English

صالح آبادی خبرداد:

افزایش کارگزاران به ۱۳۲ بانک

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از افزایش تعداد کارگزاران بانک به 132 بانک خارجی خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش رتبه اعتباری، رتبه حمایتی دولت از بانک توسعه صادرات از 4 به 2 ارتقا یافته است.

 افزایش کارگزاران به 132 بانک

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی صبح امروز در نشستی خبری، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح عملکرد اعتباری این بانک تا پایان دی ماه جاری پرداخت و گفت: مانده تسهیلات بانک 216میلیارد و 920 میلیون ریال است که 17 درصد آن معادل 36 میلیارد و 865 میلیون ریال تسهیلات ریالی و 83 درصد، معادل 4 میلیارد و 914 میلیون دلار ارزی است.

وی اضافه کرد: مانده تسهیلات بانک در دو بخش سرمایه در گردش و طرح، به ترتیب معادل 80 هزار میلیارد ریال و بالغ بر 123هزار میلیارد ریال است که براین اساس 40 درصد مانده تسهیلات در بخش سرمایه در گردش و 60 درصد در بخش اجرای طرح‌ها قراردارد.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: تسهیلات پرداختی بالغ بر 58 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد رشد داشته است.

صالح آبادی یاد‌آور شد: 75 درصد تسهیلات پرداختی سال 96 در بخش سرمایه در گردش و 25 درصد تسهیلات در بخش طرح اعطاء شده است. همچنین تعداد تسهیلات اعطایی بالغ بر 2202 فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4ر13 درصد رشد داشته است.

وی در خصوص حجم سپرده‌های ریالی اظهار داشت: این رقم بالغ بر 29 هزارمیلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل72 درصد رشد داشته است.مانده سپرده‌های ارزی اشخاص، بالغ بر 2217 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد رشد، نشان می‌دهد.

رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات در خصوص اعتبارات اسنادی بانک گفت: مبلغ گشایش شده اعتبارات اسنادی تا پایان دی ماه سال جاری مجموعا 900 میلیون دلار مجموعا بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد افزایش داشته است و همچنین مبلغ گشایش اعتباراسنادی داخلی 3040 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد 80 درصدی حوالجات ارزی بانک خبر داد و گفت : پنج میلیارد و 57 میلیون دلار مجموع حواله های ارزی بانک بوده که نسبت به سال قبل 80 درصد رشد مشاهده می شود و تعداد آن 6939 فقره بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد رشد داشته ایم.

وی ادامه داد : مبلغ ضمانتنامه های ریالی بانک 2410 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل 24درصد رشد وجود دارد ومبلغ ضمانتنامه های ارزی نیز 32 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل 40درصد رشد داشته است.

132 کارگزار بانک توسعه صادرات در سراسر جهان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : تعداد کارگزاران این بانک 132 بانک خارجی است و 38 حساب بانکی در بانک های خارجی به ارزهای مختلف داریم. 71 بانک در اروپا 47 بانک آسیایی ،12 کارگزار آفریقایی 2 کارگزار هم در آمریکای جنوبی هستند.

وی افزود: امسال سعی کردیم در کشورهایی که مشتریان بانک توسعه صادرات فعالیت می کنند، کارگزاران بیشتری جذب کنیم مثل کشورهای افریقایی که شرکت های ایرانی در آنجا پروژه های مختلفی را اجرا می‌کنند.

وی درخصوص مبادله خطوط اعتباری از جمله بانک توسعه صادرات با بانکهای خارجی گفت: قرارداد فاینانس با اگزیم بانک کره جنوبی به میزان 8 میلیارد یورو و سیتیک تراست چین 10 میلیارد دلار ، قرارداد اوبر بانک اتریش یک میلیارد یورو و اخیرا هم خط فاینانس اگزیم بانک روسیه را داشته ایم که هیچ سقفی در این قرارداد برای پروژه های تعریف شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر خطوط فاینانس، خطوط ریفاینانس هم داشته ایم که 100 میلیون دلار با اگزیم بانک کره جنوبی ، 25 میلیون دلار بانک تجارت پاریس و 25 میلیون دلار نیز با اکو بانک ترکیه و با بانکهایی چون EIH و بانک مجارستان هم درحال تبادل خط ریفاینانس هستیم.

سرمایه بانک توسعه صادرات به 3500 میلیارد تومان رسید 

صالح آبادی با اشاره به اهمیت رتبه اعتباری بانک در برقراری ارتباط با بانک های خارجی اظهار داشت : رتبه اعتباری بانک به BB- و رتبه حمایتی دولت از بانک نیز از4 به 2 ارتقا پیدا کرده است که به دو دلیل افزایش سرمایه بانک از 2500 میلیارد تومان به 3500 میلیارد تومان و سپرده گذاری های صندوق توسعه ملی بوده است.

وی اضافه کرد : صندوق توسعه ملی سپرده گذاری های قابل توجهی در بانک توسعه صادرات انجام داده است که این بانک می تواند به واسطه این منابع، به صادرکنندگان تسهیلات با سود 11 درصد تا 16 درصد پرداخت کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین از سپرده گذاری جدید صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات داد و گفت: برای اولین بار صندوق توسعه ملی به منظور تامین مالی ایجاد و یا توسعه طرحهای سرمایه گذاری در مناطق برخوردار هزار میلیارد ریال منابع در اختیار بانک قرارداده است. مدت این قرارداد برای اولین بار حداکثر هفت ساله است و با نرخ 16 درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

امسال 243 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تخصیص یافت

صالح آبادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و دولت در خصوص توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: در آذرماه سالجای تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است که به واسطه این تفاهم نامه ، حمایت ویژه ای از شرکتهایی فعال صادراتی و یا دارای ظرفیت صادراتی انجام شود.

در بانک توسعه صادرات کارشناسانی با تمرکز بر موضوع شرکت های دانش بنیان انتخاب شده اند و شعبی چون بلوار کشاورز به طور ویژه مشغول بررسی و اعتبار سنجیهای لازم در این خصوص هستند.

به گفته وی ، امسال رقمی بالغ بر 243 میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است و با تفاهمنامه یاد شده امیدواریم در سال 97 شاهد مساعدت بیشتری به شرکت های یاد شده باشیم.

سهم بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان ممتاز کشوری 100 درصد است 

به گفته صالح آبادی،100 درصد صادرکنندگان ممتاز کشوری و 86 درصد صادرکنندگان نمونه ملی از مشتریان این بانک بوده و از خدمات و تسهیلات این بانک بهره مند شده اند.

وی از اهمیت اعتبار سنجی در بانک توسعه صادرات سخن گفت و افزود: در این بانک صرفا به وثیقه توجه نمی شود بلکه از دو طریق سامانه اعتبار سنجی ایرانیان از یک سو و کارشناسان بانک از سوی دیگر موضوعاتی نظیر توان صادراتی، صورتهای مالی و ایفای تعهدات بانکی در گذشته برای هر شرکت بررسی خواهد شد.

صالح آبادی با اشاره به وضعیت حساب بانک توسعه صادرات نزد بانک مرکزی گفت : هرگز حسابهای بانک توسعه صادرات نزد بانک مرکزی منفی نشده است.

صورت های مقبول مالی بانک توسعه صادرات موضوع دیگری بود که مدیرعامل بانک توسعه صادرات به آن اشاره کرد و گفت : خروج بانک های کشور از وضعیت بنگاهداری و معطوف شدن فعالیتها به بانکداری از جمله موارد مهم بحث برانگیز در سالهای اخیر است که دربانک توسعه صادرات نیز سهام اندک موجود نیز واگذار شده است.

صالح آبادی همچنین از برگزاری همایش تامین مالی صادرات با همکاری این بانک و صندوق ضمانت صادرات توسط سازمان توسعه تجارت خبر داد و گفت: این همایش در تاریخ 29 بهمن درتهران برگزارمی شود و طی آن انتظارات متقابل بانک و صادرکنندگان و دستگاه های متولی امر صادرات تبیین خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ادغام این بانک و صندوق ضمانت صادرات گفت: در این زمینه کار کارشناسی باید صورت بگیرد چرا که بانک توسعه صادرات تسهیلات بانکی ارائه می کند و صندوق ضمانت صادرات هم کار بیمه ای انجام میدهد و اگر یک مجموعه بخواهد هر دو نقش را ایفا کند، ممکن است مشکلات دیگری به وجود آید.

صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تامین مالی ساخت پارلمان جیبوتی در سالهای گذشته توسط بانک توسعه صادرات و حواشی این موضوع با توجه به قطع رابطه دو کشور گفت: وجوه مربوطه با توجه به تضمین صندوق ضمانت صادرات، به بانک بازگشته است.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون معوقات بانک گفت : معوقات بانک حدود 10 درصد از حجم تسهیلات21 هزار میلیارد تومانی را تشکیل می دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان درباره بانک مشترک یران و ونزوئلا گفت: با توجه به تبادلات تجاری بالا با کشورهای آمریکای جنوبی به خصوص برزیل در حال مذاکره هستیم تا در صورت توافق این بانک به "بانک مشترک ایران و آمریکای جنوبی" تبدیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی