English

آنکارا: رها کردن رقه به دست پ.ک.ک تهدیدی برای منطقه است

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، حل مساله قبرس تنها در صورت برابری سیاسی دو طرف درگیر در یک دولت فدرال ممکن می‌شود. وی همچنین اعلام کرد رقه هدف بعدی ترکیه در سوریه است.

آنکارا: رها کردن رقه به دست پ.ک.ک تهدیدی برای منطقه است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه حریت، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه قبرس ترک نشین هنوز در حال تلاش برای از سرگیری مذاکرات اتحاد دوباره قبرس است گفت: ترکیه و قبرس ترک نشین همواره یک رویکرد "سازنده" در قبال قبرس یونانی نشین داشته‌اند. ما همین رویکرد را در مذاکرات ژنو و مونت پلرین داشتیم اما رویکرد یونان و قبرس یونانی‌نشین اینگونه نبوده است و این مساله نشان می‌دهد که آنها برای دستیابی به راه حل آماده نیستند.

وی ادامه داد: راه حل سیاسی، آزادی و امنیت سه اصل مهم برای اتحاد دوباره قبرس است اما اقدام اخیر رهبر قبرس یونان‌ نشین نیت آنها را نشان داد و متاسفانه این اقدام راه حل نهایی را زیرسوال برد. بر همین اساس برای دستیابی به یک راه حل پایدار در این منطقه باید قبرس یونانی‌نشین اشتباه خود را اصلاح کند.

تنش میان دو قبرس در پی تصویب قانونی در قبرس یونانی‌نشین شدت گرفته که براساس آن اجازه داده می‌شود تا مراسمی برای بزرگداشت رفراندوم 1950 برگزار شود؛ زمانی که 96 درصد از قبرسی‌های یونانی‌نشین به پیوستن این جزیره به یونان رای دادند که به روز "انوسیس" در زبان یونانی شناخته می‌شود.

چاووش‌اوغلو در دیدار با مصطفی آکینجی،‌ رهبر قبرس ترک‌نشین از اقدام اخیر قبرس یونانی‌نشین انتقاد کرد و اعلام کرده است: مذاکرات با چنین اقدامی به بن‌بست می‌رسد.

همچنین چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالی درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد که هدف بعدی این کشور رقه است.

وی ادامه داد: رویکرد ترکیه کاملا مشخص است. ما منطقه و سوریه را به خوبی می‌شناسیم. مردم سوریه برادران و خواهران ما هستند. ما می‌توانیم گام‌هایی در رقه با گروه‌های "درست" و "استراتژی صحیح" و نه کسانی که به دنبال اهداف خود برای پاکسازی قومیتی هستند، برداریم.

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: رها کردن رقه در دستان گروه پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تهدید جدی برای منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه