English

برای فرش ایرانی در آمریکا در پسا تحریم فرصت طلایی ایجاد شده است

این فعال حوزه فرش می گوید که حضور صاحبان شرکت های فرش در نمایشگاه فرش در نیویورک در ماه اینده می تواند آزمونی مهم برای صنعت فرش ایران باشد و نشان دهد که چقدر از سهم بازار فرش آمریکا را می توان تصاحب کرد.

برای فرش ایرانی در آمریکا در پسا تحریم فرصت طلایی ایجاد شده است
به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه فایننشال تایمز در گزارش تازه خود اشاره می کند که فروش فرش ایرانی در آمریکا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و یک فرصت نادر روشن و خوش بینانه پیش روی فرش ایرانی و فروشندگان آن قرار گرفته است.
این روزنامه می افزاید: مانند هزاران بازدید کننده در نمایشگاه فرش پارسی در تهران محمد نمی تواند فرش نفیس را خریداری کند او تنها می خواست فرش های دست باف را لمس کند او می گوید: تماشای این فرش که با پیچیدگی و ظرافت تمام بافته شده به من احساس آرامش می دهد. او که مایل به ذکر نام خانوادگی اش نیست می گوید می توان اینجا ساعت ها ایستاد و به هر نقطه و قطعه از این فرش نگاه کرد.
فایننشال تایمز با اشاره به این که از قدیم الایام ایالات متحده بازار بزرگ فرش ایرانی بوده است و تحریم باعثشد تا صادرات فرش به آن کشور کاهشی ۳۰ درصدی داشته باشد، می نویسد: در حال حاضر اما با لغو بسیاری از تحریم های غرب علیه تهران پس از برجام صنعت فرش در آمریکا رونق تازه ای پیدا کرده و فروش در حال افزایش است. صادرات فرش ایرانی در چهار ماهه منتهی به ۲۱ جولای رشدی ۳۹ درصدی داشته است که خریداران اصلی آن نیز آمریکایی ها بوده اند. این رشد صادرات نقطه روشن نادری را پس از سال ها سرخوردگی درباره نگرانی شرکت های خارجی از مجازات های تحریمی ضد ایرانی در پیش روی صنعت فرش ایران و فعالان این حوزه قرار داده است. حامد کارگر مدیر مرکز ملی فرش ایران می گوید که مهم ترین دلیل برای افزایش صادرات فرش لغو تحریم های آمریکا بوده اند. صادرات فرش به آمریکا در چهار ماه سال مالی ۲۰۱۵ میلادی صفر بود اما در بازه زمانی مشابه در سال جاری این میزان به ۲۷ میلیون دلار رسیده است.
حمیدرضا ذوالانواری می گوید که هنوز جای رشد برای صادرات فرش ایرانی به آمریکا وجود دارد. در نمایشگاهی که اخیرا برگزار شد ۷۰۰ فرش از نقاط مختلف ایران به نمایش گذاشته شدند. آقای ذوالانواری از مدیران اجرایی در حوزه فرش دستباف است و شرکتش برای بیش از یک قرن در آمریکا، چین، آلمان، سوئیس و افریقای جنوبی فعال بوده است. او می گوید که بی میلی بانک های غربی برای انجام معامله با ایران یک مشکل اساسی است و نقل و انتقالات مالی میان ایران و آمریکا را با مشکل مواجه می سازد.
فایننشال تایمز اشاره می کند که علیرغم توافق هسته ای تحریم ها در حوزه های موسوم به تروریسم و حقوق بشر حفظ شده اند که سبب احتیاط بانکداران برای معامله با ایران می شوند. این مقام اجرایی در صنعت فرش ایران می گوید: سال ها راهی برای ورود به بازار آمریکا نداشته ایم و نمی دانیم که سلیقه آمریکایی ها در طول این مدت چه تغییری کرده است.
این فعال حوزه فرش می گوید که حضور صاحبان شرکت های فرش در نمایشگاه فرش در نیویورک در ماه اینده می تواند آزمونی مهم برای صنعت فرش ایران باشد و نشان دهد که چقدر از سهم بازار فرش آمریکا را می توان تصاحب کرد. او می گوید که این بازار به کل فزاینده ای رقابتی شده و در طول سال های تحریم ایران کشورهایی چون پاکستان هندوستان، افغانستان و چین به این بازار وارد شده اند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه اشاره می کند که یکی دیگر از چالش های موجود فروش دشوار فرش ایرانی به کشورهای اروپایی به دلیل مشکلات اقتصادی ای است که اروپا با آن گریبانگیر است. این روزنامه می نویسد: قیام های عربی و بی ثباتی در سرتاسر خاورمیانه نیز صادرات فرش به اروپا را با مشکلاتی مواجه ساخته است. در ایران نیز از زمان روی کار آمدن دولت اعتدالی روحانی گردشگران خارجی بیشتری به آن کشور سفر می کنند علیرغم آن اما آنان قادر به استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در ایران برای خرید فرش نیستند فرش های ایرانی گران قیمت ترین فرش ها در جهان محسوب می شوند اما ایرانیان معتقدند که فرش های شان بی نظیر هستند.
آقای کارگر می گوید: یک عاشق خودرو مرسدس بنز را به پراید ترجیح می دهد اونمی خواهد پولش را هدر بدهد. یک عاشق فرش نیز برای فرش ایرانی پول خرج می کند؛ چرا که این فرش معتبر و دارای سابقه طولانی و متنوع در طرح و رنگ است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی