English

رئیس جدید دفتر سیاسی حماس از نگاه تحلیلگر فلسطینی

سرویس بین الملل- تحلیلگر شناخته شده فلسطینی انتخاب یحین السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را مورد ارزیابی قرار داده است.

رئیس جدید دفتر سیاسی حماس از نگاه تحلیلگر فلسطینی

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در باره انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه نوشت: انتخاب السنوار یعنی روی کار آمدن جریانی که هرگونه سازش با رژیم صهیونیستی را رد و مقاومت اسلامی فلسطین به محور حزب الله و ایران نزدیک می شود.

عطوان افزود: پیروزی یحیی السنوار به عنوان رهبر جبش مقاومت اسلامی فلسطین در نوار غزه آن هم با حداکثر آرا یعنی پایان دوره خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس که رویکرد ملایم تر و سازشکارانه تری داشت و صعود جریانی نظامی و جهادی که هرگونه امتیاز دهی سیاسی به رژیم اشغالگر را رد و بازگشت به اردوگاه مقاومت بخصوص ایران و حزب الله است.

به اعتقاد عطوان، آنچه این موارد را تایید می کند، ترس و وحشتی است که در محافل رژیم صهیونیستی پس از انتخاب السنوار بر آنها مستولی شده است. مقام های رژیم صهیونیستی به خوبی این مرد را می شناسند و وی 23 را در اسارت در زندان های رژیم صهیونیستی گذرانده و از موسسان شاخه نظامی حماس موسوم به شهید عزالدین القسام و از فرماندهان اصلی این شاخه بوده و او خود بر تشکیل دستگاه 'المجد' امنیتی که امنیت را به غزه بازگرداند و رواج سلاح و تسلط قبیله ای بر نوار غزه را خاتمه داد.

المجدل است و به آزادی فلسطین از بحر تا نهر و بازگشت حق فلسطینیان ایمان دارد و از احترام بسیاری در شاخه نظامی حماس (عزالدین القسام) برخوردار است.

عطوان افزود: کسانی که السنوار را می شناسند او را شخصی بشدت ملی گرا و تندرو در مواضع سیاسی اش می دانند و انتظار دارند که این رویکردها در زمان ریاست او در جنبش حماس انعکاس یابد.

حماس در این اواخر به دلیل مواضع ملایمی که اتخاذ کرده بود و به دلیل تن دادن به مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان، تا حدی وجه مردمی خود را از دست داده بود، اما انتخاب السنوار به عنوان مسئول حماس در نوار غزه و خلیل الحیه معاون او نقش روحی مشتهی را در دفتر سیاسی حماس بالا می برد و این ها نشان دهنده تلاش این جنبش برای بازگرداندن وجه مردمی و عظمت خود و باز گرداندن حماس به سرمنزل اصلی آن است.

عطوان در پایان می نویسد که انتخاب السنوار بازگشت بازها به عرصه است و ما معتقدیم جنبش حماس وارد مرحله سیاسی شده که جهاد را بر سیاست ترجیح می دهد و همچنان که بسیاری از ناظران و کارشناسان معتقدند بعید نیست که این موضع حماس بر انتخاب رئیس دفتر سیاسی و رهبر این جنبش تاثیر بگذارد و این موضوعی است که در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) مشخص خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه