English

بورس ایران چشم انتظار تصمیم آمریکا در خصوص برجام

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: اظهار نظر کلی در ارتباط با وضعیت شش ماهه آتی بازار سهام با ابهام همراه است، اما در بازه زمانی کوتاه مدت با توجه به دو دیدگاه بیان شده قابل توجیه است.

بورس ایران چشم انتظار تصمیم آمریکا در خصوص برجام

به گزارش خبرگزاری موج، با توجه به بحث سیاسی خروج احتمالی آمریکا از برجام و احتمال قوت گرفتن این امر و همچنین طبق بررسی نموداری و تکنیکی شاخص کل بازار سرمایه، به نظر می رسد بازار طی ماه های آتی شاید روندی نزولی به خود بگیرد اما کلیت متغیر های اقتصادی خلاف این مساله را نشان می دهد و برای سرمایه گذاران در صورت موفق آمیز بودن برجام و عدم خروج آمریکا از برجام، انتظار رشد ایجاد می کند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: اظهار نظر کلی در ارتباط با وضعیت شش ماهه آتی بازار سهام با ابهام همراه است، اما در بازه زمانی کوتاه مدت با توجه به دو دیدگاه بیان شده قابل توجیه است.

حسین نصیری در ادامه افزود: روند منفی کوتاه مدت بازار از دو دیدگاه بیان شده توجیه است که عبارتند از بحث تصمیم گیری آمریکا در ارتباط با خروج از برجام و وضعیت نموداری و تکنیکی شاخص کل بازار بورس. شاخص کل بورس از نیمه تیرماه سال جاری وارد روند صعودی شده و ( شاخص نقدی و قیمت از حدود ۳۱۲ هزار به ۳۴۰ هزار و شاخص کل حدودا از ۷۸٫۵ هزار به ۸۵٫۵ هزار رسیده است) که بازدهی در حدود ۹ درصد برای کل بازار (سرمایه گذاران و سهامداران) رقم زده است که با توجه به این رشد، احتمال افت تدریجی و آغاز روند نزولی در کوتاه مدت می رود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص عامل اثرگذار دیگری در وضعیت کلی بازار سهام به متغیرهای کلان اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش نرخ سپرده بانکی در نیمه نخست سال جاری، تاکنون گرایشات به سمت سرمایه گذاری جدی در بازار سرمایه افزایش یافته نیافته است که اگر وضعیت سیاسی و بحث های مطرح شده در خصوص خروج آمریکا از برجام تغییر اثرگذاری نداشته باشد، احتمال رشد در بازار سهام وجود دارد.

وی تاکید کرد: متغیرهای واقعی اقتصاد در بعد کلان نیز انتظار روندی رو به رشد برای سهامداران بازار سرمایه ایجاد کرده است اما هنوز علائمی همچون کاهش بیکاری و رشد اقتصادی آشکارا خود را در بازار سرمایه نشان نداده است.

نصیری گفت: همانطور که عنوان شد در کوتاه مدت عاملی همچون خروج آمریکا از برجام، امنیت سرمایه گذاری در کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ بنابراین برای اظهار نظر قطعی در ارتباط با وضعیت شش ماه آتی بازار سرمایه کشورمان باید تا پایان مهرماه و روشن شدن مسئله برجام صبر کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه با اشاره به گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت ها در سال مالی جاری خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه سنوات گذشته، عملکرد بازار سهام در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول بوده است چراکه وضعیت شرکت ها پس از گذشت ۶ ماه بهتر مشخص شده و سرمایه گذاران بهتر می توانند آنها را تحلیل کنند اما با توجه به اینکه معمولا گزارشات نیمه نخست سال محافظه کارانه هستند؛ اگر گزارشات شش ماهه از شفافیت کافی برخوردار باشند تاثیر خود را روی بازار خواهند گذاشت و روند بازار تغییر رو به جلو خواهد کرد. در ضمن در حال حاضر بسیاری از سهام های خوب کشور چند سنت بیشتر قیمت ندارند که اگر در یک روند بلند مدت نگاه کنیم بازار سرمایه ایران بهترین فضا را برای سرمایه گذاری و کسب منفعت آتی در خود نهفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه