English

سردار نورالهی در مراسم بزرگداشت شهدای گرانقدر عملیات نصر ۸

دفاع مقدس میراث بزرگ فرزندان امام است

امشب شب زیبایی است، شبی است که برای ما هزاران خاطره را تداعی می‌کند، مردانی امشب در این مکان اجتماع کرده‌اند که به عنوان یک معلم با وضو دستم را روی قرآن می‌گذارم که تعریفشان در ظرف کلمات و واژه‌ها نمی‌گنجد، مردانی که از کوه محکم‌ترند و هیچ تندبادی و طوفانی آنها را تکان نمی‌دهد.

دفاع مقدس میراث بزرگ فرزندان امام است

به گزارش خبرگزاری  موج در ایلام، سردار«الله‌نور نورالهی» در مراسم بزرگداشت شهدای گرانقدر عملیات نصر 8 اظهار کرد: امشب شب زیبایی است، شبی است که برای ما هزاران خاطره را تداعی می‌کند، مردانی امشب در این مکان اجتماع کرده‌اند که به عنوان یک معلم با وضو دستم را روی قرآن می‌گذارم که تعریفشان در ظرف کلمات و واژه‌ها نمی‌گنجد، مردانی که از کوه محکم‌ترند و هیچ تندبادی و طوفانی آنها را تکان نمی‌دهد.

این یادگار دوران دفاع مقدس این بازی کردن با کلمات و استخدام واژه نیست، بیان حقایقی است که باید گفت، وظیفه‌ی ما بیان است اگر نگوییم کم‌فروشی کرده‌ایم و مدیونیم چرا؟ چون آنچه در گذشت و رقم خورد امروز مولفه قدرت بازدارندگی برای ما است، این را باید از دشمنانمان ، از جیمز ماتیس‌ها، تیلرسون‌ها و امثال این افراد برویم و بپرسیم که با تمام عِده و عده آمده‌اند اما جرات تعرض و پیشروی ندارند، مگر 2050 کیلومتر مرز آبی ما در دریای عمان و خلیج فارس جولانگاه ناوگان پنجم آمریکا نیست، مگر امکانات روز بر روی این ناوگان و در 50 پایگاه پیرامون کشور ما تمرکز نیافته‌اند اما چرا اقدام نمی‌کنند؟ چرا جرات پیشروی به خودشان نمی‌دهند؟

وی ادامه داد: ای مردان مرد! قهرمانان تیر و ترکش خورده ، پیران شیرِ نترس و بازهای شکاری امام و رهبری! این محصول تلاش و زحمات شماست، گرچه برف پیری را بر سر و صورت برخی از شما می‌بینم اما به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را، و مردان روزهای سخت شما را می‌شناسد، من یک نظاره‌گر بر حماسه‌های شما بوده‌ام، روایتم را از لابلای کاغذها ، کتاب‌ها و روزنامه‌ها نخوانده‌ام که بازگو کنم، من دیده‌ام و می‌گویم، شما شیرید و شناسنامه‌ی شیر باطل‌شدنی نیست، شما همان بازهای شکاری هستید که وقتی به تفسیر «محمدتقی قاسمی» وقتی روی دشمنانتان عقاب می‌شدید هم چنگالتان بسیار تیز بود و هم شعاع پروازتان خیلی بالا بود ، اگر بخواهم از واژه‌ای برای توصیف شما مالک اشترها و مردان روزهای تشخیص مرد از نامرد به کار بگیرم، به توصیف مالک اشتر از زبان علی اشاره می‌کنم که فرمودند: : « اگر بگویم کوه بود کوهی استوار و اگر بگویم سنگ بود سخت‌تر از صخره‌ی سما ، اوج بلندی و ارتفاع آن تا آنجا بود که هیچ رونده‌ای به راسش نمی‌تواند برسد و هیچ پرنده‌ای را یارای پریدن به آنجا نیست.»

معاون دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به عملیات نصر 8، گفت: فتح گرده‌رش آن روز هم سخت و هم دارای اهمیت بود و لشکر امیرالمومنین(ع) در آنجا شاهکاری را فتح کرد ، که یکی از فرازهای زیبای آن جنگ با سنگ بود، تیپ‌هایی که در منطقه بودند تیپ 39 از سپاه یکم ارتش عراق مسئولیت گرده‌رش را داشت و ثیپ‌های 74 ، 77 و 83 ماموریت پیدا کردند وقتی که بچه‌های امام و فرزندان ایلام و ایران گرده‌رش را تصرف کردند عملیات دشمن بسیار جدی و همه‌جانبه شروع شد.

نورالهی با بیان اینکه روزهای خدایی را باید بازگو کرد، مسئله گرامیداشت‌ها قبل از اینکه توصیه‌ی رهبر معظم انقلاب باشد ، گفت: قرآن بر این مسئله تاکید کرده و امری وحیانی است، آنجا که می‌فرماید: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ " بنابراین این روزها را باید یادآوری کرد چون برای همه درس دارد.

وی با بیان اینکه پیروزی آینده را باید از پل گذشته به دست آورد، تصریح کرد: امروز حماسه‌ی گذشته‌ قدرت بازدارندگی را برای ما به ارمغان آورده است، 29 سال از پایان جنگ گذشته اما وزیر جنگ آمریکا جیمز ماتیس که تمام زندگی خود را وقف آرمان نظامیگری به ترامپ می‌گوید ایران تاریخی حماسی دارد و مطرح کردن گزینه‌ی نظامی روی میز است برای ایران معنا ندارد و عبث و بیهوده است که دلیل آن خوش درخشیدن ملت ایران و در راس ان شهدایی است که به تاریخ ما محتوا دادند و تاریخ ما را خواندنی کردند.

معاون دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه تاریخ حماسه خواندن غیرت و شجاعت در وجود انسان نهادینه می‌کند و انسان را زنده می‌کند و حیات طیبه می‌دهد، تصریح کرد: در گرده‌رش فرزندان ایلام بزرگ که پایتخت شهادت است و با 3 هزار شهید با 300 هزار نفر جمعیت سال‌های جنگ بعد از صفهان و قم رتبه‌ی سوم شهادت را در کشور دارد به بهترین وجه درخشیدند.

نورالهی ادامه داد: مردانی در ایلام هستند که اگر قلم‌به دستی درست قلم بزند و آن را بنویسد آن چنان خواندنی است که باید گفت جزء نوادرند که کتاب یادهای یادگار به قلم نویسنده و شاعر بزرگ ایلامی «محمدعلی قاسمی» از این گونه است. یادگارهای ایلام در بیان و توضیح یک سطر و دو سطر نمی‌گنجند، فرقی بین شهدا نیست اگر ما اسم بعضی را می‌بریم این نمونه از کل است ، همه‌ی شهدا بزرگ‌اند اما مقیاس‌ها متفاوت است.

نورالهی عملیات فرزندان ایلام در عملیات نصر 8 را این گونه شرح داد:

« بعد از حضور بچه‌های ایلام و لشکر مقتدر امیرالمومنین و فداکاری‌های آنان در کربلای 4 که سرنوشتش یک سرنوشت خاص بود و کربلای 5 در سال 65 که آن توانمندی‌ها از بچه‌های ما جلوه پیدا کرد و در کربلای 1 که ستونی از تاریخ حماسه‌ی این لشکر رقم خورد در سال 66 وارد شرایط جدیدی شدیم.

شرایط ما در سال‌های آخر جنگ شرایط خاصی بود و روزهای آن را باید با دقت مطالعه کرد چون جنگ هر چه فرسایشی و طولانی می‌شود تاکتیک‌ها تغییر می‌کنند و باید روش‌های جدید ابداع و از هنر جدید استفاده و ابزار جدید را جایگزین کرد.

در سال 66 لشکر امیرالمومنین به خاطر شجاعت‌ و شهامت‌هایی هایی که در سال 65 از خودش نشان داده بود، وارد حوزه‌ی جدیدی به نام "جنگ در کوهستان" شد. 25 فرودین 66 به منطقه کردستان احضار شدیم.

جنگیدن در کوه با زبان آسان و پشت تریبون خیلی سهل است. بر اساس روش آفند پدافند باید جابجا می‌شدیم. وقتی توانمندی ، شجاعت و مقاومت بچه‌های ایلام دیده شد، همه‌ی مسئولان تراز اول سپاه به این نتیجه رسیدند که لشکر امیرالمومنین در منطقه بماند و در عملیات بعدی حضور پیدا کند.

محسن رضایی، شمخانی، شهید شوشتری، همه از بچه‌های ایلام برای حضور در منطقه درخواست کردند، وقتی بچه‌های ولایتمدار ایلامی هم تاثیرشان را در جبهه غرب نشان دادند ، احساس تکلیف کردند و ماندند.

کربلای 10 را پشت سر گذاشتیم و با فاصله‌ی اندک ضمن اینکه منطقه را تثبیت کردیم و عملیات نصر 4 را در 31 خرداد 66 در منطقه‌ای انجام دادیم و برای دیپلمات‌ها و سیاسیون شرایط مساعدی فراهم شد، علی‌اکبر ولایتی می‌گوید: «وقتی این عملیات انجام و فتح شهر ماووت انجام شد ما با صلابت و قدرت در سازمان ملل حرف می‌زدم ، قبل از آن خیلی محتاط بودم.»

عملیات نصر 4 در حساس‌ترین نقطه و مخاطره‌انگیزترین نقطه یعنی روی دوقلو انجام شد، رودخانه قلعه چولان، این منطقه را به دو بخش شرق و غرب تقسیم می‌کند که در آن، ارتفاعات گامو، آمدین، ژاژیله، اسپیدار، دوقلو، قشن، و گلان واقع شده‌اند .

ماموریت دوقلو را به ما دادند، ولی فرماندهان شجاع و همین لشکر مقتدر امیرالمومنین دوقلو را هم فتح و هم تثبیت کرد. یگانی را آوردند که چند روز کوتاه نفسی بکشیم، وقتی بنده و آقای کرمی با سردار شوشتری مذاکره کردیم تا دوقلو را تثبیت کنند، شهید شوشتری آدم شجاع و عادلی بود وقتی دید 7 شبانه‌روز است که دوقلو را گرفتیم ، سرش را پایین انداخت، شوشتری از سنگر بلند شد رفت بیرون، من به آقای کرمی گفتم: میدانی چرا آقای شوشتری بلند شد ؟ گفتم: چون ایشان هیچ یگانی در دستش نیست.

رفتم پیش آقای شوشتری گفتم: حاجی ما تعدادی نیروی آماده داریم و پایین می‌رویم و هر شکلی شده مقاومت می‌کنیم، تا هر وقت شما تصمیم می‌گیری؟ جلو آمد . بوسه‌ای زد و گفت: هر کاری که صلاح می‌دانید انجام دهید.

شهید علی غیوری روی قلوی سمت راست رفت، علیزمان عسکری روی قلوی سمت چپ رفت. حاج قاسمی 22 نفر را برای ما فرستاد بیشتر در دسترسش نبود، قاسمی مکانیک را از چاله‌ی گریس و تعویض روغن بیرون کشیده بود و فرستاده بود.

حماسه بزرگ علی غیوری و شهدای همراه ایشان آن شب آن عاشورا را به پا کردند قابل توصیف نیست. علی غیوری با 11 نفر که از چاله‌ی گریس به منطقه آمده بودند در مقابل یک گردان مقاومت کرد.

اما روز بعد ساعت 4 بعد از ظهر، رفتیم بالای قلوی راست، نماز جماعت خواندیم، ساعت 4 روز دوم علی غیوری گفت: ما کمبود برای گرفتن وضو آب نداریم، با او مزاح کردم و گفتم در این شرایط باید تیمم کرد، علی گفت: حیفم می‌آید با وضویی که دیشب نماز خواندم ، نماز صبح و ظهر و عصر امروز را هم اقامه کرده‌ام.

در آنجا کربلایی برپا بود، اگر می‌خواستیم مجروحان را انتقال بدهیم ، کسی که امکان ماندنش بود در اولویت بود، چرا؟ چون انتقال مجروح در شیب 78 درجه در سرازیری با قاطر کار هر کسی نیست، نه مهمات داشتیم، نه آذوقه و باید گرده‌رش را حفظ می‌کردیم، در آنجا بود که جنگ با سنگ رقم خورد، آنجا نارنجک ما محدود، گلوله سلاح سبک ما محدود بود، سلاح عدواتی که نداشتیم، قاطرچی که نمی‌توانست توپ بالا بیاورد، خمپاره هم بالا می‌بردیم ، اما مگر چند گلوله را می‌توانستیم بالا ببریم ؟ چند تا می‌توانیم بزنیم؟ دشمن از دل بی‌رحم می‌زد، آتشی را روی گرده‌رش گرفته بود، روبروی "قمیش"، پیچی بود که به پیچ شهدا معروف شده بود، خدا می‌داند چه تعداد شهید روی هم از تیپ امیرالمومنین لشکر 21 امام رضا ، لشکر 57 ابواالفضل و تیپ 12 قائم سمنان انباشته شده بود، در این شرایط ثیپ 77 عراق در پاتک روز سوم، خود را نزدیک ارتفاع رسانده بود ، اول صبح پاتک کرد که بالا بیاید، اگر بالا می‌امد باید ضلع چپ منطقه را تخلیه می‌کردیم، آنجا بچه‌ها ابتدا تک‌تک نارنجک می‌زدند وقتی وضعیت وخیم شد و دشمن پی برد آذوقه ما محدود است کشید بالا، خدا می‌داند بچه‌ها با سنگ حمله کردند و دشمن را عقب راندند.»

سردار نورالهی در ادامه گفت: این میراث بزرگ توسط فرزندان امام رقم خورد و ما به عنوان یک قدرت بازدارنده این میراث را در اختیار داریم و دشمن با این آگاهی از ما حساب می‌برد، امروز حرکاتی می‌شود که ما باید جایگاه خود را پیدا کنیم و نگوییم به ما چه مربوط است و خدای ناکرده بی‌تفاوت باشیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به شما می‌نازد و می‌فرماید «عنصر بازدارنده و قدرت بازدارنده‌ی ما این ملت است و این ملت با روحیه ، تفکر و اقدام و مدیریت جهادی می‌تواند هر مانعی را از سرراه بردارد و این شدنی است» اما بعضی‌ها می‌گویند نمی‌شود، ما با خون جوانان این سرزمین 15 هزار مترمربع از خاک کشور یعنی یک صدم خاک ایران پس گرفتیم و برای آن 223 هزار شهید دادیم که 210 هزار نفر آنان مربوط به دفاع مقدس است، یعنی ما برای هر کیلومتر از این 15 هزار کیلومتر خاک آزاد شده، 14 شهید ، 44 جانباز و 3 آزاده تقدیم کرده‌ایم.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: امروز 4600 شهید مفقودالاثر داریم. پداران و مادران و فرزندان و همرزمان شهدا کم نیاورده‌اند و بر سر پیمان هستند، آنهایی که امروز در مجلس شورای اسلامی حقوق 16 میلیون تومانی تا 20 تومانی در اسفند ما 95 که بودجه 96 رابستند کم آورده‌اند، خانواده‌های شهدا کم نیاورده‌اند، آنها که می‌گویند نمی‌شود بیش از این به مردم فشار آورد چون کم آورده‌اند، خودشان کم آورده‌اند، روزی که حقوق 16 و 20 میلیونی در مجلس شورای اسلامی با همین رئیس مجلس و همین نمایندگان تصویب شد که لایحه‌ی آن از دولت آمده بود، همان روزها 380 شهید گمنام را در 19 استان تشییع کردیم، حضراتی این حقوق‌ها را تصویب کردند اما چون فشار آمد و تاب نیاوردند این طرح را مجلس پس گرفت اما زیرزیرکی پس فرستادند، در حالیکه آن روزها حقوق کارگر 816 هزار تومان در بودجه تعیین شده بود.

وی با تاکید بر اینکه چرا بعضی به خودشان اجازه می‌دهند بگویند نمی‌توانیم، مردم و ایثارگران و خانواده شهدا کم نیاورده‌اند، آنها که به این حرف معتقدند خود را اصلاح کنند و روحیه، تفکر، اقدام و مدیریت جهادی را برگزینند.

معاون دانشگاه امام حسین(ع) گفت: 40 سال از انقلاب گذشته و آمریکا هیچ غلطی نکرده است، امروز ایران بعد از آمریکا، روسیه و چین چهارمین قدرت موشکی دنیا است و ترامپ هم بزرگترین فراز صحبتش این است که ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد و باید برای آن فکری کرد، آقای فرانس رئیس اتاق جنگ ناتو اعلام کرده که هم اکنون 110 پایگاه موشکی آفندی ایرانی‌ها فعال است و 50 پایگاه اصلی ما در اطراف کشور ایران در آماج و تیررس موشک‌های ایران است.

نورالهی گفت: در روز 31 شهریور امسال موشک خرمشهر را رونمایی کردیم که علاوه بر برد بیش از 2000 کیلومترش نه یک کلاهک، بلکه می‌تواند چند کلاهک را تا برد 1800 کیلومتر حمل کند، پس نباید از این اشتلم‌ها و شانتاژهای آمریکا نگران بود، بلکه باید نگرانی ما این باشد که خودمان تفکر، روحیه و اقدام جهادیمان زیر علامت سوال قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آنانکه آن حماسه‌ها را خلق کردند آماده‌ی خلق حماسه‌های جدید هستند اما در آن روز ما یک فرمانده داشتیم از او فرمان می‌بردیم که وقتی در عملیات کربلای 4 شکست خوردیم، محسن رضایی به امام گزارش داد که کار سخت است و عملیات لو رفته که امام فرمود بروید و در همان نقطه نبرد کنید .وقتی امام دستور داد عملیات کربلای 5 با فاصله‌ی 15 روز انجام و آن حماسه خلق شد، امروز هم نایب آن امام و خلف صالح آن امام در همان جایگاه قرار گرفته و با همان درایت و هماه صلابت و سیاست راه را ادامه می‌دهد و آمریکا و اذناب او ضعیف‌تر شده‌اند و ما قدرتمندتر شده‌ایم و امروز هم باید گوش به فرمان رهبری باشیم چون فرمان او درمان دردها و عامل پیش برنده در همه‌ صحنه‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه