبهه النصره سخن می گوییم، حرف از یک «ایدئولوژی» است. 

همان طور که می دانید جبهه النصره نام خود را تغییر داد، اما تغییر اسامی به معنای تغییر ایدئولوژی یا رفتار نیست. اسم اهمیتی ندارد. 

اسد در پاسخ به این سوال که چرا پدافند ارتش سوریه، موشک های آمریکا را سرنگون نکرد، گفت: ارتش سوریه نیمی از توان پدافند هوایی خود را در حملات گروه های مسلح از دست داد. روسیه بخشی از آن را جبران کرد. هدف اول آنها (گروه های مسلح) پدافند هوایی سوریه بود. بدون شک نمی توانیم آمار دقیقی اعلام کنیم، زیرا این اطلاعات نظامی است. اما می توانم بگویم بیش از پنجاه درصد از توان پدافند هوایی سوریه را از دست دادیم. روسها با حمایت از ارتش سوریه بخشی از آن را با سلاح و سامانه های پدافند هوایی جبران کردند، اما زمانی که از مساحت همه یک کشور سخن می گوییم، این تجهیزات کافی نیست. بازگرداندن همه پدافند هوایی ما به زمان زیادی نیاز دارد. مذاکرات با طرف روسی برای خرید سلاح از جمله سامانه های جدید پدافند هوایی ادامه دارد. پیش از جنگ و در زمان جنگ همینطور بوده است. 

بدون شک پس از جنگ هم به علت مصرف شدن سلاح ها، به سلاح نیاز خواهیم داشت. وزراتخانه های روسیه و سوریه در تماس های روزانه خود درباره این مسایل هم گفتگو می کنند. 

اسد با تمجید از نقش مهم و مثبت روسیه در صحنه جهانی و مشارکت این کشور در جنگ ضد تروریسم در سوریه گفت: روسیه با حمایت از ارتش سوریه از شهروندان سوری و روسی و حتی اروپاییها و دیگران حمایت می کند. روسیه این جنگ را جنگی فراتر از جنگ سوریه یا جنگ سوریه و روسیه می داند. به اعتقاد من این جنگ، جنگ هر کشوری است که می خواهد از شهروندانش در برابر تروریست ها حمایت کند. روسها جنگ در سوریه را یک «جنگ تجاری» نمی دانند، در حالی که نگاه آمریکا به جنگ ها جنگ تجاری است. 

اسد خاطرنشان کرد: نیروی هوایی روسیه در یکسال و نیم گذشته در حمایت از ارتش سوریه کارآمد و موثر بوده است. همه می دانند از زمان آغاز این حمایت ها در سال 2015، توازن قدرت تغییر کرد و توانستیم تدمر، حلب و بسیاری از مناطق را پس بگیریم. اخیرا هم توانستیم از حماه دفاع کنیم، زیرا حمله آنها بسیار گسترده و سازماندهی شده بود و با این حمایت ها توانستیم با آن مقابله کنیم. البته بدون شک نباید حمایت موثر ایرانیها در صحنه میدانی را فراموش کنیم. آنان نیرو اعزام نکرده اند، اما حضور افسران و مستشاران شان نقش بسیار مهمی ایفا می کند. به همین علت من فکر نمی کنم اکنون نیازی به اعزام نیروی زمینی به سوریه باشد. زمانی که حمله گسترده ای از چند جبهه مانند شمال، جنوب و شرق و در مرکز سوریه صورت می گیرد، موشک های کروز روسی از دریا شلیک می شود. یکبار هم یک بمب افکن راهبردی روسیه از روسیه برای حملاتی در سوریه آمد. بنابراین کمک های نظامی روسیه محدود به پایگاه شان در سوریه نیست. آنها از نیازهای نبرد آگاهی دارندو اوضاع متغیر است، اما تاکنون نیازی به حضور نیروی زمینی وجود نداشته است. شاید در آینده اگر دشمنان ما، حامیان آنها و تروریست ها و مزدورانشان، راهبرد خود را تغییر دهند و تروریست های بیشتری را از سراسر جهان بیاورند و ارتش کاملی از تروریست ها تشکیل شود، ممکن است در آن صورت نیاز باشد. اما تاکنون فکر نمی کنم نیازی در این باره وجود داشته باشد. اقدامات صورت گرفته خوب و کافی بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه