English

نقشه راه بومی‌سازی فناوری‌های نوین در کشور تدوین می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ماموریت‌های پژوهشگاه ICT در زمینه آینده پژوهی فناوری گفت: در این پژوهشگاه دنبال فناوری‌های راهبردی هستیم که بر مبنای آن برای کشور ارزش افزوده بالایی ایجاد شود.

نقشه راه بومی‌سازی فناوری‌های نوین در کشور تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، محمد خوانساری با بیان اینکه قطعاً فناوری‌هایی همچون داده‌های عظیم، اینترنت اشیا و… مباحثجدیدی هستند که لازم است برای آنها با توجه به استانداردهای مدیریت فناوری، برنامه‌ریزی مستقل و مناسبی صورت پذیرد، اظهار کرد: این دسته از برنامه‌ریزی‌ها از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال اجرا است. نگاه رصد فناوری در این حوزه یک نگاه ملی است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط فناوری‌ها با هم از دیدگاه چتر استراتژیک مهم است، ادامه داد: مهمترین مساله در فناوری‌های نوین نقشه راه بومی‌سازی آنها در کشور است و اینکه روی چه بخشی از آن سرمایه‌گذاری و تمرکز کنیم که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در راستای اقتصاد مقاومتی شود. رئیس پژوهشگاه ICT گفت: یک راهبرد مهم استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در کلیه برنامه‌هاست و پژوهشگاه به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت علاقه‌مند به این امکان است که در هزینه پژوهش محصولات و فناوری‌های راهبردی بخش خصوصی، مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشد. او این رویکرد را از یک سو موجب مشارکت دانشگاه‌ها در انجام پژوهش‌های تقاضا محور بخش خصوصی و از سوی دیگر کمک قابل توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه دانست. خوانساری ‌با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات درباره کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خاطر نشان کرد: پارک تخصصیICT به عنوان بخشی از کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع برنامه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه است که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت پیگیری می‌شود و با تشکیل شورای راهبری آن، موضوعات اولیه طرح و برنامه زمانی برای اقدامات پایه‌ای تا پایان سال هم مشخص شده است. وی افزود: در قالب پارک به دنبال ایجاد فضای مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های در حال رشد سریع، هستیم و تا پایان سال هدف‌گذاری استقرار ۳۰ شرکت در این مجموعه انجام شده است که با این کار زمینه تجاری‌سازی محصولات و کمک به بخش خصوصی صورت می‌گیرد. او در عین حال با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت دولت و بخش خصوصی به فناوری، گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی به منظور آماده‌سازی خود جهت ارائه خدمات در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند که چنانچه هر یک نیاز زیرساختی داشته باشند، این پژوهشگاه آمادگی همکاری و سرمایه‌گذاری دارد. همان گونه که در موضوع اینترنت اشیا در چند مورد مذاکراتی صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شد. رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سایر بخش‌های دولت نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است که پژوهشگاه ضمن رصد آنها در صورت نیاز همکاری‌هایی با آنان داشته و خواهد داشت. خوانساری در ادامه با اشاره به مبحثرایانش ابری به عنوان فناوری پایه برای تمام فناوری‌های آتی اظهار داشت: فناوری ابری در کشور شکل گرفته و از شش ماه پیش تاکنون دیتاسنترهای استان‌های فارس و کرمان مستقیما از رایانش ابری پژوهشگاه به صورت یکپارچه سرویس می‌گیرند. وی این را یک گام اولیه عنوان کرد و ادامه داد: گام اصلی این است که موضوع رایانش ابری در کشور به شکل نهادینه توسط بخش خصوصی برای بخش‌های مختلف عرضه شود. او با اشاره به نو بودن مباحثاینترنت اشیا خاطر نشان ساخت: اولین پیشنهاد توجه به مباحثرگولاتوری در اینترنت اشیا در سال ۱۳۹۳ به سازمان تنظیم مقررات ارایه شد و در سال ۱۳۹۴ هم پیشنهاد طرح کلان اینترنت اشیا در شورای فنی وزارتخانه تصویب و تهیه نقشه راه فناوری در پژوهشگاه آغاز شده است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه