English

به بهانه سفر میشل عون به قاهره

سرویس بین الملل- سفر امروز دوشنبه رئیس جمهور لبنان به مصر از چندین منظر قابل تامل است و در این میان تلاش های مقامات قاهره برای فاصله گرفتن از ریاض در خور توجه بیشتری است.

به بهانه سفر میشل عون به قاهره

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، میشل عون رئیس جمهور لبنان با توجه به شرایط حاکم بر این کشور و منطقه از جمله جنگ در سوریه و حمایت برخی کشورهای وابسته منطقه از جمله عربستان از گروه های تروریستی، راهی کشورهای منطقه شده است.

تحلیلگران بر این اعتقادند که نزدیکی دیدگاه راهبردی بین بیروت و قاهره زمینه ای را ایجاد کرده است تا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای حفظ استقلال کشور در قبال ریاض دست به یک مانور بزند.
عملکرد رئیس جمهور و دولت لبنان گوان این است که بیروت به دنبال مجموعه‌ای از روابط در حوزه منطقه‌ای و عربی است. چراکه میشل عون در صحبت‌های اخیر خود به این مسئله تأکید کرده که به دنبال روابط فراگیر در عرصه منطقه‌ای از جمله در حوزه جبهه مقاومت و عربی است.

یکی از اهداف سفر میشل عون به مصر مربوط می شود به سیاست‌های منطقه‌ای که به‌ موجب آن در دور نخست سفر خود از عربستان دیدار کرد و در کنار آن به روابط با جمهوری اسلامی نیز تأکید داشت. مصر نیز از جمله کشورهایی است که دارای ظرفیت‌های خاصی در حوزه عربی هستند.

با توجه به سیاست‌هایی که لبنان در قبال مسئله رژیم صهیونیستی و حوزه امنیت منطقه دنبال می‌کند می توان گفت که ژنرال عون در این سفر تداوم همان روندهای منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند. بخش دیگری از اهداف این سفر نیز به فرایند تحولات منطقه برمی‌گردد. روند سیاسی در مسئله سوریه، فراگرفته شدن منطقه از سوی تروریست­‌ها و مسئله رژیم صهیونیستی و تحرکاتی که اخیراً در لبنان داشته است، می‌تواند در سفر عون به مصر مورد بررسی قرار گیرد.

رفتارهای مصر نشان می‌دهد، این کشور به این نتیجه رسیده که مجموعه همراهی‌های قاهره با عربستان در تحولات منطقه‌ای دستاوردی برای مصر نداشته است، مطرح کرد: قاهره به دنبال این است که نقش مستقل‌تری در حوزه منطقه‌ای ایفا کند. همگرایی بین لبنان و مصر می‌تواند به­ عنوان بخشی از اقدامات مصر برای حفظ استقلال در قبال عربستان باشد. البته مصر اختلاف‌نظرهایی با لبنان و جبهه مقاومت منطقه راجع به مسئله سوریه و مبارزه با تروریسم دارد. موضع‌گیری‌های اخیر قاهره در حمایت از عراق و سوریه نشان می‌دهد که این کشور به دنبال اتخاذ رویکردهای جدیدی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه