English

ترکیه:

تا استقرار نیروهای محلی از سوریه خارج نمی‌شویم

وزیرخارجه ترکیه گفته است، این کشور عملیات نظامی چند ماهه خود را در شمال سوریه با موفقیت به پایان رسانده اما نیروهای ترک در آینده نزدیک از مناطق تحت کنترل خود در این کشور خارج نمی‌شوند چرا که آنکارا به دنبال تضمین بازگشت شرایط عادی در این نقاط است.

 تا استقرار نیروهای محلی از سوریه خارج نمی‌شویم

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از روزنامه حریت، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جمع اعضای دولت طی سفر به بروکسل در این باره ادامه داد: ایجاد مناطق مسکونی در شمال سوریه ضروری است. آمریکا هم نظری مشابه دارد. علاوه بر این نیروهای محلی که قرار است در این منطقه مستقر شوند باید مورد آموزش قرار گرفته و مجهز شوند.

چاووش‌اوغلو هم‌چنین خاطرنشان کرد که کشورش "زمانی روند کاهش یا خروج نیروهای خود از شمال سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد که اطمینان یابد نیروهای محلی به صورت کامل قادر خواهند بود این مناطق را تحت مراقبت خود قرار دهند."

وزیر خارجه ترکیه پیش از این در دیدار با همتای آمریکایی خود هم‌چنین درباره ایجاد "مناطق تثبیت شده موقت" در سورریه برای فراهم آوردن شرایط بازگشت سوری‌ها به کشور خود گفت‌وگو کرده بود. وی ضمن تاکید بر این موضوع که آنکارا و واشنگتن در حال همکاری در این باره هستند از کشورهای اروپایی خواست تا در این پروژه مشارکت کنند.

وی در ادامه توضیح داد که در دیدار روز گذشته خود با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است که مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد نمی‌توانند به عنوان "مناطق امن" در نظر گرفته شوند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به شرایط کردها در تل‌ابیض و عفرین مدعی شد که در پاسخ به سوال تیلرسون مبنی اینکه چرا این امر شدنی نیست، عنوان کرده است: ما میزبان 300 هزار سوری کرد هستیم که از مناطق تحت کنترل این یگان‌ها به ما پناه آورده‌اند. اکثر این افراد از سوی نیروهای این یگان‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند چرا که عقاید مشابهی با این گروه ندارند. این افراد که به ما پناه آورده‌اند سرکوبگری‌های یگان‌های کرد را نمی‌پذیرند.

چاووش‌اوغلو هم‌چنین اظهار کرد که تیلرسون در این گفت‌وگوها، ارسال سلاح سنگین برای یگان‌های حفاظت خلق را تکذیب کرده است، با این حال ترکیه در این دیدار به دولت آمریکا توصیه کرده است که "به دنبال دستاوردهای کوتاه مدت نباشید و با یک گروه تروریستی مشارکت نکنید."

این دیپلمات ارشد ترک سپس عنوان کرد که واشنگتن در این دیدار متعهد شده تا برای نابودی پ‌ک‌ک به ویژه در منطقه سنجار عراق با ترکیه همکاری کند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به این موضوع ادامه داد: ما به طور قطع تا زمانی که پ‌ک‌ک در سنجار حضور دارد گزینه نظامی را در این منطقه پیش می‌بریم. سنجار برای ما هیچ تفاوتی با کوه‌های قندیل که مامن اصلی این کردهاست، ندارد. آمریکایی‌ها نیز به ما گفته‌اند که هر برنامه‌ای برای نابودی پ‌ک‌ک در هرجایی از جمله سنجار را پیش خواهند برد و با ما همکاری خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی