English

اولین گام‌هایی که امام موسی صدر برای تحقق گفت‌وگو در لبنان برداشت

سی ام بهمن ماه، برابر با سالگرد القای موعظۀ روزۀ امام موسی صدر، به عنوان یک روحانی مسلمان شیعه در کلیسای کبوشیین است. اقدامی که برای تعامل و گفت و گو میان ادیان جهان بود.

اولین گام‌هایی که امام موسی صدر برای تحقق گفت‌وگو در لبنان برداشت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از موسسه امام موسی صدر، سی ام بهمن ماه، برابر با سالگرد القای موعظۀ روزۀ امام موسی صدر، به عنوان یک روحانی مسلمان شیعه در کلیسای کبوشیین است. اقدامی که برای تعامل و گفت و گو میان ادیان جهان بود.

این روز سالگرد واقعه ای مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام و میان ادیان و مذاهب مختلف است. روزی که روحانی‌ای شیعه با حضور در کلیسا موعظه روزه مسیحیان را برای آنها خواند تا نشان دهد: «ادیان یکی بودند و هدف مشترکی را پی می گرفتند.»

او که با شعار و هدف گفت‌وگو و همدلی میان اقوام و مذاهب کار خود را در لبنان آغاز کرد و در ادامه تلاش‌هایش گفت‌وگو از مرزهای لبنان فراتر رفت و با ملت‌های دیگر پی گرفته شد.

از امام موسی صدر با عنوان «الگوی گفت‌وگو» یاد می‌کنیم و برآن هستیم تا در این روزهای پایانی بهمن ماه و نزدیک شدن به سالروز سی بهمن، فعالیت‌ها و اقدامات عملی که امام موسی صدر در سال‌های حضورش قبل از ربوده شدن و اسارت انجام داده است را مرور کنیم و نشان دهیم چرا او را الگوی مناسبی برای «گفت‌وگو» می‌نامیم. اقداماتی که اگر جنایت تلخ ربوده شدنش اتفاق نمی‌افتاد، افق‌های جدیدی از تعامل و دوستی را پیش روی مذاهب و ادیان مختلف می‌گشود و مانع بسیاری از درگیری‌ها و جنگ‌هایی می‌شد که به خصوص در خاورمیانه شاهد آن هستیم.

اولین گام‌ها: از طرح شعار «گفت‌وگو، تفاهم و همزیستی» تا فتوای طهارت اهل کتاب


هدف استراتژیک امام موسی صدر آن بود که شیعیان لبنان را همسان دیگر مذاهب و نه مقدم بر آنان، در تمامی عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن کشور مشارکت دهد. او از اولین روزهای هجرت به لبنان در زمستان سال 1338 شمسی، با طرح شعار «گفت‌وگو، تفاهم و همزیستی»، پایه‌های روابط دوستانه و همکاری صمیمانه‌ای را با مطران یوسف الخوری، مطران جرج حداد، شیخ محی‌الدین حسن و دیگر رهبران دینی مسیحی و اهل سنت آن کشور بنا نهاد. در طول حضور دو دهۀ امام صدر در لبنان، هیچ مراسم سرور یا اندوهی از شیعیان نبود که امام صدر در آن شرکت جوید، و تنی چند از فرهیختگان مسیحی و اهل سنت در معیت وی نباشند. حمایت جوانمردانۀ امام صدر از بستنی‌فروش مسیحی در اوایل تابستان سال 13411 در شهر صور، که به فتوای صریح ایشان مبنی بر طهارت اهل کتاب منجر گردید، توجه تمامی محافل مسیحی لبنان را به سمت خود جلب کرد.

در اواخر تابستان 1341 مطران گریگوار حداد به شهر صور آمد، و از امام صدر برای عضویت در هیئت امنای «جنبش حرکت اجتماعی» دعوت کرد. از اواخر سال 1341 حضور گستردۀ امام موسی صدر در کلیساها، دیرها و مجامع دینی و فرهنگی مسیحیان آغاز گردید. سخنرانی‌های تاریخی امام صدر در دیرالمخلص واقع در جنوب و کلیسای مارمارون در شمال لبنان طی سال‌های 1341 و ۱۳۴۲، تأثیرات معنوی عمیقی بر مسیحیان آن کشور بر جای نهاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه