English

اخباری ضد و نقیض از استقرار نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای لیبی و مصر

برخی منابع مصری و آمریکایی اعلام کردند که روسیه احتمالا نیروهای ویژه خود را در یک پایگاه هوایی در غرب مصر در نزدیکی مرزهای لیبی مستقر کرده است که موجب نگرانی آمریکا شده است. در حالی که یک گروه امنیتی روس این مساله را تایید کرده اما مصر این خبر را تکذیب کرد.

اخباری ضد و نقیض از استقرار نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای لیبی و مصر

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، برخی مسئولان آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، اظهار داشتند که متوجه حضور نیروهای ویژه روسیه و پهپادهایی در منطقه سیدی برانی در فاصله 100 کیلومتری مرزهای مشترک مصر - لیبی شده‌اند.

سرهنگ تامر الرفاعی،‌ سخنگوی نظامی ارتش مصر استقرار هرگونه نیروی خارجی در خاک کشورش را تکذیب کرد اما برخی منابع امنیتی این کشور از حضور یگان ویژه روسیه متشکل از 22 تن خبر دادند اما دخالت در ماموریت آنها را تکذیب کردند.

این منابع افزودند: جنگنده‌های روسی حدود شش یگان را به بندر منتقل کرده و پس از 10 روز به لیبی رفتند.

منابع امنیتی مصر ادامه دادند: روسیه اوایل فوریه 2016 از یک پایگاه هوایی مصر در شرق سیدی برانی استفاده کرد.

مسوولان آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز احتمال دادند که نیروهای روسیه در راستای حمایت از خلیفه حفتر، کسی که خود را فرمانده ارتش ملی لیبی می‌داند نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده‌ باشند.

محمد منفور، فرمانده پایگاه هوایی بنینا در نزدیکی بنغازی این مساله که نیروهای حفتر از دولت روسیه و یا از نظامیان بازنشسته روس کمک نظامی دریافت کرده باشند و نیز حضور هرگونه نیرو و یا پایگاه روسی در شرق لیبی را تکذیب کرد.

رئیس گروه امنیتی آر.اس‌.بی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: ده‌ها تن از نیروهای امنیتی بازنشسته روسیه تا ماه گذشته میلادی در منطقه‌ای در لیبی که تحت کنترل حفتر بود، حضور داشتند اما وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعی از حضور نیروهای وابسته به گروه آر.اس.بی در لیبی ندارد.

رئیس گروه امنیتی آر.اس.بی با اشاره به حضور این نیروها در لیبی گفت: حضور آنها حرکتی تجاری بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در این خصوص اینکه آیا این ماموریت گروه آر.اس.بی از سوی مسکو تایید شده است یا نه گفت: شرکت آر.اس.بی با وزارت دفاع روسیه همکاری ندارد اما با وزارت خارجه رایزنی می‌کند.

وی افزود: نیروهای آر.اس.بی در درگیری‌ها شرکت نکردند اما با سلاح‌هایی که در لیبی به دست آوردند، مسلح شدند، این در حالی است که سازمان ملل لیبی را تحریم تسلیحاتی کرده است.

دیدار بوگدانف با خلیفه حفتر در مسکو

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مسکو با حفتر دیدار و درباره تحولات اخیر لیبی گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه در این دیدار دو طرف به تبادل نظر درباره تحولات لیبی با تمرکز بر اهمیت آغاز گفت‌وگویی همه جانبه با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های سیاسی پرداختند.

در این دیدار آغاز چنین گفت‌وگویی اقدامی ضروری برای دستیابی به توافق‌هایی جهت خارج کردن کشور از بحران سیاسی داخلی است.

طبق بیانیه مذکور، طرف روس در این دیدار بر موضع گیری خود در حمایت از روند سیاسی موجود و حفظ وحدت و تمامیت ارضی لیبی تاکید کرد.

دیدار امیر قطر با یک مقام لیبیایی

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در استقبال از عبدالرحمان السویحلی، رئیس شورای عالی لیبی و هیئت همراهش در دوحه به بررسی تحولات اخیر در لیبی پرداخت و بر حمایت کشورش از مردم لیبی و دولت مشروع آن و نیز کمک به مردم این کشور در راستای ایجاد کشوری قانونی تاکید کرد.

همچنین در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور قطر و لیبی و راه‌های حمایت از آن مورد بررسی قرار گرفتند.

مخالفت الجزایر با آموزش افسران ارتش لیبی

الجزایر مخالفت خود با آموزش افسران ارتش لیبی و یا تجهیز آنها به سلاح در شرایط فعلی را به مسئولان لیبیایی ابلاغ کرده و دستیابی گروه‌های لیبیایی به توافقنامه سیاسی برای پایان دادن به بحران در این کشور را شرط آموزش و تجهیز نیروهای لیبیایی اعلام کرد.

برخی منابع دیپلمات در گفت‌وگو با سایت ارم نیوز اظهار داشتند،‌ مسئولان لیبیایی از مسئولان الجزایر در خواست حمایت لجستیک از ارتش لیبی و نیروهای امنیتی این کشور را دارند اما الجزایر این درخواست را رد کرده و آن را مخالف با اصول نظامی‌اش مبنی بر عدم ارائه آموزش‌های نظامی به گروه‌های خارجی اعلام کرد.

مسوولان الجزائری در ادامه بار دیگر آمادگی خود را برای میزبانی از همه گروه‌های سیاسی لیبی جهت برگزاری دور جدید گفت‌وگوها و مذاکرات و حمایت از این روند اعلام کرد.

منابع یاد شده افزودند: دولت الجزایر با تشکیل گروه‌های امنیتی ارتش و دستگاه‌های وابسته به خاک این کشور و اختصاص افسران شایسته حرفه‌ای برای این منظور موافق است.

الجزایر در ادامه گروه‌های لیبی را به تشکیل دوباره ارتش و پلیس جهت حفظ امنیت دعوت کرد و از مردم لیبی خواست از دولت وفاق ملی حمایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی