English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

فولادی ها لیدر پروژه انتقال آب به اصفهان

انتقال آب خلیج فارس با هدف تامین نیاز آب بخش صنعت و معدن استان اصفهان با همت شرکت های فولادی و ... کلید خورده که بازیگر اصلی آن شرکت فولاد مبارکه است؛ شرکتی که در چند سال اخیر با اجرای پروژه های بهینه سازی و باز چرخانی آب با نصف آب مصرفی قبل سه برابر محصول خود را تولید می کند.

فولادی ها لیدر پروژه انتقال آب به اصفهان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، از آنجایی که صنعت فولاد، آب بر است و آب پایدار ضامن تولید پایدار این محصول است، اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان یکی از نیازهای اساسی فولادسازان است که کلید خورده؛ زیرا ایران در ده سال گذشته تجربه خشکسالی داشته است، هرچند در دو سال اخیر بارندگی بهتر بوده، اما احتمال اینکه دوباره کاهش بارندگی را شاهد باشیم زیاد است، از این رو شرکت فولاد مبارکه ، ذوب آهن و ... برای تامین آب مورد در پروژه طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان مشارکت کرده‌اند تا این ابرپروژه در ۵ سال آینده با اهداف صنعتی و معدنی در استان اصفهان به بهره برداری برسد.

در شرایط کنونی کمتر از ۵ درصد آب از حوضه زاینده رود توسط صنایع استان اصفهان برداشت می شود که کمتر از یک درصد آن سهم شرکت فولاد مبارکه است، زیرا فولاد مبارکه در سال های گذشته بحث تصفیه پساب های منطقه مبارکه را اجرایی کرده و بخشی از آب مورد نیاز خود را از طریق بازچرخانی آب تامین کرده است .

از طرف دیگر شرکت فولاد مبارکه با اصلاح فرایندها و ایجاد سیستم های تصفیه آب مصرف آب به ازای هر تن را کاهش داده است به طوری که در حال حاضر به ازای هر تن فولاد ۲.۷ متر مکعب آب مصرف می کند که ۲.۵ برابر بهتر از استانداردهای بین المللی است و همین مساله باعث شده در شرایط کنونی نسبت به زمان راه اندازی این مجتمع که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب بر تن مصرف می کرد حالا با نیمی از همان میزان آب مصرفی حدود ۳ برابر بیشتر از تولید زمان راه اندازی فولاد تولید کند و این نشان دهنده اهمیت شاخص مصرف آب برای مدیران این شرکت بوده که توانسته اند در یک بازه زمانی با سرمایه گذاری و پشتکار مصرف آب از ۱۶ متر مکعب بر تن را به ۲.۷ متر مکعب برسانند.

تاثیر طرح انتقال آب خلیج فارس

 با این حال نباید نادیده گرفت که اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان که تا ۵ سال آینده قابل بهره برداری می شود کمک می کند تا تمام صنایع این استان بتوانند از آب پایدار بهره مند شوند و اگر این موضوع اجرایی نمی شد شاید مدیریت کلان کشور مجبور می شد در آینده به سمت توقف پروژه های جدید صنعتی در این استان حرکت کند.

نکته حائز اهمیت دیگری که در این پروژه وجود دارد این است که در حال حاضر سهامداران عمده شرکت تامین آب اصفهان صفه شامل شرکت های فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن، شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی و سازمان همیاری شهرداری های اصفهان هستند که سهم شرکت فولاد مبارکه در میان سهامداران از همه بیشتر است.

این پروژه پتانسیل آن را دارد که امتداد بیشتری پیدا کند و به نسبت آبی که منتقل می شود مشارکت کننده های بیشتری حضور پیدا کنند و این یک گام بلند توسعه ای صنایع پایین دستی هم هست تا در مناطقی که دسترسی به آب کافی وجود ندارند بتوان پروژه های صنعتی بیشتری اجرا کرد.

در شرایط کنونی این پروژه با استفاده از توان متخصصان داخلی اجرایی شده که نشان می دهد که ظرفیت مهندسی بالایی در کشور وجود دارد و از طرف دیگر ایران توانسته با وجود تحریم های سنگین اقدام به اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس کند که به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی از آن نام برده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه