English

تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم، اولویت سازمان زمین‌شناسی کشور است

به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تولید اطلاعات پایه، برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم مناطق اولویت‌دار کشور در دستور کار این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به گفته معاون زمین‌شناسی این سازمان، دکتر جلیل قلمقاش، با بیان این‌که در زمان حاضر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌پنج هزارم را در دست تهیه دارد، گفت: نقشه‌های زمین‌شناسی در این مقیاس، فقط در آمریکا به گونه منظم و سراسری تهیه می‌شوند و در بقیه کشورهای آسیایی، اروپایی، کانادا و استرالیا به گونه محلی و انتخابی و به عبارت بهتر سفارشی، برداشت و تهیه می‌شوند.

وی با بیان این‌که طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی از سال ۱۳۸۴ به‌طور رسمی در کشور آغاز شده، خاطرنشان کرد: تعداد نقشه‌های یک‌بیست و پنج هزارم برای پوشش سرتاسر کشور بیش از یازده هزار برگ است که تهیه تمام آنها در کوتاه‌مدت حتی میان‌مدت امکان‌پذیر نیست و اولویت هم ندارد.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس کاربردی یک‌بیست و پنج هزارم به‌عنوان گامی بزرگ برای زمین‌شناسی‌کشور یاد کرد و افزود: با استفاده از تجربه پنجاه ساله سازمان در برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توان نیروی تحصیل‌کرده و جوان کشور در جهت تولید اطلاعات پایه مورد نیاز بخشهای عمرانی و توسعه ای در دست اجرا است.

قلمقاش، با بیان این‌که نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌پنج‌هزارم با توجه به اولویت‌های شهری، معدنی و یا مخاطرات طبیعی برنامه ریزی و تهیه می‌شوند، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ برگه از نقشه‌های زمین شناسی یک‌بیست‌پنج‌هزارم کشور چاپ شده‌اند و هم اکنون حدود چهارصد برگه نیز در دست تهیه هستند.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با استفاده از توان عملیاتی و علمی مراکز پانزده گانه خود مشغول برداشت و تهیه نقشه‌های مزبور می باشد. در سالهای اخیر بخشی از نقشه‌های مزبور نیز توسط شرکتهای مهندسان مشاور تهیه شده است و تعدادی از آنها نیز در حال برداشت می باشند. از سال ۱۳۹۲ تعدادی از دانشگاههای کشور نیز با انعقاد قرارداد در نقاط مختلف کشور در حال برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج‌هزارم هستند.

لازم به ذکر است سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پنجاه سال اخیر برداشت و تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم سرتاسر کشور را تهیه کرده که این نقشه‌ها اطلاعات پایه زمین‌شناسی را برای اکتشاف مواد معدنی و طرحهای عمرانی و پژوهشی را دربردارند. وجود نقشه‌های زمین‌شناسی یاد شده در کشور بسیار ارزشمند است و این در حالی است که برای مثال کشورهای چین و افغانستان فاقد نقشه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم هستند. در ترکیه پوشش سراسری نقشه‌های یکصدهزارم هنوز وجود ندارد و تاکنون هم طرح سراسری برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم ارائه نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه