English

بین ایران و اعراب، آمریکای لاتین کدام یک را برای تجارت ترجیح خواهد داد؟

او معتقد است که ایران تلاش می کند تا نفت خود را به شیلی صادر کند. آرژانتین اما از سفر ظریف به شیلی احتمالا خوشحال نیست.

بین ایران و اعراب، آمریکای لاتین کدام یک را برای تجارت ترجیح خواهد داد؟
به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیر به کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا، نیکاراگوئه بولیوی و شیلی سفر داشته است. رسانه های خبری نئو محافظه کار آمریکایی در روزهای اخیر ادعاهای گسترده ای را مطرح کرده اند از استقرار سامانه های موشکی ایران در کشورهای آمریکای لاتین به خصوص کوبا و ونزوئلا تا برنامه ریزی ایران با کشورهای چپگرای آن منطقه برای حمله علیه آمریکا! آنان هم چنین درباره نفوذ حزب الله در کشورهای آمریکای لاتین گزارش هایی را منتشر کرده اند.
در این میان، اعراب نیز نسبت به نفوذ ایران در آمریکای لاتین نگرانی هایی را دارند. در این باره، روزنامه الشرق الاوسط با انتشار گزارشی این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده است که آیا کشورهای آمریکای لاتین ایران را برای تجارت ترجیح می دهند یا کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس را.
دانیل ملحم کارشناس اقتصادی و موسس شرکت نایتس بریج به آمریکای لاتین و گزینه های پیش روی آن برای تجارت اشاره می کند. ملحم معتقد است که سرمایه گذاری ایران در امریکای لاتین بزرگ نیست. او می گوید: آن کشور بیش تر در کشورهای چپگرای امریکای لاتین از جمله ونزوئلا سرمایه گذاری کرده است. ۳ درصد از آرژانتینی ها عرب تبار هستند و به طور عمده در کسب و کار و تجارت هستند. ایران برای نزدیکی به دولت ارژانتین تلاش های زیادی را انجام داده است، اما دولت کنونی آن کشور علاقه زیادی به گسترش همکاری با ایران ندارد. از سوی دیگر حزب الله لبنان نیز سابقه حضور در آن کشور را داشته است.
ملحم در ادامه می افزاید: هر چند تهران به کشورهای عربی از نظر جغرافیایی نزدیک است، اما آرژانتین از نظر فعالیت های سرمایه گذاری در حوزه انرژی ترجیح می دهد با اعراب کار کند. کشورهای حوزه خلیج فارس پروازهای مستقیمی را به بوینوس ایرس و برزیل دارند. علاقه زیادی به سرمایه گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آمریکای لاتین وجود دارد چرا که می توانند از نفت با قیمت ارزان تر کشورهای عربی نیز بهره مند شوند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه می افزاید: عربستان سعودی و قطر بزرگترین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند که در آرژانتین سرمایه گذاری کرده اند. شرکت های بزرگ قطری در حوزه تجارت و شرکت های سعودی در حوزه کشاورزی فعال بوده اند، بنابراین کشاورزی و مواد غذایی مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری علاوه بر گردشگری در کشورهایی مانند برزیل هستند.
این نشریه در ادامه می افزاید: آرژانتین ماه آینده میزبان کنوانسیون بزرگ اقتصادی در همکاری با فوروم اقتصاد جهانی خواهد بود و شورای همکاری خلیج فارس و نمایندگان آن نیز برای حضور در آن دعوت شده اند.
این نشریه اشاره می کند که ملحم معتقد است عدم وجود جنگ و مشکلات عمده در آمریکای لاتین دلیل اصلی ای است که کشورهای آن منطقه را به محلی مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. او هم چنین اشاره می کند که دسترسی به آب و غذا و تجارت مشوق های خوبی برای سرمایه گذاری بیش تر هستند.
ملحم در ادامه با اشاره به انگیزه ظریف از سفر اخیر به آمریکای لاتین می گوید: انگیزه اصلی ظریف انتقال گاز و نفت ایران به شیلی است. با این حال، شیلی به دنبال بازارهای اسیایی برای اهداف اقتصادی است و ایران نمی تواند هدف آن باشد. او معتقد است که آرژانتین نیز از سفر ظریف به شیلی احتمالا خوشحال نیست.
او در پایان پیش بینی می کند که در سال های اینده وضعیت اقتصادی در کشورهای آمریکای لاتین در مقایسه با کشورهای اروپایی به نفع آمریکای لاتین خواهد بود به خصوص پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر