English

هشدار رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق نسبت به وقوع جنگ داخلی در این منطقه

رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق نسبت به اصرار مسعود بارزانی برای ماندن در قدرت هشدار داد و اعلام کرد که اقدام‌های وی منجر به شروع درگیری‌های مشابه درگیری‌های دهه 90 میلادی در منطقه کردستان خواهد شد.

هشدار رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق نسبت به وقوع جنگ داخلی در این منطقه

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق روز سه شنبه (امروز) نسبت به وقوع جنگ داخلی در این منطقه هشدار داد.

یوسف محمد در نشست خبری امروز خود گفت که اصرار مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق بر ماندن غیر قانونی در سمتش، صلح اجتماعی در منطقه کردستان را تهدید می‌کند و زنگ خطری برای درگیری‌های داخلی است.

بنا بر اعلام خبرگزاری بدر عراق، این مقام کرد عراقی اظهار داشت که کنار رفتن بارزانی از قدرت تنها مطالبه پارلمان نبوده ولی مشکلات قانونی مربوط به قانون ریاست منطقه کردستان و قانونی است که به موجب آن مدت ریاست وی از سال 2013 تا 2015 تمدید شده است.

یوسف محمد افزود، مطابق قانون ریاست منطقه کردستان هر شهروندی می‌تواند برای دو دوره نامزد شود و بارزانی از این حق استفاده کرده و دو بار، اولی در سال 2005 از طرف پارلمان و دومی در سال 2009 از طرف مردم انتخاب و در سال 2013 مدت ریاست وی به پایان رسید. بر اساس قانون 19 سال 2013 ریاست بارزانی به مدت دو سال دیگر تمدید شد.

وی ادامه داد:‌ «مطابق قانون تمدید 19، این اقدام (تمدید دو ساله ریاست منطقه) استثنا بوده و یک‌بار از آن می‌توان استفاده کرد و امکان تمدید آن برای بار دوم امکان پذیر نبوده و این مسئله‌‌ای قانونی بوده و شرطی از طرف ما نیست».

رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق گفت که بر اساس قانون فوق، ماندن بارزانی در قدرت غیر قانونی است و باید رئیسی جدید چه از طرف پارلمان باشد چه از طرف مردم، انتخاب شود.

وی به اقدامات غیرقانونی بارزانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت که بارزانی در پارلمان را تخته کرده با بررسی 4 پیش نویس از طرف 5 ائتلاف پارلمانی که اکثریت اعضای پارلمان را تشکیل می‌دهند، مخالفت کرده است.

یوسف محمد در چرایی این اقدام مسعود بارزانی گفت که وی با هدف به بن بست کشاندن روند انتخاب رئیس جدید دست به این کارها زده و وی و سایر اعضای پارلمان را از ورود به اربیل، مرکز کردستان عراق منع کرده است.

وی همچنین به اصرار برخی احزاب و جریان‌های سیاسی بر این مسئله نیز اشاره کرد که این احزاب و جریان‌ها به دنبال آن هستند که در منطقه کردستان دارای نیروهای مسلح رسمی باشند؛ چرا که بقای این احزاب سیاسی منوط به نیروهای مسلح است.

رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق نسبت به عواقب این خواسته احزاب هشدار داد و گفت که این اصرار آن‌ها نه تنها بر دموکراسی و روند سیاسی خطرناک بوده بلکه زمینه را بار دیگر برای احتمال وقوع جنگ‌های داخلی همانند آنچه در دهه‌های 90 قرن گذشته رخ داد، فراهم می‌کند.

وی افزود:‌ «آنچه امروز ما در برخی مناطق نزدیک به کرکوک شاهد آن هستیم، مقدمات این درگیری‌هاست و اطلاعات به دست آمده، حاکی از وجود نیتی برخی برای نظامی کردن درگیری در داخل منطقه کردستان است؛ به همین دلیل، باید این مسئله حل شده و نیروهای مسلح از سیطره و نفود سیاسی خارج شود.»

رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق از جامعه جهانی خواست که به همکاری و تعامل خود با مسعود بارزانی و حکومت فعلی منطقه کردستان پایان داده و هیچگونه توافقی با آن امضا نکند؛ چرا که حکومت فعلی غیرقانونی بوده و با توجه به بسته بودن پارلمان، منطقه کردستان هیچگونه تعهدی به آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه