English

حاکم شارجه موجی از خشم را در میان الجزایری‌ها راه انداخت!

اظهارات اخیر حاکم شارجه در امارات درباره تاریخ الجزایر، موجی از خشم را دراین کشور برانگیخت.

حاکم شارجه موجی از خشم را در میان الجزایری‌ها راه انداخت!

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه مستقل رأی الیوم در این باره نوشت: سایت رسمی شیخ سلطان بن محمد القاسمی حاکم شارجه امارات روز یکشنبه گذشته، اظهاراتی از وی را در دیدار با سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های محلی در نمایشگاه کتاب لندن منتشر کرد که اظهار نظر وی درباره تاریخ الجزایر در این نمایشگاه باعث به وجود آمدن تنش بزرگی در روابط دو کشور شده است.


اظهارات سلطان القاسمی با خشم گسترده مردم الجزایر مواجه شده است وآنها خواستار عذرخواهی حاکم شارجه از کشورشان شدند.

براساس این گزارش، حاکم شارجه در سخنانش گفته بود: شارل دوگل رئیس جمهور اسبق فرانسه در سال 1962 تصمیم گرفت برای خوشایند و جلب رضایت جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر به الجزایر استقلال دهد.

در متن منتشر شده منسوب به این مسئول اماراتی آمده است که از شارل دوگل رئیس جمهوری اسبق فرانسه سؤال شد که چرا هر وقت می‌خواهی تصمیمی مهم بگیری و با همه وزرا جلسه داری با وجود اینکه همه وزیران حضور دارند از مورو وزیر فرهنگ می‌خواهی در کنار تو بنشیند دوگل در پاسخ گفت: علتش این است که وزیر فرهنگ، انسانیت را به یاد من می‌آورد.

وی ادامه داد: دوگل از وزیر فرهنگش پرسید: چگونه می‌توانم محبت عرب‌ها را که تو آنها را تمجید می‌کنی به دست بیاورم؟ وزیر فرهنگ در پاسخ به او گفت: راهش این است که جمال عبدالناصر را به عنوان رهبر اعراب راضی کنی. زیرا در صورتی که بتوانی وی را راضی کنی رضایت همه کشورهای عربی را به دست آورده‌ای. سپس دوگل از او پرسید: چطور می‌توانم رضایت جمال عبدالناصر را به دست بیاورم؟ وی در پاسخ گفت: باید به الجزایر استقلال بدهی.

حاکم شارجه در ادامه این روایت تاریخی گفت که دوگل در حالی که منظورش الجزایر بود، گفت : اکنون آنها را شناختم. پس از آن برای استقلال الجزایر تلاش کرد.

فرانسه در فاصله سال‌های 1930 تا ۱۹۶۲، الجزایر را اشغال کرد و بعد از انقلاب مردمی مسلحانه در فاصله سال‌های 1954 تا 1962 به استقلال رسید. به گفته مورخان در جریان نبرد برای استقلال الجزایر، یک و نیم میلیون قربانی و صدها هزار نفر آواره و ناپدید شدند.

رسانه‌های الجزایری، اظهارات حاکم شارجه را «شوکه کننده» خواندند و شبکه‌های اجتماعی الجزایر نیز از این اظهارات به خشم آمدند و مردم الجزایر از مسئولانشان خواستند که به اهانت به تاریخ آن کشور واکنش رسمی نشان دهند. آنها همچنین عذرخواهی مسئول اماراتی را نیز خواستار شدند.

سلیم صالحی روزنامه نگار الجزایری در صفحه فیس بوک خود نوشت: سلطان بن محمد القاسمی حاکم شارجه باید از مردم الجزایر عذرخواهی کند.

ولید منیب، فعال اجتماعی نیز در فیس بوک خود تعجب زده نوشت: بنا به گفته حاکم شارجه، شارل دوگل، کشوری مانند الجزایر را با نفت و گاز و دیگر منابعش فقط به خاطر خوشایند جمال عبدالناصر رها کرد.

مسئولان الجزایری تا لحظه درج این خبر، هیچ واکنشی به اظهارات حاکم شارجه نشان نداده‌اند. اما جمال ولد عباس دبیرکل حزب حاکم جبهه آزادیبخش ملی الجزایر دوشنبه شب درنشستی خبری گفت: استقلال الجزایر با قربانی شدن میلیون‌ها نفر از مردم این کشور به دست آمد، نه دستور دوگل و نه امارات باعث استقلال ما نشدند.

جمال ولد عباس با ارائه سندی به خبرنگاران گفت: این سند، نسخه‌ای از حکم اعدامی است که در جریان انقلاب آزادیبخش سال 1954 تا 1962 برای من صادر شده است.

وی در توضیح این سند گفت: آیا کسی که برای من حکم اعدام صادر کرد بدون اینکه هیچ کسی قربانی شود حاضر بود به من استقلال بدهد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه