English

افزایش بودجه نظامی آمریکا به رقابت تسلیحاتی بیشتر می‌انجامد

در حالی که آمریکا به دنبال افزایش چشمگیر بودجه نظامی خود است، بسیاری از تحلیلگران معتقدند این رویه باعث یک رقابت تسلیحاتی دیگر در جهان خواهد شد.

افزایش بودجه نظامی آمریکا به رقابت تسلیحاتی بیشتر می‌انجامد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیرا سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه نظامی این کشور و کاهش چشمگیر برنامه‌های کمک به کشورهای خارجی را دارد.

به گفته آلکسی فننکو، یک استادیار در دانشکده سیاست بین‌الملل در دانشگاه دولتی مسکو، آمریکا هدفش ارتقای پتانسیل نظامی خود است. وی به خبرگزاری ریانو وستی گفت: در 25 سال گذشته آمریکایی‌ها بیشتر از آنکه عمل کنند حرف زده‌اند و همواره از یک انقلاب در حوزه نظامی و سلاح‌های هوشمند جدید صحبت کرده‌اند اما در حال حاضر تقریبا همه موشک‌های کروزی که آمریکایی ها دارند در اوایل دهه 1980 وارد خدمت شده‌اند. اکنون آنها می‌خواهند سلاح‌های هسته‌ای و متعارف خود را ارتقا دهند.

وی همچنین پیش بینی کرد که این طرح به مذاق روسیه خوش نخواهد آمد و روسیه را وارد یک رقابت جدید بر سر تسلیحات متعارف و هسته‌ای خواهد کرد.

فننکو گفت: برای ما مهم است که اشتباهات صورت گرفته از سوی اتحاد جماهیر شوروی را تکرار نکنیم و از تلاش برای رسیدن به برابری عددی پرهیز کنیم.

سرگئی روگوف، مدیر تحقیقات در انیستیتوی مطالعات آمریکا و کانادا در آکادمی علوم روسیه نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرده و گفت: وضعیت اکنون خیلی خطرناک‌ تر از یک افزایش ساده در بودجه نظامی است و خطر تشدید رقابت تسلیحاتی اکنون حاضر و آشکار است.

او گفت: در یک میزگرد در پارلمان روسیه گفتم ما اکنون درباره صرف هزینه بیشتر برای مجموعه نظامی - صنعتی حرف نمی‌زنیم بلکه درباره کمپینی علیه دو توافق کلیدی کاهش تسلیحات هسته‌ای یعنی توافق استارت جدید و پیمان کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان برد حرف می‌زنیم.

او هشدار داد: دونالد ترامپ ممکن است تصمیم به خارج شدن از هر دو معاهده گرفته و آمریکا ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای را از سر بگیرد و روسیه را ملزم به دادن پاسخی کافی کند.

همچنین پاول پالاچ ژنکو، کارشناس بنیاد گورباچف گفت: آمریکا ممکن است عملا به دنبال عادی کردن روابطش با روسیه باشد اما مطمئناً این یک فرایند سخت و طولانی خواهد بود.

او که خودش مترجم میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده تصریح کرد: نه فقط در دولت ترامپ بلکه در میان جامعه کارشناسان آمریکا تمایل به عادی سازی و بهبود روابط با روسیه وجود دارد اما همه توافق نظر دارند که این یک فرایند دشوار خواهد بود.

او گفت، اقدامات و حرف‌های دونالد ترامپ تا حدی غیرقابل پیش بینی هستند و اینکه برخی اعضای دولت او به شکل تدریجی در حال تلاش برای بازگرداند سیاست خارجه آمریکا به وضعیتی قابل پیش بینی تر هستند.

پالاچ ژنکو خاطر نشان کرد: درخصوص روابط ما با آمریکا من امیدوار هستم این فرایند ما را قادر به برقراری گفت‌وگو و همکاری سازد تا بتوانیم به طور تدریجی بر سر عادی کردن روابطمان به جای انتظار برای اتفاق افتادن یک معجزه تلاش کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه