English

بانک ها و نقش حمایتگری از شرکت های دانش بنیان(۱)

استارت آپ ها، عرصه جدید خدمات در بستر فناوری اطلاعات

بانک ها با توجه به چشم انداز و ماموریت های تازه ای که در عرصه حمایت از کسب و کارهای نوین به خصوص شرکت های دانش بنیان برای خود تعریف کرده اند، اقدامات زیادی در این راه به انجام رسانده است.

استارت آپ ها، عرصه جدید خدمات در بستر فناوری اطلاعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بانک ها با توجه به چشم انداز و ماموریت های تازه ای که در عرصه حمایت از کسب و کارهای نوین به خصوص شرکت های دانش بنیان برای خود تعریف کرده اند، در این راه اقدامات زیادی را به انجام رسانده که نشان از رویکرد حمایتگرانه از کسب و کارهای نوین دانش بنیان به خصوص در زمینه استارت آپ ها است. ولی شاید پاسخ به این سئوال مهم باشد که چرا بانک ها به حمایت از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان می پردازند؟

در پاسخ ابتدا می بایست نگاهی به مفهوم شرکت های دانش بنیان داشته باشیم: می توان گفت شرکت‌های دانش بنیان (Knowledge-based Companies) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بر پایه‌ی دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند. این شرکت ها، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه  (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط) تشکیل می شود.

می توان اینطور بیان کرد که شرکت های دانش بنیان، اساساَ کالا تولید نمی کنند و عموماَ زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند. بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه، اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد. اصولاَ دارایی های شرکتهای دانش بنیان، فیزیکی و قابل لمس نیست. شرکت های دانش بنیان با هدف تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور، اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی، ارتقا از نمونه ضمیمه صنعتی محصول به نمونه صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و ... برخوردار هستند با به کارگیری نخبگان ، تشکیل شده وگامی در جهت اشتغالزایی جوانان مستعد و نخبه کشور برمی دارند.

بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات

عرصه تازه ای که در مقابل شرکت های دانش بنیان کشور گشوده شده، نیاز روزافزون به خدمات بانکداری نوین بر پایه استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی است. طبق آخرین گزارشی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرده، تعداد شرکتهای دانش بنیان فعال در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات به حدود 3 هزار شرکت رسیده است که عدد دقیق آن در انتهای سال 95، 2هزار و 960 شرکت بوده است و قابل پیش بینی است هم اکنون تعداد این شرکتها از مرز 3 هزار شرکت فراتر رفته است.

در این میان، نیاز روز افزون بانکها که از اصلی ترین بازیگران حوزه پولی و مالی کشور هستند به ارائه خدمات جدید به مشتریان خود، باعث شده است تا حمایت این بانکها از شرکتهای دانش بنیان مبتنی بر فناوری اطلاعات که در دنیای بانکداری نوین و الکترونیک حرفهایی برای گفتن دارند، فصل جدیدی را برای کسب و کارهای نوین در بازار عرضه و تقاضای خدمات کشور بگشاید. باید اشاره کنیم که شرکت های دانش بنیان نیز متقابلا نیاز به سرمایه گذاری بانک ها دارند.

بانک پارسیان از اولین بانکهایی بوده است که با حمایت گسترده از شرکت های دانش بنیان و به خصوص با رویکرد استارت آپ ها، فعالیت این شرکت ها را تسهیل کرده و از این راهگذر علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای عده زیادی از جوانان نخبه و تحصیل کرده، امکان ارائه خدمات نوین به مردم را هم فراهم کرده است.

نکته قابل توجه، محاسبه ضریب خطر (ریسک پذیری) سرمایه گذاری روی استارت آپهاست. در تعریف مدل آمریکایی استارت آپ گفته شده استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

با بررسی تولد و فعالیت استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر می‌توان به جرات گفت که بصورت میانگین عمر استارت‌آپ ها تقریبا سه سال است و این کمپانی‌های نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمی‌شوند چون پس از آن تکلیفشان مشخص می شود، یا به سوددهی می رسند یا در بازار رقابت از بین می روند.

بیشتر بخوانید:

رنگ دانش بنیان بر پیکر شرکت‌های سودجو/مزیت ها محمل سو استفاده ها

شرکت های دانش بنیان نیازمند حمایت دولت/بی توجهی دولت به مالکیت معنوی مانع رشد صنعت نرم افزار در ایران

فهرست کالا و خدمات دانش بنیان/شرکت های دانش بنیان چه محصولاتی ارائه می دهند؟

شرکت دانش بنیان چیست؟/اهداف شرکت های دانش بنیان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی