English

ترامپ قصد دارد تایوان را تا دندان مسلح کند

به نوشته یک روزنامه روس آمریکا قصد دارد محموله بزرگ تسلیحات نظامی پیشرفته به تایوان ارسال کند تا این جزیره کوچک بتواند در برابر چین از خود دفاع کند، البته پکن قصد استفاده از توان نظامی علیه مردم تایوان را ندارد.

ترامپ قصد دارد تایوان را تا دندان مسلح کند

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی می نویسد: واشنگتن قصد دارد محموله بزرگی از تسلیحات نظامی به تایوان ارسال کند. این محموله شامل سامانه های موشکی چندمنظوره و سامانه های موشکهای ضدهوایی است. این مجموعه بسیار بزرگتر از آن چیزی است که "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا وعده آن را داده بود، ولی تا روز آخر نیز آن را عملی نکرد. دولت جدید "دونالد ترامپ" مایل است که دولت تایوان بتواند بر توان نظامی چین فایق آید و آمریکا نیز مجبور نباشد خود را درگیر رویارویی نظامی احتمالی آنها کند. مقامات پکن از این طرح آمریکا بشدت انتقاد کرده و در عین حال موشکهای میانبرد خود را به سمت تایوان نشانه رفته است.

تایوان جزیره ای کوچک با جمعیتی حدود 23،4 میلیون نفر است. ولی رویارویی پیرامون این منطقه یکی از موضوعات داغ در روابط دو ابرقدرت جهانی، یعنی آمریکا و چین است. این مسئله در دوران جنگ سرد نیز به همین صورت بوده و در آن زمان ایالات متحده نظامیان خود را در تایوان مستقر کرده بود. در سال 1979 پکن و واشنگتن توافقنامه ای در این رابطه امضاء کردند. دولت آمریکا سفارت خود در تایپه را تعطیل نموده و نمایندگی دیپلماتیک خود را در پکن گشود.

اهرم فشار پکن بر دولت اوباما تاثیر داشت

ولی تقریبا بطور همزمان با این تحولات در آمریکا قانونی تصویب شد که دولت این کشور را موظف نمود تا همواره به دولت تایوان کمک نظامی کند. منظور ارسال تسلیحات نظامی برای ارتش تایوان و آموزش افسران آن بود. این قانون راه گریزی برای آمریکا قرار داد تا پای این کشور به جنگ بر سر تایوان کشیده نشود. در این سند اشاره ای به این نشده بود که آمریکا برای دفاع از تایوان می تواند وارد جنگ شود.

در عین حال دولت چین هم در طول چند ده سال گذشته از کلیه امکانات سیاسی و دیگر اهرمهای خود برای اعمال فشار بر واشنگتن استفاده کرده تا از ارسال تسلیحات نظامی به تایوان که آن را یکی از استانهای خویش می داند، ممانعت بعمل آورد. این تلاش پکن در نهایت نتیجه بخش هم بود و همانطور که همه می دانند سال گذشته دولت باراک اوباما انعقاد قرارداد ارسال تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد دلار به تایوان را برای مدت غیرمشخص به تعویق انداخت.

ولی اکنون دولت جدید دونالد ترامپ درصدد است تا معامله ای که اوباما آن را مسکوت رها کرده بود را با حجم بسیار بیشتری از تسلیحات نظامی، عملی سازد. در این قرارداد در نظر گرفته شده تا سامانه های پرتاب موشک چندمنظوره، موشکهای ضد هوایی و ضدکشتی و دیگر تسلیحات نظامی پیشرفته در اختیار ارتش تایوان قرار دهد.

نگرانی تایوان از معامله احتمالی واشنگتن و پکن

وزارت امور خارجه چین بطور موسوم بشدت از طرح دولت آمریکا برای تسلیح تایوان انتقاد کرد. ضمن اینکه بطور قطع این موضوع در جریان نخستین دیدار رهبران چین و آمریکا که در اوایل ماه آوریل صورت خواهد گرفت، نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مقامات تایپه نگران آن هستند که سران دو کشور بر سر تایوان، معامله ای با یکدیگر کنند. نخست وزیر تایوان علنا گفته است: «ما از آمریکا و چین می خواهیم تا اجازه ندهند تایوان به مهره ای در صفحه شطرنج آنها تبدیل شود.»

این سخنان نشان می دهد مقامات تایوان چندان هم به سیاستهای دونالد ترامپ اعتماد ندارند. در هر صورت قانونی که به مقامات پکن این اجازه را می دهد تا اگر تایوان اعلام استقلال کند، علیه این منطقه از توان نظامی استفاده کند، چندین سال است که به تصویب رسیده و همچنان قابلیت اجرایی خود را حفظ کرده است.

این مسائل در حالی است که بر اساس اطلاعات رسانه های گروهی آمریکایی و هنگ کنگ به نقل از وزارت دفاع تایوان، ارتش چین موشکهای پیشرفته میانبرد خود تحت عنوان «دی اف-16» را به سمت این جزیره نشانه رفته است. بر اساس اطلاعات نشریات چینی، برد این موشکها، 620 مایل دریایی است. دولت تایوان در واکنش به این اقدام پکن، ضمن تاکید بر دفاع از حاکمیت و استقلال خود، بر تمایل مقامات تایپه برای حل و فصل مسالمات آمیز موارد مورد اختلاف با سرزمین مادری اذعان کرده است.

چین قصد بکارگیری توان نظامی علیه تایوان را ندارد

"پاول کامننوف" کارشناس ارشد موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه در گفتگو با این روزنامه یادآور شده است: «مقامات پکن مشارکت آمریکا در مدرنیزه سازی نیروهای مسلح تایوان را دخالت مستقیم این کشور در امور داخلی جمهوری خلق چین تلقی می کنند. در عین حال باید در نظر داشت که چین نیز در حال تحقق برنامه مدرنیزه سازی کامل ارتش خود تا سال 2050 است و اکنون در مرحله دوم این طرح، یعنی ایجاد نیروهای اطلاعاتی و نزدیک کردن آنها به سطح کشورهای پیشرفته غربی است. احتمالا در مباحثات مقامات نظامی چین و آمریکا، طرف آمریکایی طرح حمایت نظامی خود از تایوان را اینطور توجیه خواهد کرد که شما در حال مدرنیزه سازی ارتش هستید، تایوان نیز چنین حقی داشته و واشنگتن در این زمینه به آن کمک می کند.»

این کارشناس در مورد جهت گیری موشکهای پیشرفته چین به سمت تایوان یادآور شد که سامانه های موشکی چین مدتهاست که در مناطق مجاور تایوان همواره مستقر بوده اند، البته تاکنون به حالت آماده باش نظامی درنیامده اند. برای اینکه خط مشی اصلی مقامات پکن، الحاق این جزیره به چین از طریق راههای مسالمت آمیز است و جهت گیری موشکهای میان برد به سمت تایوان اصلا به منزله آن نیست که دولت چین قصد داشته باشد از آنها علیه مردم تایوان استفاده کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه