English

نظر مخالفان سوری درباره روند مذاکرات ژنو ۴

هیأت عالی مذاکرات وابسته به مخالفان سوری مورد حمایت ریاض در مذاکرات ژنو تأکید کرد که مبارزه با تروریسم تنها از طریق انتقال سیاسی ممکن است و باید در این مذاکرات بیانیه‌ای قانونی به عنوان سند ویژه برای گذار سیاسی تدوین شود.

نظر مخالفان سوری درباره روند مذاکرات ژنو ۴

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت سیریانیوز، نصر حریری، رئیس هیأت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما برای ورود به روند سیاسی واقعی که به انتقال سیاسی بینجامد به ژنو آمده‌ایم نه رؤیای قدرت را در سر می‌پرورانیم و نه به آن فکر می‌کنیم اما می‌خواهیم امنیت و ثبات را برای مردم‌مان محقق کنیم.

وی تأکید کرد: ما برخورد مثبتی با تمامی پیشنهادات دی‌میستورا داشته‌ایم و نکته اساسی که روی آن متمرکز شده، انتقال سیاسی است.

حریری گفت: ما خواهان حمایت بین‌المللی واقعی در مقابله با تروریسم هستیم به ویژه اینکه درگیری‌های آتی بزرگتر خواهد بود.

وی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: مقامات این کشور ده‌ها هزار نیرو را در خاک دیگر کشورها و در رأس آن سوریه مستقر کرده‌اند. ما خواهان پایان مداخله ایران در سوریه هستیم.

درخواست مجدد مخالفان برای مذاکرات مستقیم با نظام سوریه

از سوی دیگر سالم المسلط، سخنگوی "هیأت عالی مذاکرات" در مذاکرات ژنو گفت: ما خواهان برگزاری مذاکرات مستقیم با حضور فرستاده سازمان ملل شده‌ایم. ما از زمان برگزاری ژنو 3 و قبل از آغاز ژنو 4 خواهان این مساله شده بودیم.

وی هیأت دمشق را به بی‌تمایلی نسبت به بررسی مسائلی غیر از مبارزه با تروریسم متهم کرد و مدعی شد: نظام سوریه نمی‌تواند با تروریسم مبارزه کند چراکه خود تروریسم را ایجاد کرده و مرتکب جنایت‌هایی علیه مردم می‌شود.

وی مدعی شد که نیروهای حامی ارتش سوریه و حزب الله لبنان آتش‌بس را نقض می‌کنند.

المسلط تأکید کرد که مخالفان سند پیشنهادات را از دی‌میستورا دریافت کرده‌اند و مشغول بررسی آن هستند.

مقدسی: ما هرگز قانون اساسی سوریه را در ژنو تنظیم نمی‌کنیم

از سوی دیگر جهاد مقدسی، رئیس هیأت مخالفان مورد حمایت قاهره در گفت و گو با اینترفاکس گفت: ما قانون اساسی را برای سوریه تدوین نخواهیم کرد بلکه اصولی را که احتمالا در این قانون درج خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهیم داد. سند قانون اساسی سوریه تنها در دمشق تدوین و به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد. ما هرگز این سند را در ژنو تدوین نخواهیم کرد.

مقدسی گفت: پیش‌نویس قانون اساسی سوریه شامل اصول مناسبی است اما اصولی نیز در آن وجود دارد که ما مخالف آن هستیم. طرف روسی هرگز پیش‌نویس خود را تحمیل نکرده است.

مذاکرات ژنو 4 روز پنجشنبه آغاز شد و دی‌میستورا تأکید کرد که در این مذاکرات درباره قانون اساسی و انتخابات صحبت خواهد شد.

قضمانی: باید یک سند ویژه برای دوره انتقالی تدوین شود

بسمه قضمانی، عضو هیئت عالی مذاکرات در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه از ژنو گفت: باید بیانیه‌ قانونی در مذاکرات جاری تدوین شود تا به عنوان سندی موقت روند سیاسی سوریه و گذار سیاسی را مشخص کند.

او گفت:‌مخالفان انتظار انجام مذاکرات مستقیم را با نظام داشتند اما اوضاع به این جهت نرفت.

قضمانی افزود: موضع ما تاکید بر لزوم تدوین بیانیه‌ قانونی به عنوان سندی موقت برای دوره انتقالی است تا یک مجمع قانون اساسی مشروع تشکیل شود و قانون اساسی دائمی را بنویسد.

این عضو مخالف گفت: هیئت انتظار دارد ماهیت مذاکرات ظرف چند روز آینده مشخص شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه