English

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

احتمالا تعدیل ۱۰ درصدی قیمت ها در صورت ثبات ارز / سیاست گذاری ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج

کریم اخوان با انتقاد از سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج گفت: امسال حدود 800 هزار تن برنج خارجی واردات شده و همین مساله در تنظیم بازار تاثیر گذشته و احتمالا تعدیل قیمت در صورت ثبات قیمت ارز وجود دارد.

احتمالا تعدیل 10 درصدی قیمت ها در صورت ثبات ارز / سیاست گذاری ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار برنج خارجی اشباع شده است، گفت: هم اکنون عرضه بیشتر از تقاضاست به همین دلیل پیش بینی می شود قیمت برنج کمی تعدیل شود.

کریم اخوان با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت برنج خارجی تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت جهانی است، افزود: سیل پاکستان هم در بازار برنج تاثیر داشته و به طوری که با وجود اینکه برنج درجه 2 پاکستان در این کشور عرضه داخلی شده با وجود اینکه پیش بینی می شد با عرضه کمی قیمت ها افت داشته باشد والبته تا آخر ماه مهر برنج درجه یک پاکستانی هم عرضه می شود و باید منتظر تعدیل قیمت ها بود.

او با تاکید بر اینکه واردات برنج از پاکستان در سال های اخیر افزایش داشته، تصریح کرد: به دلیل گرانی برنج ایرانی و شباهاتی که برنج پاکستانی به برنج ایرانی دارد سهم بازار این برنج از بازار ایران به حدود 30 درصد رسیده است در حالی که قبلا حدود 7 سهم بازار داشت.

ارغوان با تاکید بر اینکه قیمت مبدا می تواند تعیین کننده نرخ بازار در ایران باشد، اظهار کرد: اگر نرخ ارز در ایران ثابت باشد قیمت برنج هندی به دلیل تاثیر برنج برداشت شده حدود 10 درصد افت خواهد داشت.

واردات حدود 800 میلیون تن برنج

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج گفت: همیشه قیمت برنج خارجی روی بازار برنج ایرانی تاثیر گذار است: گفت: هرچند متقاضی برنج ایرانی از برنج خارجی متفاوت است با این حال به دلیل اینکه سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تن برنج  خارجی واردات می شود روی بازار تاثیر می گذارد و البته تاکنون حدود 800 میلیون تن واردات انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته یک دوره ممنوعیت 4 ماهه واردات برنج داشته ایم و همین مساله باعث شده امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 250 هزار تن واردات بیشتری داشته ایم، گفت: تاکنون برای تامین ارز واردات برنج مشکلی نداشته ایم، هرچند ثبت سفارش واردات برنج در یک دوره با چالش هایی مواجه بود برای نمونه در زمانی که نرخ تعرفه های گمرک تعیین نشده بود ثبت سفارش متوقف شده بود.

ارغوان با بیان اینکه در مقطع کنونی بازار برنج خارجی اشباع هستف گفت: به همین دلیل قیمت گذاری تکلیفی می تواند بازار را با مشکلات جدی تری روبرو کند و امروز برنج بر مبنای مصوبات سازمان حمایت به فروش می رسد.

او درباره تغییر تقاضای برنج گفت: قبلا 6 دهک پایین جامعه کشور برنج خارجی استفاده می کردند و بعد از گرانی ها تعداد دهک های مصرف کننده ای برنج بیشتر شد و تقریبا 8 دهک جامعه امروز برنج خارجی مصرف می کنند. قطعا در دو سال گذشته تقاضا برای برنج خارجی بیشتر از قبل شده که به دلیل افزایش تعداد دهک های متقاضی برنج خارجی بوده است و این مساله تحت تاثیر قیمت بالای برنج ایرانی بوده، البته باید توجه داشت که قبلا مصرف برنج خارجی در روستا بیشتر از شهر بود اما در مقطع کنونی جغرافیای مصرف کمی تغییر کرده است.پ

شکست سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه در سال حدود 2 میلیون تن تولید برنج داخلی داریم گفت: اما حدود سه میلیون و 400 هزار تن مصرف برنج داریم و اگر این یک میلیون و 500 هزار تن واردات نشود روی قیمت 2 میلیون تن برنج تولیدی تاثیر می گذارد.

ارغوان افزود: امسال مساله ای که درباره برنج داخلی رخ داد این بود که ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت برنج حذف شد اما شرکت بازرگانی دولت حدود 100 هزار تن برنجی را که قبلا واردات شده بود در زمان برداشت زیر قیمت به بازار عرضه کرد یعنی برنج هندی را با قیمت 17 هزار تومان عرضه کرد، در حالی که حدود 30 هزار تومان قیمت همین برنج برای واردکننده های بخش خصوصی تمام شده بود و البته 70 درصد از این برنج دست مصرف کننده نرسید و به دلیل اختلاف قیمت فاحشی که داشت وارد برنج بسته بندی برندها شد و بخشی از همین برنج هم در مرزها قاچاق معکوس شد و این نشان دهنده شکست سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج است.

او افزود: در زمان کرونا ذخیره برنج استراتژیک از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافته است به همین دلیل مشکلی در عرضه برنج در مقاطع مختلف وجود ندارد، اما  دولت می تواند تعرفه وارداتی برنج را بالا ببرد نه اینکه کلا واردات را متوقف کند زیار هم اکنون 75 درصد از واردات برنج را بخش خصوصی انجام می دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه