English

مشاور بارزانی: روند دستیابی به استقلال اقلیم کردستان دشوار است

مشاور ارشد رئیس اقلیم کردستان عراق گفت، مسیر استقلال مملو از موانع داخلی و خارجی است. او تاکید کرد، استقلال از دولت مرکزی بغداد روند چندان آسانی نخواهد بود.

مشاور بارزانی: روند دستیابی به استقلال اقلیم کردستان دشوار است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آنادولو، هیمن هورامی، مشاور ارشد رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی در یک گردهمایی در دانشگاه "جیهان" اربیل تحت عنوان "استقلال برای دولت منطقه‌ای کردستان: موانع و فرصت‌ها" گفت: موانع داخلی و خارجی در این مسیر وجود دارد. حتی خود کردها درباره این مساله اختلاف‌نظر دارند.

هورامی درباره آنچه به عنوان "مانع‌تراشی بغداد" یاد می‌شود، گفت: سه دیدگاه مهم درباره این مساله میان مقام‌های دولت بغداد وجود دارد. اولین دیدگاه که نسبتا ضعیف است، می‌گوید که کردها به سمت استقلال حرکت می‌کنند و هیچ چیز نمی‌تواند جلودار آنها باشد. تعداد اندکی آن را می‌پذیرند و آنها نفوذ چندانی روی روند تصمیم‌گیری ندارند.

او افزود: دیدگاه دوم تاکید دارد که کردها نباید برای استقلال عجله کنند و در عوض باید منتظر برگزاری انتخابات پارلمانی 2018 بمانند. حامیان این دیدگاه امید دارند یک دستور کار سیاسی جدید ایجاد شود. این دسته معتقد است که باید با بغداد مذاکره صورت بگیرد.

دستیار ارشد بارزانی تاکید کرد: دیدگاه سوم، کاملا مخالف استقلال اقلیم کردستان و هر اقدامی در این مسیر است. در همین حال، موضع جامعه بین‌المللی درباره این مساله خصوصا آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان "مبهم" است.

او با اشاره به مذاکرات دیپلماتیک اخیر با حضور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: در پنجاه و سومین نشست امنیتی مونیخ، بارزانی در تمامی نشست‌ها به مساله استقلال اشاره کرد. هیچ کشوری نگفت که مخالف برگزاری رفراندوم استقلال است یا اگر رفراندوم برگزار شود، نتایج آن را نمی‌پذیرند، اما آنها به صورت ضمنی هم نگفتند که از ما حمایت می‌کنند.

این مقام کرد در ادامه تاکید کرد: واقع‌بینانه نیست که به صورت یکجانبه اعلام استقلال کنیم و انتظار داشته باشیم تمام طرف‌ها از آن استقبال کنند. استقلال منطقه کردنشین روندی طولانی خواهد بود اما موضع ما صریح است. هیچ بازگشتی به عراق قبل از داعش وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه