English

وزارت بهداشت افغانستان: «مادر بمب ها» در «ننگرهار» اثر سوء بهداشتی برجا نگذاشته است

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که پرتاب بمب 10 هزار کیلویی آمریکا موسوم به مادر بمب ها در دره «مامند» شهرستان «اچین» استان ننگرهار، اثر سوء بهداشتی برجا نگذاشته است.

وزارت بهداشت افغانستان: «مادر بمب ها» در «ننگرهار» اثر سوء بهداشتی برجا نگذاشته است

به گزارش خبرگزاری موج «وحید مجروح» روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت: تیم های بهداشتی این وزارتخانه در شهرستان «اچین» مستقر شده اند و گزارش داده اند که هیچ اثر سوء بهداشتی ناشی از پرتاب این بمب مشاهده نشده است.
وی، از مردم و رسانه های افغانستان خواست که از هرگونه داوری غیرواقعی در باره اثرات منفی این بمب بر مردم و محیط زیست پرهیز کنند و افزود که پیش از پرتاب این بمب، تمامی جوانب آن سنجیده شده بود.
به گفته مجروح، هیچ فردی از ساکنان منطقه در این حمله آسیب ندیده است و تاکنون یک نفر نیز بر اثر عواقب ناشی از پرتاب این بمب به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده است.
نظامیان آمریکایی به دستور رئیس جمهوری آن کشور بمب 10 هزار کیلویی را شامگاه پنجشنبه در منطقه مامنددره شهرستان اچین در شرق افغانستان پرتاب کردند که وزارت دفاع افغانستان شمار تلفات عناصر داعش را در این حمله 96 تن اعلام کرده است.
استفاده این بمب در سراسر جهان بازتاب گسترده ای داشت و نظامیان آمریکایی نیز ویدئوهای استفاده از این بمب را در صفحه های اجتماعی منتشر کرده اند.
شماری از صاحب نظران، سیاستمداران و کارشناسان افغانستان از کاربرد این بمب در ننگرهار علیه داعش اسقبال کردند و شماری دیگر با آن به مخالفت پرداخته اند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی افغانستان با حمایت از پرتاب بمب 10 هزار کیلوئی در ننگرهار گفتند که این حمله با حمایت دولت و نیروهای امنیتی افغانستان انجام شده است.
«حامد کرزی» ریئس جمهوری پیشین افغانستان روز گذشته در نشستی در کابل این حمله را تخطی به تمامیت ارضی و استقلال این کشور دانست و اعلام کرد که تصمیم گرفته تا آمریکایی ها را از افغانستان خارج کند.
«رنگین دادفر سپنتا» مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که علت اصلی به کارگیری ابن بمب هرچه می خواهد باشد، اما از منظر مردم افغانستان هیچ دلیل اخلاقی، سیاسی و نظامی برای استفاده از این سلاح مخوف در کشور ما وجود ندارد و مردم افغانستان حق دارند تا با ابراز واکنش شدید و گسترده علیه این اقدام صدای اعتراض خود را بلند کنند.
شماری از نمایندگان مجلس نیز گفته اند که استفاده از این بمب درچارچوب پیمان امنیتی کابل - واشنگتن صورت گرفته است و خود نمایندگان نسبت به بی اعتنائی امریکا در قبال تحرکات داعش معترض بودند، اما اینک شماری از آنان با پرتاب بمب قدرتمند علیه مواضع داعش مخالفت می کنند.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه