English

واگذاری مدیریت ۱۶ مدرسه وابسته به «گولن» در افغانستان به دولت ترکیه

دولت افغانستان با سپردن مدیریت 16 مدرسه «افغان-ترک» وابسته به جنبش «فتح الله گولن» را به موسسه دولتی ترکیه موسوم به «نهاد آموزشی ترکیه» توافق کرده است.

واگذاری مدیریت 16 مدرسه وابسته به «گولن» در افغانستان به دولت ترکیه

به گزارش خبرگزاری موج، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با درخواست رسمی ترکیه برای واگذاری مدارس افغان-ترک وابسته به جنبش گولن، به دولت آنکارا توافق کرد.

بر اساس این گزارش، 16 مدرسه افغان-ترک که از تحت مدیریت نهاد وابسته به گولن قرار داشت، در اختیار موسسه دولتی «نهاد آموزشی ترکیه» قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود که در این مدارس بیش از 8 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

مدارس وابسته به گولن بیشتر در شهرهای قندهار، مزارشریف، کابل، جلال آباد و شبرغان موقعیت دارند.

از سوی دیگر نیز «احمد فواد حیدری» معاون مدیریت مدارس افغان-ترک در افغانستان به وبسایت خبری «هزمت‌نیوز» وابسته به گولن گفت که پس از واگذاری این مدارس به موسسه دولتی ترکیه، دیگر دستاوردی در مسابقات بین المللی نخواهیم داشت زیرا کیفیت آموزشی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یک منبع دولتی به طلوع‌نیوز گفته است که مسئولیت واگذاری و انتقال مدیریت این مدارس به موسسه دولتی ترکیه به عهده شواری امنیت افغانستان واگذار شده است.

«تواب‌غورزنگ» سخنگوی شورای امنیت افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان با درخواست رسمی ترکیه برای واگذاری این مدارس افغان-ترک توافق کرده است اما روند واگذاری و انتقال مسئولیت این مدارس مستلزم کار مشترک ادارات دولتی می‌باشد.

قبل از این نیز سفارت ترکیه در کابل خواستار بسته شدن این مدارس از سوی دولت افغانستان شده بود.

کنسولگری ترکیه در ولایت بلخ از دولت خواسته بود تا کلمه ترک و پرچم این کشور را از این مدارس برداشته شوند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه همواره مدعی شده است که کودتای اخیر در این کشور را فتح الله گولن سازماندهی و اجرا کرده است.

با این وجود مدارس افغان-ترک در افغانستان با کیفیت ترین خدمات در سطح معیارهای آموزشی بین المللی را به دانش آموزان افغان ارائه کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه