English

بیانیه پایانی اتحادیه عرب: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد/پیشنهاد صلح با رژیم صهیونیستی

سران عرب تاکید کردند که طرح صلح عربی قادر به تحقق یک آشتی تاریخی مبتنی بر خروج اسرائیل از همه مناطق فلسطین، سوریه و لبنان است.

بیانیه پایانی اتحادیه عرب: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد/پیشنهاد صلح با رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از المیادین، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب بیانیه پایانی بیست و هشتمین نشست سران عرب در اردن را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: رهبران کشورهای عربی بر ادامه تلاش خود برای آغاز مذاکرات جدی و مؤثر فلسطینیان و اسرائیل که به بن بست سیاسی پایان داده و تشکیل دولت مستقل فلسطین در اراضی سال 1967 میلادی و به پایتختی قدس شرقی را محقق کند، تاکید می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید: ما تاکید می‌کنیم که صلح فراگیر و دائمی گزینه راهبردی کشورهای عربی است و طرح صلح عربی که همه کشورهای عربی در سال 2002 میلادی در بیروت با آن موافقت کردند، همچنان طرحی فراگیر برای صلح به شمار می‌رود، زیرا این طرح قادر به تحقق یک آشتی تاریخی مبتنی بر خروج اسرائیل از همه مناطق فلسطین، سوریه و لبنان است.

در این بیانیه همچنین تاکید شد که ملت فلسطین می‌توانند سرنوشت خود را به دست خود تعیین کنند و دولت مستقل فلسطین را تشکیل دهند.

رهبران عرب، رژیم صهیونیستی را مسئول کامل حفظ جان اسرای فلسطینی به‌ویژه اسرایی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند دانستند و از کشورها خواستند که سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل نکنند.

در این بیانیه آمده است که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل ممکن برای حل بحران این کشور راه حل سیاسی همزمان با مبارزه با داعش است و باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

رهبران عرب خواستار حمایت از آنچه آن را مشروعیت قانون اساسی یمن دانستند و همچنین حمایت از ائتلاف متجاوز سعودی به رهبری عربستان شدند و بر آغاز مذاکرات یمنی بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند.

سران عرب در این بیانیه تاکید کردند که حفظ وحدت و ثبات عراق یکی از ارکان اصلی امنیت ملی کشورهای عربی است و این اتحادیه هرگونه ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق را محکوم کرده و از دولت آنکارا می خواهد که بدون هیچ گونه پیش شرطی، نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند، زیرا این اقدام ترکیه به معنای تجاوز به حاکمیت ارضی عراق است و امنیت ملی کشورهای عربی را تهدید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه