English

پیام دوگانه «اعدام تروریست‌ها و مجرمان» در اردن

دولت اردن امروز از اعدام  15 تروریست و مجرم در این کشور خبر داد که طی چند سال گذشته اعدام این تعداد از محکومان در اردن طی یک روز بی‌سابقه است.

پیام دوگانه «اعدام تروریست‌ها و مجرمان» در اردن

به گزارش خبرگزاری موج، «محمد المومنی» وزیر مشاور در امور رسانه و سخنگوی دولت اردن صبح امروز شنبه اعلام کرد که 15 نفر اعم از 10 تروریست و 5 مجرم بامداد امروز اعدام شدند. این اقدام دولت اردن که با چالش‌های بی‌سابقه سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه است، حاوی این پیام است که در مرحله آتی در آینده «مسامحه با هیچ کس» وجود ندارد.

از جنبه سیاسی و امنیتی این اعدام‌ها، داعش را که در مرز اردن از سمت سوریه و عراق کمین کرده است به چالش می‌کشاند، چالشی که تحرکات خارجی اردن و تماس‌های عبدالله دوم با گروه‌های مختلف و تأثیرگذار در بحران سوریه و فعال‌سازی نقش اردن به عنوان ضامن ثبات در جنوب سوریه را تکمیل می‌کند و این امر نیز در طرح مجدد پرونده مناطق امن در شمال و جنوب سوریه نمود پیدا می‌کند.

شبکه اسکای‌نیوز گزارش داد که در سطح داخلی نیز اردن با بحران شدید اقتصادی مواجه است و می‌داند که در سطح امنیتی نباید فرصت به فرصت‌طلبانی که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، داده شود به خصوص اینکه اردن شاهد حملات مکرر در إربد، البقعه و الکرک بود.

اردن که طی چند دهه گذشته سیاست مسامحه را در پیش گرفته بود امروز به اعدام جمعی روی آورده و بدون شک پیش از اجرای این احکام بسیار تأمل کرده و با این کار پیام‌های قاطعانه‌ای به شهروندان خود که در هر مناسبتی مخالفت خود با هر گونه تهدیدی علیه کشور را اعلام کرده‌اند، داده است.

اردن آخرین بار در تاریخ 12 دسامبر 2014 تعدادی از محکومان (11 نفر) را به جرم قتل که بی‌ارتباط با جرایم سیاسی و تروریسم بود، اعدام کرد اما این نخستین بار است که 15 نفر در یک روز اعدام می‌شوند.

حوادث تروریستی در اردن

تعدادی از نیروهای امنیتی اردن سال گذشته در جریان حملات تروریستی در این کشور کشته شدند؛ در روز 18 دسامبر گذشته 10 نفر از جمله 7 نیروی امنیتی در حمله‌ای در الکرک که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت، به قتل رسیدند، دو روز پس از آن 4 نیروی امنیتی در حمله افراد مسلح در الکرک کشته شدند.

در تاریخ 6 ژوئن در جریان حمله به دفتر دستگاه اطلاعاتی در البقعه واقع در شمال امان 5 نفر از نیروهای اطلاعاتی کشته شدند و در تاریخ 21 ژوئن نیز در حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده داعش به یک پایگاه نظامی در شمال شرقی اردن نیز 7 نفر به قتل رسیدند.

دستگاه‌های امنیتی اردن در روز 2 مارس گذشته نیز یک طرح تروریستی داعش برای هدف قرار دادن اهداف نظامی و غیرنظامی را خنثی‌ کردند که این اقدام آنها نیز پس از اجرای یک عملیات امنیتی در استان إربد که به کشته شدن 7 فرد مسلح و یک افسر امنیتی منجر شد، صورت گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه