English

همکاری هسته‌ای روسیه و تاجیکستان برای اولین بار در تاریخ

روسیه و تاجیکستان قراردادی برای همکاری هسته‌ای در زمینه‌های صلح‌آمیز امضا کردند.

همکاری هسته‌ای روسیه و تاجیکستان برای اولین بار در تاریخ

به گزارش خبرگزاری موج، در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تاجیکستان، دو کشور یک قرارداد برای همکاری‌های هسته‌ای امضا کردند و این همکاری برای اولین بار در طول تاریخ روابط روسیه و تاجیکستان انجام خواهد شد.

تاجیکستان دارای ذخایر بزرگ اورانیوم و غنی از معادن است، اما برق این کشور به میزان بسیار بالایی از آب یا بخار تامین می‌شود.

این قرارداد زمینه قانونی برای تعاملات دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز را فراهم می‌کند. قرار است در بخش‌های مختلف انجام شود که عبارتند از: طراحی، ساخت و ساز، عملیاتی و غیر عملیاتی کردن راکتورهای تحقیقاتی، مدیریت پسماندهای رادیو اکتیو و سوخت مصرف شده، بازسازی مناطق ذخیره سازی دور ریز، تولید رادیو ایزوتوپ، استفاده از اورانیوم استخراج شده از معادن و تاسیسات بازفرآوری، استفاده از فناوری هسته‌ای در صنعت، پزشکی و کشاورزی، آموزش و تربیت پرسنل بسیار ماهر برای صنعت برق هسته‌ای .

روسیه و تاجیکستان همچنین قصد دارند یک کمیسیون هماهنگ کننده مشترک برای مدیریت این همکاری ایجاد کنند و دفتر روس اتم در آسیای میانه نیز از شرکت‌های هسته‌ای در زمینه توسعه کسب و کار در تاجیکستان حمایت خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه