English

سفر مرکل به واشنگتن؛ صدراعظم آلمان به دنبال سر و سامان دادن به روابط تجاری با آمریکا

مهمترین هدف صدراعظم آلمان در سفر به واشنگتن سرو سامان دادن به روابط تجاری بین دو کشور، تاکید بر وظایف متحدانه در چارچوب ناتو و نجات مشارکت فراآتلانتیکی بین آمریکا و اتحادیه اروپاست.

سفر مرکل به واشنگتن؛ صدراعظم آلمان به دنبال سر و سامان دادن به روابط تجاری با آمریکا

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان امروز شخصا با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا آشنا خواهد شد. مذاکرات دو طرف امروز در دفتر کار بیضی شکل ترامپ در کاخ سفید انجام می شود. مهمترین موضوع مذاکرات برای مقامات برلین، پایبندی به تعهدات در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین روابط اقتصادی بین آمریکا و اتحادیه اروپاست.

سفر مرکل به واشنگتن را می توان «رعد و برق سریع» نامید و زمان در نظر گرفته شده از سوی صدراعظم را باید محترم شمرد، برای اینکه صبح روز چهارشنبه وی باید نشست عمومی کابینه وزرای خویش را در برلین برگزار کند و در آن احساس خود از مذاکراتش در واشنگتن را به اطلاع اعضای دولتش برساند.

معامله بی نظیری در کار نخواهد بود

در آستانه سفر مرکل به آمریکا، رسانه های آلمانی تمرکز خود را از توجه افکار عمومی به روی مشکلات در روابط آلمان و آمریکا برنداشته و امید خاصی به «چانه زنی موفقیت آمیز مرکل در واشنگتن» نبستند. مجله بیلد موضع گیری محتاطانه ای در رابطه با این سفر اتخاذ کرده و نوشت: «انتظار نمی رود که رهبران دو کشور در پایان مذاکرات خود از تصمیم بزرگ جدیدی و یا طرح مشترک خاصی سخن بگویند.»

البته این فقط یک تاکتیک است. در حقیقت نمی توان اهمیت نخستین دیدار سران آمریکا و آلمان بعد از تغییرات اساسی داخلی در داخل ایالات متحده از یک سو و بازآرایی نیروها بعد از انتخابات در برلین را از نظر دور داشت. در همین راستا خانم مرکل بطور فوق العاده جدی خود را برای مذاکره با ترامپ آماده کرده است. سخنرانی‌ها و کتابهای وی را مطالعه کرده تا بتواند درک روشنی از طرز تفکر وی بدست آورد.

توصیه‌های مرکل به ترامپ در مورد دیدار با پوتین

با توجه به اوضاع و شرایط کنونی، تقریبا موضوع اصلی گفتگوهای طرفین روابط واشنگتن و برلین و مشارکت فراآتلانتیکی خواهد بود. در جریان مذاکرات قطعا سیاست آمریکا و آلمان در رابطه با روسیه نیز مطرح خواهد بود. در این رابطه همانطور که بسیاری از رسانه های گروهی آمریکایی نوشته اند: «ترامپ قصد دارد از صدراعظم آلمان بپرسد که چگونه باید با ولادیمیر پوتین برخورد کند». رئیس جمهوری آمریکا همچنین مایل است در مورد توافقنامه مینسک از زبان خانم مرکل اطلاعات دسته اول بدست آورده و نظر وی را در مورد ضرورت حمایت آمریکا از تحقق این توافقنامه جویا شود.

در مجموع در جریان مذاکرات واشنگتن، طرف آلمانی تلاش می کند تا حداقل اختلافات سیاست خارجی خود با طرف آمریکایی را از بین ببرد. مرکل بارها از آمادگی کشورش برای به توافق رسیدن با دولت جدید امریکا در مورد افزایش هزینه های بودجه ای ناتو صحبت کرده است.

مشکل روابط آلمان و آمریکا اقتصادی است

موضوع خطرناک در این مذاکرات مشکلات اقتصادی است. دولت آمریکا با کسری بزرگی معادل 65 میلیارد دلار در تجارت با آلمان مواجه است. دولت ترامپ بعنوان اقدامات متقابل تحریمهای مجازاتی برای واردات از آلمان در نظر گرفته است. در همین رابطه مرکل قبل از ترک برلین نشستی با نخبگان اقتصادی آلمان داشت تا اوضاع را به خوبی بررسی کند. صحبت بر سر اجتناب از وارد شدن شوک بزرگی به بازار صادرات آلمان و یافتن فرمولی برای کاهش اتهامات طرف آمریکایی به این کشور و حمایت از ارز یورو و ثبات وضعیت صادراتی آلمان است. دولت جدید آمریکا ترجیح می دهد که روابط اقتصادی خود را بر اساس روابط دوجانبه و نه چند جانبه پایه ریزی کند. با توجه به این مسئله آلمان برای نجات مشارکت فراآتلانتیکی قصد دارد به دولت ترامپ پیشنهاد دهد که در این رابطه روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا دوجانبه تلقی شود و سیاست خاصی برای همه کشورهای عضو این سازمان درنظر گرفته شود.

برلین همواره از واشنگتن حرف شنوی داشته است

علاوه بر این آنگلا مرکل در مذاکرات خود با ترامپ روی آماده سازی شرایط برای برقراری روابط مشارکتی جدید بین دو کشور متمرکز خواهد شد. پیام واضح برلین، اعلام آمادگی آلمان و اتحادیه اروپا برای مشارکت همه جانبه با آمریکا خواهد بود. البته آلمان همواره یکی از متحدین آمریکا که به سیاست این کشور عادت کرده، بوده و باقی خواهد ماند. برای اینکه نظامیان آمریکایی در خاک این کشور مستقر هستند و مرکز فرماندهی عملیاتی، پایگاه‌های نظامی-هوایی و مرکز جاسوسی آمریکا در کشور آلمان قرار دارند. احتمالا تمام این استدلالات برای متقاعد کردن رئیس جمهوری جدید آمریکا برای برقراری روابط مشارکتی بین دو کشور از سوی صدراعظم آلمان مطرح خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه