English

افزایش ۳۵ درصدی تولید ذرت در کشور با به کارگیری روش های نوین آبیاری

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، از برنامه ریزی برای افزایش عملکرد دانه ذرت از ۷٫۵ تن به ۱۰ تن در هکتار و علوفه ذرت از ۵۲ تن به ۷۰ تن در هر هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

افزایش ۳۵ درصدی تولید ذرت در کشور با به کارگیری روش های نوین آبیاری

به خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار گفت: بکارگیری روش های نوین آبیاری مانند تیپ در مزارع ذرت ضروری است تا هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد عملکرد تولید افزایش یابد.

وی ترویج و فرهنگ سازی برای کشت نشایی ذرت را ضروری خواند و اظهار داشت: بر اساس برنامه ما امسال در استان ها باید ۱۵۰ هکتار به صورت الگویی، کشت نشایی ذرت صورت گیرد و در این شیوه کشت حداقل دو نوبت آب کمتر مصرف می شود. خاکسار استفاده از ارقام میان رس و زودرس را از دیگر برنامه ها برای افزایش عملکرد ذرت عنوان و تصریح کرد: ما باید از ارقام زودرس و با نیاز آبی کمتر استفاده کنیم به خصوص در کشت دوم این محصول که به سرمای پاییز نزدیک می شویم و رطوبت دانه ذرت در این فصل دیر کاهش می یابد. وی افزود: در این راستا امسال برای نخستین بار، رقم زودرس فجر به میزان ۲۵۰ تن و رقم میان رس دهقان به میزان ۶۵ تن تکثیر و میان کشاورزان توزیع شد. مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت ادامه داد: امسال برنامه کشت ارقام داخلی و خارجی ذرت دانه ای را به صورت پایلوت و در سطح یک تا دو هکتار در استان های کشور داریم. به گفته وی در اکثر استان های کشور مانند آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کرمانشاه، قزوین، جیرفت و کهنوج کشت های پایلوت ارقام جدید انجام می گیرد. خاکسار ابراز امیدواری کرد با اجرای این سه برنامه در زمینه ذرت دانه ای، ضمن کاهش مصرف آب به تولید بیشتر دست یابیم. وی گفت: برنامه ما این است که کشت نشایی ذرت به سرعت افزایش یابد و تا پایان برنامه ششم توسعه، کل ذرت کشور به صورت نشایی کشت شود.
مهلت ۱۰ روزه برای کشت ذرتوی نیاز کشور به ذرت دانه ای را ۶٫۵ میلیون تن اعلام کرد و اذعان داشت: با توجه به نیاز آبی بالا این محصول و کمبود منابع آبی، سالانه ۱٫۵ میلیون تن ذرت دانه ای در کشور تولید می شود. خاکسار ذرت سیلویی مورد نیاز کشور را ۹٫۸ میلیون تن دانست و گفت: سالانه معمولا بین ۱۰٫۵ تا ۱۱ میلیون تن از این محصول در داخل تولید می شود. وی سطح زیر کشت ذرت دانه ای در سال زراعی گذشته را ۱۵۵ هزار هکتار و ذرت سیلویی را ۲۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال زراعی جاری تا کنون ۱۰۰ هزار هکتار ذرت دانه ای و ۱۴۵ هزار هکتار ذرت سیلویی کشت شده و کاهش سطح زیر کشت این محصول به عوامل مختلف از جمله کمبود آب و چگونگی خرید تضمینی آن مربوط می شود. مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت با بیان این که کشاورزان تا ۱۰ روز دیگر مهلت کشت این محصول را در مناطق گرم دارند، ابراز امیدواری کرد که در این مدت سطح زیر کشت ذرت افزایش یابد. وی در مورد بذر ذرت نیزاظهار داشت: ما حداکثر ۱۴ هزار تن بذر برای ذرت دانه ای و سیلویی برای سطح حدود ۴۰۰ هزار هکتار نیاز داریم که امسال بذر تولید شده بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز است. خاکسار گفت: ذرت از محصولاتی است که اگر موضوع بازرگانی آن را رعایت کنیم به طوری که مطالبات ذرت کاران به موقع پرداخت شود به میزان قابل توجهی مشکل تولید را حل خواهد کرد. وی در مورد کشت فراسرزمینی ذرت نیز گفت: برای تولید این محصول به خصوص در کشورهای همسایه و همجوار می توانیم برنامه داشته باشیم، زیرا دانش فنی تولید ذرت را در اختیار داریم ضمن آن که در زمینه تولید و تامین بذر مناسب، مشکلی نداریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه