English

در گفتگو با موج مطرح شد؛

ناکامی نئو عثمانی ها در دارت

سرویس بین الملل - کارشناس مسائل ترکیه گفت: بدون توجه به اینکه سران ترکیه چه سیاستی را در روابط خارجی خود اعمال می کنند، بازی این کشور در عرصه روابط بین الملل ذیل بازی غرب تعریف می شود و ترکیه نمی تواند فارغ از قواعد زمینی که در آن بازی می کند، اعمال سیاست کند.

ناکامی نئو عثمانی ها در دارت

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، آرش اشکان درباره سیاست های دولتمردان ترکیه با ذهنیت پیاده کردن نئوعثمانگری و ادعاهای بی اساسی که بعضا علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند، افزود: ترکیه به طرق مختلف متحد و متعهد غرب است. عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و التماس کردن برای عضویت در اتحادیه اروپایی شواهدی بر این مدعاست و این کشور  نمی تواند سیاستی مغایر با هژمونی غرب اتخاذ کند چرا که خود درون این هژمونی تعریف می شود.

این کارشناس مسائل ترکیه در بخش دیگری به این نکته اشاره کرد که احتمال تعقیب سیاست نوعثمانی گری مستقل در روابط خارجی ترکیه بسیار ضعیف است،چرا که ادامه این سیاست منجر به تقابل این کشور با کشورهای غربی خواهد شد زیرا پیگیری  سیاست نئوعثمانی گری متضمن احیای سلطه  و نفوذ گذشته  امپراتوری عثمانی بر قلمرو های سابق آن است و این در حالی است که کشورهای فاتح جنگ اول جهانی که خود امپراتوری عثمانی را تکه تکه کردند اجازه نخواهند داد این مرده  صد ساله زنده شود و یا حداقل سلطه  محسوس یا نامحسوس خود را آن هم در منطقه ی حساس و راهبردی خاورمیانه بازیابد.

آرش اشکان درباره اظهارات  مداخله جویانه در امور داخلی کشورمان و ادعای بی اساس حسین مفتی اوغلو سخنگوی وازت امورخارجه ترکیه گفت: مقامات ترکیه که برای محقق کردن رویاهای خود در احیای عثمانی گری و ایفای نقش موثر در معادلات بین المللی و منطقه ای دست به هرکاری می زند و حتی در این مسیر  سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان را فراموش می کند.
حسین مفتی اوغلو در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به اظهارات بهرام قاسمی همتای ایرانی خود، در اظهاراتی گستاخانه ادعا کرد؛ «ایران که در بحران های منطقه ای حتی از به کارگیری پناهندگان به کشورش در جنگ نیز ابایی ندارد، قابل قبول نیست که بخواهد کشورها دیگر را عامل بی ثباتی و تشنج در منطقه بداند».

مفتی اوغلو با اشاره به اظهارات قاسمی که سیاست های ایران در منطقه را شایان تقدیر و عادلانه دانسته بود، گفت: «این اظهارات با شکایات و نگرانی های سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی که سیاست های ایران در منطقه را نگران کننده می دانند، کاملا منافات دارد».
آرش اشکان در پایان بار دیگر تاکید کرد که فارغ از اینکه ترکیه چه نوع سیاست گذاری را در روابط خارجی خود اعمال می کند،بازی این کشور در عرصه  روابط بین الملل ذیل بازی غرب تعریف می شود و این کشور نمی تواند بدون توجه به قواعد زمینی که در آن بازی می کند،اعمال سیاست کند و بهتر است به جای کرنش مقابل غربی ها برای مشروعیت دادن به خود دستکم همسایگان را هدف قرار ندهد که گذشته نیز نشان داده است آنکارا بازی دارت را می بازد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه