English

تاکید پاکستان به حضور آمریکا در نشست صلح افغانستان در روسیه

یک مقام سیاسی ارشد پاکستانی ضمن تاکید بر حضور آمریکا در نشست مسکو گفت: اگر آمریکا نباشد گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نخواهد بود، زیرا این کشور بازیگر مهمی در بحران افغانستان است.

تاکید پاکستان به حضور آمریکا در نشست صلح افغانستان در روسیه

به گزارش خبرگزاری موج، «طارق فاطمی» دستیار نخست‌وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی بر حضور آمریکا در نشست مسکو تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا باید در گفت‌وگوهای آتی صلح افغانستان در روسیه حضور داشته باشد، اظهار داشت: اگر قرار است گفت‌وگوها به نتیجه برسد باید آمریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان در مسکو شرکت داشته باشد.

این مقام ارشد سیاسی پاکستان در پاسخ به اینکه گفت‎‌وگوهای صلح در مورد افغانستان در مسکو آیا سرانجامی دارد یا خیر؟ تاکید کرد: امیدواریم برای به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها آمریکا نیز حضور داشته باشد چرا که آمریکا نیروهای خود را در افغانستان دارد، یک تریلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده، صدها نفر از نظامیان خود را از دست داده و بزرگترین ذی‌نفع در این کشور بوده و بنابراین منافع خود را در این کشور دارد.

فاطمی اظهار داشت: در صورتی که واشنگتن در این دور مذاکرات حضور نداشته باشد، این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه روسیه و پاکستان از ظرفیت خود برای تشویق طالبان به منظور حضور در گفت‌وگوهای صلح استفاده می‌کنند، عنوان کرد: روسیه از تاثیر خود به‌طور مثبت استفاده می‌کند تا طالبان را به حضور در گفت‌وگوها تشویق کند و اسلام‌آباد نیز از چنین تلاش‌هایی پشتیبانی می‌کند.

دستیار نخست‌وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی عنوان کرد: مقامات روس به ما گفته‌اند که نگران حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان هستند چرا که با وجود شرایط جنگ داخلی این کشور، می‌توانند تبدیل به مرکزی برای داعش و سپس نفوذ آنها به کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان مرز مشترک دارند، شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: پیوستن آمریکا به کشورهای منطقه و تلاش‌ برای برقراری صلح، پیام لزوم به توقف مقاومت مسلحانه و شروع گفت‌وگوها را برای مخالفین مسلح افغان تقویت می‌کند.

این در حالیست که 14 آوریل نشست مسکو با موضوع صلح در افغانستان برگزار می‌شود.

روسیه از ابتدا خواهان حضور آمریکا در این نشست بوده و از واشنگتن با عنوان بازیکن مهم در بحران افغانستان یاد کرده اما واشنگتن اعلام کرده در این نشست شرکت نمی‌کند.

آمریکا دلیل خود را برای عدم حضور، روشن و مشخص نبودن هدف روسیه از برگزاری نشست مسکو اعلام کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه