English

هزینه حوادثناشی از کار و بیماری معادل پرداخت یارانه است

مدیرکل اداره بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هزینه های حوادثناشی از کار و بیماری را برای کشور به اندازه اعتبارات پرداخت یارانه ها اعلام کرد.

هزینه حوادثناشی از کار و بیماری معادل پرداخت یارانه است

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر «' محمد اصابتی» روز چهارشنبه در اولین همایش ملی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) در حوزه شهروندی با محوریت اصناف اظهار داشت: اگر هزینه حوادثناشی از کار و بیماری ها به طور متوسط، برابر با ۴ تا ۵ درصد درآمد ناخالص ملی هم باشد، همه ساله رقم هنگفتی صرف خسارت های مستقیم و غیرمستقیم این حوادثمی شود.

**جابجایی آمار حوادثناشی از کار در بخش صنعت و ساختمان

وی به جابجایی آمار حوادثناشی از کار در بخش های صنعت و ساختمان سازی کشور طی یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۲، بخش صنعت حدود ۴۵ درصد حوادثکشور را به خود اختصاص می داد و سهم بخش ساختمان در وقوع حوادث، ۳۲ درصد بود اما در سال ۱۳۹۲، این رقم جابجا شد، به طوری که سهم بخش ساختمان در حوادثکشور به طور متوسط به ۴۸ درصد رسید و سهم بخش صنعت، کاهش قابل ملاحظه ای یافت.

اصابتی درباره دلایل این جابجایی توضیح داد: رعایت مباحثایمنی، سلامت و محیط زیست HSE در صنایع کشور به طور قطع، یکی از دلایل کاهش حوادثدر محیط های صنعتی است اما متاسفانه طی سال های اخیر، ساختمان سازی از حالت کار تخصصی خارج شده و افراد زیادی که فقط سرمایه این کار را داشته و از تخصص لازم برخوردار نبوده اند وارد این حوزه شده اند که همین امر، افزایش آمار سوانح و حوادثدر ساختمان سازی را رقم زده است.

وی به حضور ۱۷ دستگاه وظیفه مدار در بخش ساختمان کشور اشاره کرد و گفت: انتظار داریم تمام این دستگاه ها در حوزه HSE، مشارکت مستقیم و صریح داشته باشند و مسئولیت های لازم را بپذیرند.

وی درعین حال از کاهش حوادثساختمانی کشور طی یکسال گذشته خبر داد و بیان داشت: برخی افراد، این کاهش را ناشی از کاهش میزان ساخت و ساز در کشور می دانند درحالی که ما آمار حوادثرا به ازای هر ۱۰۰ هزار نیروی کار و طبق استانداردهای بین المللی استخراج می کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: تنها ۵ درصد از کارگران کشور، آموزش ایمنی را فرا گرفته اند و باید دقت کنیم که آموزش مهارت با ایمنی، دو مقوله کاملا متفاوت است زیرا مهارت، جنبه تخصصی و حرفه ای دارد و برخورداری از مهارت، نباید بهانه ای برای فرا نگرفتن اصول ایمنی باشد.

**کاهش ۲۰ درصدی آمار فوتی های ناشی از حوادثدر کشور

اصابتی با بیان این که سازمان های پزشکی قانونی، تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سه مرجع اصلی اعلام آمارهای فوت در کشور هستند، گفت: هرچند آمار این سه سازمان، تفاوت هایی با یکدیگر دارد اما آمارهای ما نشانگر کاهش ۲۰ درصدی آمار فوتی های ناشی از حوادثاست.

به گفته مدیرکل اداره بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار حوادثمنجر به فوت در کشور از ۵٫۵ نفر در روز طی چهار سال گذشته به ۴ نفر در روز کاهش یافته است.

وی پیشنهاد کرد به منظور کاهش حوادثناشی از کار، بیمه تامین اجتماعی مشوق هایی برای کارگاه ها و اصناف کوچکی که در طول سال، حادثه ای نداشته اند درنظر بگیرد و قانون های بازدارنده برای رعایت نکردن اصول HSE در محیط های کاری اعمال شود. اولین همایش ملی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) در حوزه شهروندی با محوریت اصناف با حضور صاحبان صنایع، دانشگاهیان، مسئولان شهری و محققان به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است.

از جمله محورهای این همایش می توان به سیستم مدیریت HSE در کسب و کارهای کوچک، شناسایی و ارزیابی ریسک های HSE در اصناف، تازه ترین روش های علمی در جهت شناسایی و ارزیابی ریسک اصناف، مدیریت ایمنی و حوادثناشی از کار در اصناف، تجزیه و تحلیل علل حوادثدر کسب و کارهای کوچک و تاثیر آموزش بر ارتقای سطح HSE و عملکرد شاغلان اصناف اشاره کرد.

چالش ها و پتانسیل های موجود در کسب و کارهای کوچک جهت ارتقای سطح ایمنی، ارتقای فرهنگ HSE در حوزه اصناف، ارزیابی ارگونومی شاغلان اصناف، فناوری های نوین در HSE کسب و کارهای کوچک، راهکارهای بهینه سازی در مصرف انرژی اصناف، تاثیر عملکرد اصناف بر سلامت شهروندان، برآورد اقتصادی پیاده سازی مدیریت HSE در اصناف و برآورد هزینه حوادثدر کسب و کارهای کوچک از دیگر محورهای این همایش تخصصی است.

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی با حضور شرکتهای مختلف فعال در حوزه HSE برپا شده و کارگاه های آموزشی با موضوعات تاثیر آموزش بر ارتقای سطح HSE و عملکرد شاغلان اصناف، تاثیر عملکرد اصناف بر سلامت شهروندان و رهبری و مدیریت HSE در نوبت بعدازظهر امروز(۲۳ تیرماه) برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه