English

چاووش اوغلو: اکنون بیش از هر زمانی نیاز به دوستی میان ترکیه و آمریکا احساس می‌شود

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر این که اکنون بیش از هر زمانی به دوستی واشنگتن و آنکارا نیاز است، گفت: اروپا آنقدر مشکل دارد که حتی نمی‌تواند با مشکلات خود مقابله کند.

چاووش اوغلو: اکنون بیش از هر زمانی نیاز به دوستی میان ترکیه و آمریکا احساس می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از روزنامه صباح، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به همکاری آمریکا با حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه گفت: دولت پیشین آمریکا از یگان‌های مدافع خلق «شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه» حمایت می‌کرد. این وضعیت ما را دلخور کرده بود و تاثیر منفی بر روابط دو کشور گذاشته بود اما انتظار داریم که همکاری خوبی با دولت جدید داشته باشیم.

مولود چاووش اوغلو ادامه داد: نمی‌توان به هنگام مبارزه با یک گروه تروریستی با یک گروه تروریستی دیگر همکاری کرد، چنین اقدامی برای آینده سوریه خطرزا است. در دیدار با همتای آمریکایی خود این مسئله را مطرح کردم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به مبارزه ناتو علیه تروریسم گفت: اگر 68 کشور نمی‌تواند با یک گروه تروریستی مقابله کند در چنین شرایطی در درجه اول باید درباره خود تجدید نظر کنیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روند استرداد فتح الله گولن (روحانی در تبعید مخالف دولت ترکیه) گفت: یکی از سیاست‌های دوگانه و منفی دولت پیشین آمریکا درباره استرداد رهبر سازمان فتو به ترکیه بود. تاکنون تمام مدارک لازم را به آنها ارائه کرده‌ایم و خواستار استرداد و بازداشت موقت وی شده‌ایم. در این دیدار دوجانبه، تیلرسون وعده داد که تمامی مدارک با دقت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما انتظار گام‌های مشخص از سوی آمریکا داریم.

چاووش اوغلو با اشاره به روابط آمریکا و ترکیه گفت: ما امیدواریم روابط دو کشور در آینده گسترش یابد. در حال حاضر و زمانی که به اروپا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آنها حتی نمی‌توانند بر مشکلات خود فائق آیند. همه این مسائل نشان می‌دهد اکنون بیش از هر زمان دیگری به دوستی ترکیه و آمریکا نیاز است.

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دیدارش با رییس جمهور ترکیه گفت: در این دیدار دو طرف بر تقویت روابط دو جانبه تاکید کردیم. یکی از اهداف ما شکست داعش و برطرف کردن بی ثباتی منطقه و تقویت روابط اقتصادی است.

وی با تاکید بر این که باید از قدرت‌گیری مجدد داعش جلوگیری شود، ادامه داد: ترکیه توانست داعش را از مرزهای این کشور با سوریه دور کند. ما از اقدامات ترکیه قدردان هستیم. ما از مبارزات این کشور علیه گروه‌های تروریستی خبر داریم.

تیلرسون در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا به حمایت خود از یگان‌های مدافع خلق ادامه خواهد داد، با طفره رفتن در پاسخ به این سوال، با اشاره به دیدار دوجانبه‌ای که با چاووش اوغلو داشت، گفت: در این دیدار درباره بازگشت ایمن ساکنان مناطق بحرانی گفتگو کردیم. ما خواهان اعطای کنترل رقه به حکومت محلی این منطقه هستیم. ما می‌خواهیم که ساکنان این منطقه به محل زندگی‌شان بازگردند.

همچنین چاوش اوغلو در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت معاون رییس "هالک بانک" در آمریکا گفت: ما معتقدیم این گونه‌ بازداشت‌ها همانند بازداشت رضا ضراب سیاسی است. ما اکنون این مسئله را از نزدیک پیگیری می‌کنیم. این روند سیاسی بوده و به سازمان فتو وابسته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه