English

تحلیل بلومبرگ از دستاوردها و ناکامی‌های برجام

با گذشت یک‌سال از اجرایی شدن برجام، اقتصاد ایران توانسته صادرات نفت را افزایش داده و تورم را تک‌رقمی کند، اما مشکل بیکاری جوانان همچنان به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی دولت حسن روحانی باقی مانده است.

تحلیل بلومبرگ از دستاوردها و ناکامی‌های برجام

به گزارش خبرگزاری موج، رشد صادرات نفت، امضای توافق‌های تجاری با شرکت‌های جهانی و کاهش تورم، دستاوردهایی است که اقتصاد ایران پس از گذشت یک سال از امضای برجام به آن دست پیدا کرده است. این‌ها خبرهای خوشی برای حسن روحانی در آخرین سال دوره اول ریاست جمهوری‌اش است.

از سوی دیگر، بانک‌های خارجی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌گذاری در ایران همچنان خودداری می‌کنند و میلیاردها دلار از دارایی ایران در حساب‌های خارجی هنوز غیرقابل دسترس است. یافتن شغل در ایران نیز بسیار سخت است. رابرت پاول، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای واحد مطالعات اکونومیست می‌گوید: «در مجموع، نتایج اقتصادی ناامید کننده بوده اما خوش‌بینی زیادی وجود دارد. احتمالا بسیاری از افراد در ایران انتظارات بیشتری را زمان زودتری داشتند.» بلومبرگ در چهار نمودار عملکرد اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار داده است:*نفت، نقطه روشن اقتصاد ایرانتحریم‌های نفتی به عنوان اسلحه‌ای برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات هسته‌ای بوده است. شش ماه پس از لغو تحریم‌ها، تولید روزانه نفت ایران به ۳٫۸ میلیون بشکه در روز رسیده که ۲ میلیون بشکه از آن را صادر می‌کند. محسن قمصری رئیس امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: با دوری کردن از استراتژی فریز نفتی، ایران توانسته ۸۰ درصد از سهم بازار خود قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ را بازپس بگیرد.پاول اعلام کرد: «صادرات بسیار فراتر از انتظارات بوده است. با وجود این، سقوط ارزش نفت به این معناست که انتظار می‌رود درآمد نفتی ایران کمتر از نصف درآمد نفتی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۶ در حدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود این در حالی است که ۵ سال قبل این درآمد رقم ۱۱۹ میلیارد دلاری را نشان می‌داد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه