English

مسکو: اقدام های ناتو تحریک آمیز است

سرویس بین الملل- وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به افزایش توان جنگی پیمان آتلانتیک شمالی نزدیک این کشور، گفت: بدون شک اقدام های ناتو در مناطق مجاور روسیه تحریک آمیز و عامل بی ثباتی است.

مسکو: اقدام های ناتو تحریک آمیز است

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از ایزوستیا، سرگئی لاوروف با اشاره به تداوم روند گسترش نفوذ نظامی غرب که افزون بر شرق اروپا حتی به کشورهای هم مرز روسیه نیز رسیده اظهار کرد: ادامه وضعیت کنونی سبب افزایش بی اعتمادی بین مسکو و ناتو شده است.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد که ناتو در لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک نیروهای بیشتری در قالب گردان های پیاده مستقر کرده و در زمان حاضر هم موضوع استقرار چنین نیروهایی در کشورهای دیگر شرق اروپا از جمله رومانی و بلغارستان مطرح است.

وی همچنین تاسیس و نوسازی پایگاه های نظامی نزدیک روسیه و نیز برگزاری رزمایش مجاور مرزهای این کشور را از دیگر اقدام های تحریک آمیز ضدروسی ناتو اعلام کرد.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: ادامه استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا که مسکو در ماهیت ضدروسی آن هیچ تردیدی ندارد نیز موجب نگرانی ویژه ای شده است.

وی افزود: به این ترتیب، سیاست ناتو در بازداشتن روسیه از جمله تصمیم یکسویه توقف کامل تمام همکاری ها با مسکو از کانال های نظامی و غیرنظامی موجب تشدید بی اعتمادی و برهم خوردن موازنه قوا در قاره اروپا می شود. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در این شرایط، وضعیت جاری و آینده سیاسی-نظامی اروپا را نظارت می کنیم و از مجموعه رویکردها برای تامین امنیت مرزها و منافع ملی پیروی می کنیم. 

ناتو که از سال 2014 فعالیت شورای همکاری با روسیه را تقریبا متوقف کرده است، با وجود هشدارهای مکرر مسکو حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود نزدیک روسیه و حتی هم مرز این کشور عقب نشینی کند. 

مسکو همچنان شاهد تداوم استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در لهستان و رومانی در شرق اروپا و همچنین حضور نظامیان ناتو در سه کشور بالتیکی لتونی و استونی هم مرز روسیه، لیتوانی و همچنین مولداوی و گرجستان پنج جمهوری سابق شوروی است.

در این میان روسیه بارها از برگزاری رزمایش های بین المللی ناتو در مجاورت مرزهای خود ابراز نگرانی شدید کرده است.

آخرین این رزمایش ها، رزمایش «سپر دریایی-2017» بود که از اول تا دهم ماه فوریه جاری (13 تا 22 بهمن ماه) در آب های شرق دریای سیاه با شرکت نظامیان و واحدهای دریایی رومانی، آمریکا، کانادا، بلغارستان، یونان، ترکیه، اسپانیا و اوکراین برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه