English

محققان کشور به دانش فنی ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی صنایع فولادسازی دست یافتند

محققان کشور با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی صنایع فولاد موفق به طراحی و بهره‌برداری دستگاه‌های تست استحکام گندله شدند.

محققان کشور به دانش فنی ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی صنایع فولادسازی دست یافتند

به گزارش خبرگزاری موج، حسین مظاهری، مجری طرح با اشاره به طراحی و تولید دستگاه‌های تست استحکام گندله اظهار کرد: دستگاه‌های تست استحکام گندله و تست‌های آزمایشگاه صنایع فولاد همواره هزینه‌های بسیار بالایی دارند و از این ‌رو بومی‌سازی این دستگاه‌ها صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در این حوزه خاطرنشان کرد: با مطالعاتی که از سال ۸۶ آغاز کردیم، به دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی صنایع فولاد دست پیدا کردیم.

مظاهری افزود: دستگاه‌های ساخته شده تائیدیه‌های شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را دارد و کاملا بر مبنای استانداردهای آزمایشگاه گندله‌سازی و احیا طراحی شده است.

مظاهری با بیان اینکه با توجه به برنامه پنجم و ششم توسعه و چشم‌انداز ۱۴۰۴ مبنی بر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، یادآور شد: بر این اساس تلاش‌های فراوانی برای بومی‌سازی آزمایشگاه گندله‌سازی و احیای مستقیم صورت گرفته است.

به گفته وی، یک آزمایشگاه متوسط گندله‌سازی برای راه‌اندازی نیازمند حداقل ۴ میلیون دلار هزینه است که با برنامه‌ریزی و خرید بخشی از دانش فنی آن هزینه به ۳۰ درصد کاهش یافت.

این فعال فناور در خصوص گندله توضیح داد: لوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود. این نرمه‌ها همراه آب و مواد افزودنی مثل هیدرواکسید کلسیم یا شیر آهک، آهک، بنتونیت و انواع چسب‌های آلی و معدنی(نشاسته، سیمان و …) مخلوط شده و توسط دستگاه گندله‌ساز چرخانده می‌شود تا گندله‌های مورد نظر ساخته شود.

وی با اشاره به این‌که تهیه دانش فنی آزمایشگاه گندله‌سازی هزینه بسیار سنگینی را به همراه داشته است، گفت: حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، صندوق نوآوری و شکوفایی سهم قابل توجهی را در رسیدن به دانش فنی و تولید این تجهیز آزمایشگاهی ایفا کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه