English

هدف بانک قرض الحسنه مهر ایران برای حمایت از اشتغال‌ زایی

طرح‌های اشتغالزایی در بانک قرض الحسنه مهر ایران سه طرف دارد. یک طرف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، یک طرف نهاد یا ارگانی که به تعریف طرح‌های اشتغالزا بپردازد و مدل انجام کار را تعریف کند و طرف سوم این طرح‌های اشتغالزایی نیز متقاضیان دریافت وام برای ایجاد شغل هستند.

هدف بانک قرض الحسنه مهر ایران برای حمایت از اشتغال‌ زایی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

 حدود یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که در اغلب مناطق فاقد فعالیت اقتصادی پویا و هدفمند هستند و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه موجود دربخش اقتصاد روستایی و با هدایت و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند سهم خود را در کل اقتصاد کشور ایفا کند.

حرکت در این مسیر باید با تدبیری ویژه و فعالیتی جهادگونه انجام شود تا این بخش مهم از اقتصاد کشور بار دیگر به گردش درآید و تأثیرات لازم را برای اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی در کشور داشته باشد.

در همین زمینه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تاکنون با مشارکت در تامین مالی خرد در مناطق کمتر توسعه یافته کشور منجر به شکوفا شدن پتانسیل‌های بالقوه و اشتغال زایی برای هزاران نفر شده که این مسئله خود به افزایش امید به زندگی بهتر در مناطق محروم منجر شده و از مهاجرت به حاشیه شهرها و معضلاتی مانند حاشیه نشینی جلوگیری کرده است.

*هدف بانک قرض الحسنه مهر ایران برای حمایت از اشتغال‌زایی

طرح‌های اشتغالزایی در بانک قرض الحسنه مهر ایران سه طرف دارد. یک طرف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، یک طرف نهاد یا ارگانی که به تعریف طرح‌های اشتغالزا بپردازد و مدل انجام کار را تعریف کند. مانند قراردادی که این بانک با بنیاد برکت امضا کرد و طرف سوم این طرح‌های اشتغالزایی نیز متقاضیان دریافت وام برای ایجاد شغل هستند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران پس از آسیب‌شناسی طرح‌های سابق نظام بانکی که برای ایجاد شغل، به صورت مستقیم به مردم وام پرداخت می‌شد، مدل پرداخت مستقیم وام به متقاضی حذف شده و در مدل مثلثی، طرح‌های اشتغالزا بر اساس مزیت تعریف شده‌اند.

مدل اجرایی کنونی بانک قرض الحسنه مهر ایران مثلثی بوده و یک ضلع این مثلث بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ضلع دوم بنیادها و نهادهایی مانند بنیاد برکت، بسیج سازندگی، بهزیستی، بنیاد مسکن و ... به عنوان متولی ایجاد شغل برای بخش‌هایی از جامعه و ضلع سوم نیز شهروندان متقاضی وام برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک هستند.

فلسفه شکل گیری این سه ضلع در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر این اصل استوار بوده که بانک‌ها در شناخت طرح‌های اشتغالزا تخصص ندارد و نمی‌دانند کدام کسب و کارهای متقاضیان وام طرح‌های اشتغالزا سودآوری خواهد داشت.

در حقیقت دلیل ورود نهادها و بنیادهایی مانند بنیاد برکت یا بسیج سازندگی تخصص آنها در تعریف شغل بوده بر این اساس این نهادها معایب و محاسن طرح‌ها را بررسی کرده و افراد تحت پوشش را برای دریافت وام به بانک قرض الحسنه مهر ایران معرفی می‌کنند.

در این فرمول بانک قرض الحسنه مهر ایران به بانک عامل تبدیل و به متقاضیان معرفی شده برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، وام پرداخت می شود.

در حال حاضر در بحث ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی از طریق بسیج سازندگی و بنیاد برکت و همین طور نهادهای متولی دولت، هدف گذاری‌های مناسبی انجام شده است. در مدلی که اکنون دنبال می‌کنیم، بانک قرض الحسنه مهر ایران از محل منابع مردمی که در اختیار دارد، وظیفه تأمین مالی را بر عهده دارد.

مزیت دیگری که وام‌های اشتغالزایی بانک قرض الحسنه مهر ایران دارد، این است که متقاضیان برای دریافت وام اشتغال، نیاز ندارند خودشان آورده نقدی داشته باشند.

در حقیقت بانک و نهاد معرفی کننده، مثلاً بنیاد برکت در تأمین مالی طرح، مشارکت داشته ولی بیشتر بخش منابع را بانک عهده‌دار بوده و متقاضی وام فقط باید طرح کسب و کار مد نظر را اجرا کند و اجرایی شدن طرح باید به نحوی باشد که بتواند تسهیلات بانک را بعد از سه الی چهار سال، بازپرداخت کند.

وام‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران برای ایجاد مشاغل کوچک مانند خیاطی، آرایشگری، کفاشی، زنبورداری، قالیبافی و ... بوده و این وام‌ها الزاماً برای ایجاد یک کسب و کار جدید نیست بلکه متقاضی می‌تواند برای توسعه کسب و کار فعلی خود وام بخواهد چراکه توسعه کسب و کارهای موجود هم در واقع گامی در جهت اشتغالزایی بوده و حتی می‌تواند از خاموش شدن چراغ یک کارگاه جلوگیری کند.

بررسی آماری نشان می‌دهد در سال ۹۶ تقریباً ۵۵ درصد تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اشتغالزایی بوده و قسمت عمده آن برای توسعه کسب و کارهای موجود و همین طور برای تأمین سرمایه در گردش، پرداخت شده است.

در کشور، خیرین زیادی وجود دارند که با پرداخت بدهی زندانیان، آنان را آزاد می‌کنند. اما بعد از آزادسازی این زندانیان در جامعه رها می‌شوند و عمدتاً مشکل شغل دارند. جامعه نیز به این افراد نگاه مثبتی ندارد و به دلیل داشتن سوء پیشینه این افراد به سختی شغل پیدا می‌کنند و حتی ممکن است مجدداً به بزهکاری مشغول شوند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران همچنین در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود تلاش کرده برای اشتغالزایی زندانیان آزاد شده، نیز وام‌هایی تعریف کند.

این بانک به همین منظورتفاهنامه‌ای در سال گذشته با سازمان زندان‌ها منعقد کرده و در چارچوب همان مدل مثلث اقدام به پرداخت وام به زندانیان آزاد شده می‌کند که از سوی سازمان زندان‌ها معرفی می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه