English

نیویورک تایمز:حل بحران کره شمالی به همکاری واشنگتن و پکن وابسته است

نیویورک تایمز نوشت: صلح و امنیت در آسیا، به همکاری واشنگتن و پکن برای مدیریت تهدید هسته ای کره شمالی، و نه سخنان بی پروا و زیاده روی 'ترامپ'، بستگی تام دارد.

نیویورک تایمز:حل بحران کره شمالی به همکاری واشنگتن و پکن وابسته است

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه آمریکایی در سرمقاله دوشنبه (دیروز) خود افزود: رئیس جمهوری 'دونالد ترامپ' در دوران انتخابات در موضوعات حیطه سیاست خارجی خود مطلقا به برنامه هسته ای بی محابا در حال پیشرفت کره شمالی توجهی نکرد، در حالیکه سَلَف او 'اوباما' این برنامه را عاجلترین تهدید علیه آمریکا می دانست .
اما حالا برعکس شده است. ترامپ اکنون بیش از اندازه توجهی خاص به این موضوع مبذول می دارد، البته نه به طرزی امیدوارانه.
ترامپ در این موضوع آنقدر زیاده روی می کند که تعاملش در این قضیه فقط بر سطح التهابات منطقه می افزاید و متحدان آمریکا را عصبی می کند و بر ترس و وحشت کره شمالی می افزاید.
کره شمالی از بدو تاسیسش تا به امروز با این وحشت زندگی کرده است که سرانجام روزی هدف حمله آمریکا قرار خواهد گرفت. اصلا همین ترس و وحشت بود که پیونگ یانگ را تحریک کرد به سراغ برخوردار بودن از زرادخانه هسته ای برود و آن را اولویت نخست خود قرار دهد.
ترامپ کار خطرناکی می کند و بیش از حد به خود امیدوار است. او علاوه بر تهدید نظامی، به سراغ پیامهای توییتیش رفته و با رهبر ظالم و بی باک کره شمالی سر به سر می گذارد. 'کیم جونگ- اون' رهبری است که خیلی دوست دارد نشان دهد که 'من = مردم' .
کره جنوبی، ژاپن و روسیه از هر دو طرف خواسته اند که خونسردی خود را حفظ کنند و اجازه ندهند یک محاسبه غلط کار را به جای باریک بکشاند و ویرانی مهلک به بار آورد.
کره شمالی قول داده بود یکشنبه این هفته دست به ششمین آزمایش هسته ای خود بزند اما این کار را نکرد. بسیار جای امیدواری است.
بنگاههای اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی شواهدی به دست آورده بودند که تایید می کرد پیونگ یانگ خود را برای انجام ششمین آزمایش هسته ایش آماده می کند و حادثه ای می آفریند که در تاریخ سیاسی این کشور به عنوان یک روز مهم ثبت خواهد شد.
شنبه این هفته مصادف بود با 105مین سالگرد تولد پدربزرگ کیم و بنیانگذار کشور کره شمالی در سال 1949. به همین مناسبت مراسم و رژه نظامی در پیونگ یانگ برگزار شد و کیم صفی طویل از جنگ افزارهای سنگین نظامیش را شامل سه نوع از موشکهای دوربرد بالستیک خود را در آن به نمایش گذاشت و بعد هم یک موشک را آزمایش کرد، که البته موفق نبود. شاید یک حمله سایبری آمریکا باعث این شکست بوده است .
هیج بعید نیست که کره شمالی در آینده هم یک وسیله هسته ای آزمایش کند، اما اینکه این کشور الان در این اوضاع و احوال از تصمیمش برای انجام این آزمایش کوتاه آمد؛، جای بسی خوشوقتی است. شاید فشارهای چین، متحد اصلی و شریک تجاری پیونگ یانگ، در این زمینه کارساز بوده است. چین هم به سهم خود توسط ترامپ تحت فشار قرار دارد .
التهابات سیاسی در منطقه رو به اوج گرفتن است. زور بازو نشان دادن شروع شده است. ناوهای جنگی آمریکا به سمت آبهای نزیک شبه جزیره کره روانه شده اند. همزمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قویترین بمب متعارف خود را به نام MOAB (مادر تمامی بمبها) برای اولین بار آزمایش کرد و آن را بر مواضع 'داعش' در افغانستان فروانداخت.
در این وانفسای چنگ و دندان نشان دادن، پیامهای توییتری هم وارد کارزار شده است. در یک مورد مربوط به 11 آوریل (22 فروردین) ترامپ کره شمالی را متهم کرد که 'به دنبال دردسر می گردد' و هشدار داد 'اگر چین تصمیم بگیرد که کمک کند، واقعا مهم و موثر خواهد بود؛ و گرنه ما خود بدون آنها مشکل را حل خواهیم کرد'.
از سویی شکبه خبری NBC هم دستی بر آتش گذاشت و گزارش داد که دولت ترامپ امکان دارد دست به یک حلمه بازدارنده با سلاح های متعارف علیه کره شمالی بزند. اما پنتاگون این خبر را تکذیب کرد.
در گذشته وقتی کره شمالی دست به آزمایش هسته ای می زد، روسای جمهوری قبلی آمریکا هرگز حمله ای بازدارنده علیه آن انجام نمی دادند. آنها خوب می دانستند که این کار مطلقا خطر حمله هسته ای پیونگ یانگ را حل نخواهد کرد، بلکه آن را دعوت به یک اقدام تلافی جویانه و گرفتن جان میلیونها انسان بیگناه از جمله 28 هزار سرباز آمریکایی حاضر در کره جنوبی می کند.
کره شمالی هم به سهم خود تهدیدهای خود را مطرح و اعلام کرد که چنانچه اقدام پیش گیرنده ای از سوی واشنگتن در کار باشد و تصمیم بگیرد بجنگد، او هم در وهله نخست خود آمریکا را با یک سلاح هسته ای هدف قرار خواهد داد.
چین تذکر داد که ابرهای طوفانی گرد هم جمع شده اند و از هر دو طرف خواست اجازه ندهند کار به نقطه ای برسد که نتوان آن را جمع کرد.
چین درست است که هر دو طرف را به خویشتن داری دعوت می کند، اما باید توجه داشته باشد که در تحریمهای کره شمالی با غرب همکاری نکرد و این کشور را مجاب نساخت از برنامه هسته ای و برنامه موشکیش دست بردارد. یقینا اگر چین در این زمینه با جامعه بین الملل همکاری می کرد، ترامپ هم تمایل بیشتری از خود نشان می داد تا به فراخوان چین گوش دهد.
چین از خرید زغال سنگ کره شمالی خودداری کرد. یک روزنامه مهم دولتی چین هم گزارش داده است که پکن امکان دارد فروش نفت را به کره شمالی متوقف کند. کره شمالی برای انجام یک آزمایش اتمی دیگر بشدت وابسته به خرید نفت است.
با وجود همه این ملاحظات، سطح روابط تجاری چین و کره شمالی توسعه چشمگیری پیدا کرده است.
و اما حلقه مفقوده در سیاستهای کاخ سفید در مورد کره شمالی، یک استراتژی منسجم است.
پشت سر هم بیانیه صادر کردن و تقاضا کردن از چین برای کمک در این زمینه کارساز نیست .
ترامپ باید در این قضیه قاطع و محکم عمل کند نه اینکه رویه اش بی پروا صحبت کردن باشد. تشدید تحریمها و یافتن راهی برای آوردن کره شمالی به پای میز مذاکره می تواند راهکاری موثر باشد.
تثبیت صلح و امنیت در آسیا و نیز حفظ روابط واشنگتن - پکن؛ بستگی تام به آن دارد که آیا ترامپ و 'شی جینپنگ' رئیس جمهوری چین می توانند با همکاری با هم بنحو احسن تهدید کره شمالی را مدیریت کنند یا نه.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه